Ścieżki rowerowe w Starachowicach. Kompleksowo wyjaśnia architekt miasta

12331.nsmed

Na początku 2018 roku długość ścieżek i dróg rowerowych w Starachowicach wynosiła 1795 metrów, czyli niecałe 2 kilometry. W ciągu kolejnych dwóch lat miasto wzbogaciło się o ścieżki m.in. przy pasażu na Osiedlu Skałka, wzdłuż łącznika w kierunku szpitala czy w pasażu Staffa. Na koniec 2019 roku długość ścieżek w Starachowicach wynosiła 4710 metrów.

Na ostatniej sesji Rady Miejskiej wywiązała się dyskusja na temat ścieżek rowerowych w Starachowicach. Chodzi o nowy projekt, który będzie realizowała gmina Starachowice, a w ramach, którego ma zostać wykonanych kilka kilometrów tras dla rowerzystów. 

- Plan tras rowerowych nie uwzględnia w zasadzie w ogóle całego Osiedla Południe. Wszystkie ścieżki rowerowe, które mają być budowane, one będą budowane tylko w tej części miasta. Uważam, że jest to niesprawiedliwe w stosunku do pozostałej części mieszkańców, gdzie też są miejsca, gdzie takie ścieżki można wybudować. Są atrakcyjne tereny, gdzie mieszkańcy Starachowic w czasie weekendów i nie tylko przyjeżdżają nad zalew Lubianka, do lasu i nie mają takiej możliwości. Prosiłbym o zastanowienie się, zmodyfikowanie tego planu, żeby uwzględnić również drogi na „południu” - mówił przewodniczący klubu PiS w Radzie Miejskiej Tomasz Andrzejewski. 

Głos zabrał także radny Sylwester Kwiecień. - Co jest powodem, że na „południu” nie ma tych ścieżek. Myślę, że znowu ta historia decydowania w naszym mieście jest postawiona na głowie, bo moim zdaniem w pierwszej kolejności ta koncepcja powinna być przedstawiona w całości i dopiero konsekwencją tego powinna być ewentualna uchwała… A tak, to szybko, szybko… Potem się okazuje, że coś jest nie tak - powiedział radny Sylwester Kwiecień.

- Nasze miasto jest integralną całością i dla mieszkańców czy „południa” czy północnej części, taki szlak komunikacji rowerowej były pożądany - dodał radny Andrzejewski.

Na prośbę zastępcy prezydenta ds. gospodarczych Ewy Skiby, odpowiedzi udzielił architekt miasta Marcin Bednarczyk.

- System ścieżek rowerowych jest opracowywany w gminie Starachowice od kilku lat. Pierwsze zagadnienia związane z całym miastem były procedowane około 3 lat temu, kiedy miasto zostało podzielone na strefy. Na główne trasy, łączące trasy i dopełniające. (…) Budowana obecnie ulica tzw. nowa Moniuszki ma ścieżkę rowerową, która łączy się z dzielnicą południową - powiedział Marcin Bednarczyk, a następnie dodał, że na skrzyżowaniu ulic Moniuszki, 6-go Września i Nowowiejskiej  planowane jest rondo i ścieżka rowerowa, prowadząca dalej do ulicy Jana Pawła II - wyjaśniał Marcin Bednarczyk. Cała jego wypowiedź do obejrzenia na nagraniu. Zobacz NAGRANIE z sesji [kliknij].

Portal dopytał miejskiego architekta o szczegółowe informacje, gdzie planowane są ścieżki rowerowe. Poniżej odpowiedź na pytania Redakcji.

ŚCIEŻKI PROJEKTOWANE W 2020 R.

