Co rusz słyszymy o przypadkach różnorakich oszustw — „na wnuczka”, „na policjanta”, „na prokuratora”, „na bankowca”, „na lekarza” i wielu innych przedstawicieli zawodów zaufania publicznego. Często wynikiem naszych działań są zatrzymani przestępcy, którzy finalnie stają przed obliczem sądu. Jednak warto zaznaczyć, że każdego ze 162 odnotowanych w tym roku oszustw można było uniknąć. Każdego!
Zaczyna się od telefonu, który wywołuje duże emocje. Nagle dowiadujemy się, że ktoś bliski miał wypadek i potrzeba pieniędzy, by „wyciągnąć” go z kłopotów. Zdarza się, że „bankowiec” informuje nas, iż ktoś zaciągnął kredyt na nasze nazwisko lub że przestępcy próbują włamać się na konto. Fałszywi policjanci i prokuratorzy telefonicznie opowiadają, że właśnie bierzemy udział w tajnej akcji przeciwko szajce oszustów i że jedyne, co musimy zrobić, to postępować zgodnie z instrukcjami…
Wtedy rozmówcy proszą o podanie haseł i loginów do bankowości internetowej, o zainstalowanie jakiejś aplikacji czy wreszcie o spakowanie pieniędzy i przekazanie ich „zaufanemu” człowiekowi, który przyjdzie odebrać pakunek…
Tak z grubsza wyglądają oszustwa. Wariantów opowiadanych historii, ich bohaterów i sytuacji jest zdecydowanie więcej. Przestępcy szybko i elastycznie dostosowują swoje działania do rozmówcy, znajdują też sposoby na potwierdzenie swojej „prawdy”.
Teraz najważniejsze! Każdego z tych oszustw można uniknąć! Pomimo tak wielu sposobów manipulacji, każda rozmowa sprowadza się w zasadzie do kilku, wspólnych dla wszystkich, cech:
• jesteśmy informowani o zdarzeniu, które wywołuje duże emocje (wypadek, włamanie na konto itp.),
• potrzebne są pieniądze (aby uniknąć więzienia, wpłacić je na „bezpieczne” konto i uchronić od kradzieży).
Oszuści są bardzo „pomocni” w załatwianiu spraw. Pomogą zalogować się do banku, przelać pieniądze, poinstruują także, gdzie wypłacić i jak przekazać gotówkę.
Kiedy odbierzesz taki telefon – rozłącz się! Dosłownie! Wciśnij na ekranie czerwoną słuchawkę! Dopiero wtedy możesz zadzwonić do bliskiej osoby czy banku i potwierdzić informacje o wypadku lub nieoczekiwanej aktywności na koncie.
I pamiętaj: policjanci nigdy nie proszą o przekazywanie pieniędzy i nie angażują osób postronnych w akcje.
O każdej próbie oszustwa poinformuj nas!
Od początku roku, tylko w naszym województwie, doszło do 162 oszustw i 50 usiłowań. Straty przekroczyły 3,5 miliona złotych. Świadomość i rozsądek mogą to zmienić.
Zespół Prasowy
Komendy Wojewódzkiej Policji w Kielcach
Dodane: 05.11.25 | Odsłony: 357mieszkaniec | 2025-11-05 16:40:21 napisał(a):
Każde oszustwo zaczyna się od gry na emocjach.
czegoś tu nie rozumiem. przebudowa...
jak to rozumieć ? nowo powstałe centrum...
poroniony pomysł w tym miejscu.tam nie ma miejsca
a gdzie koalicja obywatelska która odpowiada...
a gdzie byli obydwaj panowie skrzydłowi ze...
arti | 2025-11-05 09:23:57 napisał(a):
no wreszcie ktoś pomyślał takie ogłoszenia powinny być w każdej grupie czy to kościół na mszy , czy na nabożeństwach w zborach, czy w rożnych kołach zainteresowań! im my jesteśmy mądrzejsi tym lepiej bronimy swego