1. Trasy rowerowe w projekcie systemu ścieżek rowerowych

- wzdłuż ul. Radomskiej od ronda Bolesława Papiego do ul. Szkolnej - 640 m po stronie Urzędu Miasta i I LO oraz 220 m od strony stadionu, co łącznie daje 860 m;

- wzdłuż ul. Szkolnej po północnej stronie - 1000 m oraz połączenie z istniejącą ścieżką przy rondzie Górników Starachowickich -100 m;

- łącznik do krytej pływalni –200m;

- wzdłuż ul. Jadwigi Kaczyńskiej i Bankowej, czyli od ronda Prezydenta Lecha Kaczyńskiego do ronda Generała Antoniego Hedy „Szarego” -700 m;

- wzdłuż ul. 1 Maja jako jednokierunkowe pasy na jezdni –260 m, jako wydzielona ścieżka rowerowa 720 m, jako ciąg pieszo-rowerowy 120m;

- wzdłuż ul. Adama Mickiewicza od Stromej do Botanicznej jako ciąg pieszo-rowerowy –270 m;

- wzdłuż alei Armii Krajowej od ul. Oświatowej do Ronda Solidarności (po północnej stronie) –900 m;

- przy ul. Słonecznej od ronda „Solidarności” do pasażu Leopolda Staffa –110 m;

- wzdłuż alei Armii Krajowej od pasażu Leopolda Staffa przez Kościelną, Iłżecką do Kardynała Stefana Wyszyńskiego –650 m;

- odcinek przy Kardynała Stefana Wyszyńskiego od alei Armii Krajowej do przejazdu kolei wąskotorowej – 140 m;

- łącznik od ul. Oświatowej do istniejącej ścieżki w ul. Stanisława Staszica –60 m;

- wzdłuż ul. Kopalnianej od ronda „Solidarności” do ul. Granicznej –450m;

- łącznik od ul. Kopalnianej do pasażu Edwarda Pietrasińskiego (przy szkole podstawowej nr 12) –70 m oraz zapewniający ciągłość łącznik wzdłuż pasażu Edwarda Pietrasińskiego w rejonie ul. Skalistej –50 m;

- wzdłuż ul. Kościelnej od Murarskiej do ronda Karola Kality „Rębajły” -210m;

- wzdłuż ul. Na Szlakowisku od alei Armii Krajowej (przy Oświatowej) do przejścia dla pieszych przy placu jako wydzielona ścieżka –470 m oraz od ww. przejścia dla pieszych do ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego jako jednokierunkowe pasy rowerowe na jezdni –200 m;

- wzdłuż ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego –od gazowni do ul. Na Szlakowisku jako wydzielona ścieżka rowerowa –230 m oraz od ul. Na Szlakowisku do ul. Kolejowej jako jednokierunkowe pasy rowerowe wyznaczone na jezdni –780 m;

- wzdłuż ul. Kolejowej od ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego do dworca w Wierzbniku jako wydzielona ścieżka rowerowa –270 m;

- łącznik przy parkingu Muzeum Przyrody i Techniki -30 m oraz w kierunku Wielkopiecowej –150 m.

Łącznie będzie to ponad 9 km nowych dróg rowerowych.

Dodatkowo w ramach projektu będzie zmodernizowana ścieżka wzdłuż ulicy Stanisława Staszica o długości 660 m.

Z powodu protestów, niestety nie uda się zaprojektować i wykonać około 590 m ścieżek rowerowych:

- łączącej ul. Stanisława Staszica od ul. Złotej do Kopalnianej (protest i brak akceptacji zaproponowanych przez gminę zamian gruntu właściciela nieruchomości w rejonie ul. Złotej) brak ciągłości na odcinku 100 m skutkujący przekierowaniem ruchu rowerowego na uliczkę wzdłuż kościoła;

- wzdłuż Kopalnianej od Granicznej do Leśnej brak akceptacji zaproponowanego przebiegu przez Wydział Komunikacji Starostwa Powiatowego 130 m rowerzyści korzystający z ulicy Kopalnianej na tzw. zasadach ogólnych;

- od ulicy Kopalnianej (przy Granicznej) do Glinianej w rejonie dawnego III L O / MDK brak zgody mieszkańców bloku Kopalniana 10 na sytuowanie ścieżki rowerowej oraz chodnika przy istniejącej jezdni z ominięciem krzyża misyjnego 170 m 

- od pasażu Edwarda Pietrasińskiego od schodów przy ul. Kościelnej do Murarskiej jako wydzielona ścieżka lub jako przejazd przez osiedlowy parking protest mieszkańców bloku Kościelna 81 i 83 ok. 190 m ; skutkujący tym, że rowerzyści będą przeprowadzać rowery przez schody do ul. Kościelnej.

Niestety nie można zaliczyć do dróg rowerowych oddaną w 2015 roku jednokierunkową ścieżkę wzdłuż północnej jezdni Rynku i ulicy Wysokiej - 270 m, o nawierzchni z kostki kamiennej, z usytuowanymi latarniami w ścieżce, która zaczęła służyć jako pas postojowy, a oznakowanie drogowe z powodów bezpieczeństwa ruchu rowerowego zostało zdemontowane.

Z zaplanowanej długości około 10,3 km dróg rowerowych będzie wykonanych około ponad 9,6 km dróg rowerowych.

2. Zaprojektowane ścieżki rowerowe (m.in. jako części projektu Rewitalizacji) dokumentacja wykonana:

- wzdłuż północnego brzegu zbiornika Pasternik od ulicy Radomskiej do granicy miasta 980 m

- wzdłuż północnego brzegu zbiornika Lubianka od zapory do nowego mostku na granicy miasta 1520 m dzięki czemu powstanie ciąg drogi rowerowej o długości 2,5 km od przejazdu kolejowego przy Radomskiej na Wygodę 

- kontrapas rowerowy w ulicy Parkowej 100 m

- na placu dworcowym Starachowice Dolne przy przystanku kolejowym Starachowice 200 m

- w rejonie ul. Radomskiej i Hutniczej tzw. woonerf 80m

- w ciągu Batalionów Chłopskich od Radomskiej do nowego odcinka 490 m

W wykonanej dokumentacji długość dróg rowerowych wynosi 3370 m

3. Na ukończeniu są wykonywane dokumentacje:

- na placu dworcowym Starachowice Wierzbnik przy stacji kolejowej Starachowice Wschodnie 200 m

- wzdłuż Konstytucji 3 Maja 750 m (niewyrażenie zgody mieszkańców bloku Harcerska 3 na zajęcie części nieruchomości przy chodniku skutkuje brakiem ścieżki wzdłuż Partyzantów do ulicy Oświatowej);

Łącznie daje to 950 m.

4. Dokumentacje w trakcie wykonywania do skończenia w 2020 roku:

- na grobli zbiornika Pasternik od ulicy Kieleckiej do Radomskiej ok. 2000 m

- na grobli zbiornika Pasternik z kładką na Kamiennej do połączenia ze ścieżką po północnej stronie 440 m

- wzdłuż ulicy Stanisława Moniuszki od planowanego ronda przy Nowowiejskiej do alei Świętego Jana Pawła II 200 m

Długość dróg rowerowych w ramach powstającej dokumentacji 2640 m.

Podsumowując w wyniku realizacji wyżej wymienionych projektów do 2023 roku w  Starachowicach przybędzie ponad 18,4 km co z istniejącymi w 2019 r o ku 4,7 km wyniesie łącznie ponad 23 km.

Ponadto Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich przygotował dokumentację dla północno zachodniej obwodnicy Starachowic w ciągu drogi wojewódzkiej nr 744, która przewiduje ścieżkę rowerową od Wygody i na estakadzie nad rzeką Kamienną i linią kolejową 850 m , a także drogę serwisową od estakady do ul. Strzelniczej o długości 850m. Główny wjazd na strzelnicę będzie miał miejsce od strony nowego ronda na obwodnicy i od łącznika do ul. Centralnego Okręgu Przemysłowego (dawny „tor prób” FSC). Leśny odcinek ulicy Strzelniczej  ok. 780 m oraz połączenie poprzez ul. Strzelniczą i wyremontowaną ul. Marii Skłodowskiej Curie do ul. Adama Mickiewicza i 1 Maja, będzie się wpisywał w ciąg systemu tras rowerowych. Polskie Linie Kolejowe w rejonie Zarżniętej Góry w ramach modernizacji linii kolejowej nr 25 wykonają asfaltową drogę łączącą ulicę Mieszałę w Starachowicach i ul. Partyzantów w Wąchocku, co po połączeniu z drogą serwisową wzdłuż obwodnicy oraz wybudowaną przez gminę Wąchock ulicą Nadrzeczną otworzy atrakcyjne połączenie rowerowe Starachowic z Wąchockiem z pominięciem niebezpiecznej drogi krajowej nr 42.

Dodane: 17.02.20 | Odsłony: 2240
Tagi:

Komentarze użytkowników

Hehehe | 2020-02-17 08:55:07 napisał(a):

Ja to bym zrobił projekt tak surrealistyczny na 20 km. Potem bym powiedział, że protesty, brak zgody i zrobił bym 5 km. W odcinkach po 100 metrów. Na każdym osiedlu. Żeby każdy był zadowolony/niezadowolony. I tak wynik się liczy km. I oczywiscie punkty przy dofinansowaniu.
Tylko należy zaznaczyć, że był czas na projektowanie sciezek rowerowych przy okazji modernizacji, remontow ulic w nazzym mieście. Kościelna, Leśna, Maja, Moniuszki, Szlakowisko. Gdzie wtedy były władzę, architekt? Spały? Wyedy trzeba było projektować. Tylko wtedy nikt nie wiedział, że będziemy aplikować, że będą na to pieniądze? Że to wkład własny. Jak mi przykro. Źli mieszkańcy nie chcą gruntów pod ścieżki oddać? Może nikt nie umie z nimi rozmawiać? Raz gmina Harcerską bez mydła w......a przy okazji planowanych remontów. To się obiecywanki ludziom znudziły, ten teren trzeba może kupić? Jak się ma za co. Natomiast tym na granicznej to o co kaman? Może o gimnaziym 3 i sp11. Materkowi sie zapomniało, że wtym miescie żyją ludzie. Nie barany. Oni to jeszcze pokażą.

senior cyklosta | 2020-02-17 11:31:32 napisał(a):

Wszędzie buduje się ciągi rowerowe, którymi można się poruszać pomiędzy dzielnicami. Budowanie kawałków ścieżek nie połączonych w ciągi niczego nie rozwiązują np Staszica, Staffa, która nigdy nie wpisze się w żaden ciąg bo jest pod górę. Zamiast dawno załatwić przynajmniej jeden ciąg wschód zachód to się kombinuje jak koń pod górę. Dla rowerzysty n.p. po dojechaniu na Orłowo nie problem jest dojechać do celu uliczkami gdyż tam nie grozi niebezpieczeństwo rozjechania w przeciwieństwie do niebezpiecznej 1 Maja.

Artur | 2020-02-17 12:22:30 napisał(a):

Tak dłuuuugie odcinki to dla pieszych deptakiem nazwać nie można, a jak to nazwać dla rowerzystów? Czekam na pomysły! Marzy mi się pomysł który będę podziwiał i z radością powiem /ma facet głowę/ lo pomysłach ze stołówką mam obawy, ale kibicowal będę. I może jeszcze mniej handlu a więcej pracy. Ot I have a dream

@senior cyklista | 2020-02-18 08:23:52 napisał(a):

Czytałeś chociaż ten artykuł? Bo trajkoczesz to samo od jakiegoś czasu. Trasy nie rzucają na kolana, ale byłby to naprawdę duży progres. Senior, zaprzeczasz sam sobie piszesz że ścieżki łączą osiedla a piszesz że Staffa i Staszica są bez sensu. Ewidentne z wykazu widać, że będą się wpisywać w trasy łączące osiedla. Jak z targu czy galardii pojechać na Majówkę? Właśnie Staffa. Jak ze Skałki na stadion? Właśnie Staszica. Gór w Starachowicach nie przeskoczysz bo twoim tokiem rozumowania ścieżka powinna być tylko na płaskim. Ale przecież Staszica jest na płaskim ale marudzisz. Więc przestań już bredzić

Max | 2023-06-17 18:56:34 napisał(a):

Tu 100 m tam 300 a potem ulicą, to nie ma sensu.

Ferdek | 2023-06-18 14:02:05 napisał(a):

Ścieżki w tym mieście to coś żałosnego. Zaczynają się w chodniku, kończą w krzakach.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie