Czy komunikacja miejska w Starachowicach może być bezpłatna?

6606.nsmed

Podczas piątkowej (27.02.2015r.) sesji Rady Miasta radni przyjęli m.in. uchwałę dotyczącą podwyższenia kapitału zakładowego Miejskiego Zakładu Komunikacji. Jak czytamy w przygotowanym do uchwały uzasadnieniu: „W celu zabezpieczenia prawidłowej realizacji zadań w zakresie transportu zbiorowego na terenie miasta Starachowice zachodzi potrzeba dokapitalizowania MZK Sp. z o.o. w drodze podwyższenia kapitału. Spółka realizując zadania, do których została powołana w ciągu ostatnich lat dokonała szeregu inwestycji, które zapewnią stabilność transportu publicznego w mieście na najbliższe 10-15 lat. Po objęciu przez Gminę Starachowice nowych udziałów MZK Sp. z o.o. kapitał podstawowy spółki będzie wynosił 6 700 000 zł.” Uchwała została przyjęta jednogłośnie.

Radni postanowili niejako wykorzystać temat MZK oraz obecność prezesa Kateusza, do zadania mu wielu pytań dotyczących spółki i jej działalności. Radni pytali prezesa o możliwość wprowadzenia w Starachowicach darmowej komunikacji miejskiej bądź kilku darmowych linii.

Jako pierwszy głos zabrał Bronisław Paluch, który pytał prezesa Kateusza o jego ocenę stanu dróg na terenie miasta. - Które drogi w Starachowicach zakwalifikowałby Pan jako dobre, które jako dostateczne, a które w pierwszej kolejności Pana zdaniem wymagają bezwzględnego remontu? - Pytał Paluch. Zdaniem prezesa MZK najgorsza droga w Starachowicach to ulica Moniuszki i ogólnie drogi na Południu. - Tak naprawdę ulicą Moniuszki autobusy MZK nie powinny jeździć. Zastanawialiśmy się już nawet czy nie zawiesić tam kursów. Ulice Smugowa, Południowa… Tam jest bardzo duży ruch autobusów i trzeba myśleć o ich bardzo szybkim remoncie. Ulica Jana Pawła II, gdzie na odcinku od Miodowej do Nowowiejskiej jest około 100 studzienek, ta ulica również wymaga remontu. Natomiast jeśli chodzi o najlepsze ulice są to na pewno drogi powiatowe na terenie miasta -mówił prezes MZK. Kateusz zwrócił uwagę także na zły stan niektórych przystanków autobusów. Jako przykład podał zatokę autobusową przy ulicy Składowej. 

Z kolejnym pytaniem zwrócił się radny Różycki, którego interesowało czy w Starachowicach komunikacja miejska mogłaby być darmowa. Jako przykłady miast z darmowymi przejazdami autobusami radny Różycki podawał Tomaszów Mazowiecki czy Stryków, dopytując dlaczego w innych miastach jest to możliwe a w Starachowicach już nie. Odpowiedział mu prezydent Materek. - Niektóre z tych gmin są najbogatsze w kraju i nie możemy się z nimi równać - powiedział. - Może by prezes MZK pojechał do innych miast i zobaczył jak tam działa komunikacja? - Pytał Różycki. - Owszem, taki wyjazd miałby sens, ale pod warunkiem, że do gminy o podobnym budżecie, jak w Starachowicach - kontynuował Materek. 

Zdaniem prezesa MZK darmowa komunikacja to zły pomysł. - Bilet powinien kosztować chociaż 1 zł, nie powinniśmy zmierzać ku darmowej komunikacji. Jeśli coś jest za darmo, ludzie tego nie szanują. Ponadto ilość przysługujących ulg powoduje, że liczba tych którzy jeżdżą bezpłatnie jest zdecydowanie większa od tych, którzy płacą, a koszt bezpłatnych przejazdów to 3,5 mln zł z budżetu gminy - mówił prezes MZK. 

O darmową komunikację dopytywał również radny Nowaczek, którego obruszyło stwierdzenie prezesa, że jeśli ludzie nie płaciliby za bilety, to nie szanowaliby taboru. - Skoro w innych miastach da się wprowadzić darmową komunikację, to dlaczego nie w naszej gminie? I niby dlaczego ludzie u nas mieliby dewastować autobusy? - Pytał radny Nowaczek. Prezes Kateusz zapytany o jakich kosztach jest w ogóle mowa, ile gminę kosztowałaby darmowa komunikacja, odpowiedział że teraz jest to około 6 mln zł i drugie tyle miasto musiałoby dołożyć, jeżeli darmowa komunikacja wyglądałaby jak obecne przewozy.

Reklama

Z kolejnym pytaniem zgłosił się radny Tomasz Walendzik. Interesowało go, czy byłoby możliwe stworzenie chociaż jednej bezpłatnej linii, która woziłaby mieszkańców do szpitala i jakie byłyby to koszty? Prezes MZK na gorąco nie był w stanie udzielić odpowiedzi. - Możemy przygotować analizę. Są plusy i minusy wprowadzenia takiego rozwiązania. Jeśli linia spotkałaby się z dużym zainteresowaniem, byłby nacisk społeczny, żeby dokładać kolejne autobusy, bo się ludzie nie mieszczą. Czy przez to spadłaby sprzedaż biletów na innych liniach i odbiłoby się to na pozostałych przewozach, a co za tym idzie zmalałby przychód spółki? To wszystko jest do rozważenia - mówił prezes MZK.

Podczas dyskusji głos zabrał również radny Michał Walendzik, który krótko stwierdził: - nie ma czegoś takiego, jak bezpłatne przejazdy. Za bezpłatne przejazdy musieliby i tak zapłacić wszyscy mieszkańcy. A co z tymi, którzy nie jeżdżą autobusami, dlaczego mają płacić za tych którzy korzystają z komunikacji? - Pytał Walendzik. Chciałbym także wrócić do tematu utworzenia podmiotu, który zajmowałby się nie tylko komunikacją, a także odbiorem odpadów. Jest miejsce na bazie MZK, jest warsztat, są kierowcy mówił do radnych Michał Walendzik. 

Na rzekomą nieczułość kierowców miejskiego przewoźnika uwagę zwróciła radna Kucy. Jej zdaniem, kierowcy MZK na przystankach nie opuszczają podłogi dla osób znajdujących się na wózkach inwalidzkich, czy w ogóle dla osób starszych mających kłopoty z poruszaniem się. Prezes w odpowiedzi poinformował, że nie otrzymywał takich sygnałów, ale zwróci uwagę kierowcom autobusów, jednak jak powiedział są przystanki w Starachowicach, gdzie nie da się obniżyć podłogi w autobusie do wysokości krawężnika, ze względu na źle wyprofilowane krawężniki. - Wysokość podłogi w autobusie powinna współgrać z wysokością krawężnika. Na takim przystanku, gdy kierowca widzi osobę niepełnosprawną wystarczy, że przyciśnie guzik, a autobus obniży się prawostronnie mówił prezes. Dodał również, że wszystkie autobusy, które nie mają stopni, są z obniżaną podłogą. - Ludzie chorzy tego nie wiedzą, że jest taka opcja - mówiła radna Kucy. 

Ponadto radna Kucy zwróciła uwagę, że często w godzinach wieczornych autobusy jeżdżą puste i pracownicy MZK powinni przewieźć się tymi kursami, żeby mieć praktyczną wiedzę i móc skorygować rozkład jazdy tak, żeby nie było wożone powietrze. 

Ostatecznie prezydent Materek oraz prezes Kateusz zaprosili wszystkich do udziału w społecznych konsultacjach dotyczących MZK, które odbędą się w poniedziałek 2 marca br. o godzinie 16.30 w Sali Olimpia w Urzędzie Miejskim.

Podczas ostatniej sesji radni przyjęli także zmiany w cenniku biletów MZK i wprowadzili ulgi dla rodzin korzystających z programu „Duża Starachowicka Rodzina”. Koszty ulgi pokrywać będzie w całości Gmina Starachowice. Wprowadzone będą bilety okresowe (miesięczne) wydawane na podstawie Karty Dużej Rodziny. Cena biletu miesięcznego dla osoby dorosłej wyniesie 60 zł (obecna cena 100 zł), cena dla dzieci i młodzieży 30 zł (obecnie 50 zł).

Przewidywany szacunkowy koszt wprowadzenia ulgi wyniesie około 400 000 zł rocznie. 

Dodane: 01.03.15 | Odsłony: 518

Komentarze użytkowników

maryjan | 2015-03-01 09:22:35 napisał(a):

Autobusy MZK wożą powietrze wiec z tym coś zróbcie!

tak jest | 2015-03-01 09:29:02 napisał(a):

kolejne 400 000 zł w błoto !! Panie Materek zrób Pan porządek z tym zarządem MZK bo to jest teraz studnia bez dna!

Radni też są dobrzy, zamiast się pytać na co idzie tyle pieniędzy z naszego budżetu (bo linii jest mało a koszt ogromny) to się pytają jakie ulice są w złym stanie... CO ZA MIASTO CO ZA LUDZIE.

Prezes też dobry - nawet nie wie że Jana Pawła II się nie łączy z Nowowiejską...

Jest gdzieś w internecie dostępny budżet MZK ? oraz jakieś dane np. ile osób pracuje itp. ?

Obserwujący | 2015-03-01 09:32:47 napisał(a):

Po co w mieście jakiekolwiek inwestycje? Przeznaczmy wszystko na darmowe autobusy! Tylko kolejną uchwałą trzeba wprowadzić zakaz ruchu samochodów! Chociaż powietrze będzie czystsze, a że nic poza tym nie będzie to taki mały pikuś! O Boże, kolejni bezradni radni!!!
Pytanie do Pana Różyckiego: był Pan kiedyś w Strykowie? Wie Pan co tam się dzieje, jak bogata jest tamta gmina? Może by Pan Starachowicom załatwił takie centrum przeładunkowe?

ja | 2015-03-01 09:36:27 napisał(a):

Przypomnij sobie o swoim inteligentnym wpisie jak będziesz próbował kiedyś wrócić wieczorem do domu a nie będziesz miał czym. Nie każdego stać na taksówkę.

tak, tak | 2015-03-01 11:52:50 napisał(a):

Na stronie BIP UM TST jest zamieszczony
Plan zrównoważonego rozwoju publicznego transportu zbiorowego dla gminy na lata 2014-2020.
Wprowadzony klepnięty 09.2013r.
Nie chce mi się czytać kserowanych od lat tych samych wypocin.
Jak można cokolwiek zmienić jeśli w planie pomimo, masowej emigracji ogromnego niżu demograficznego dane są statystyczne a nie rzeczywiste.
Więc o czym tu gadka?
Ludzie pracujący w MZK to niczym ludki z innej planety.
Dorzucić im kolejne miliony na wożenie powietrza. A co!! Nie stać nas!

Pasażerka MZK | 2015-03-01 12:32:57 napisał(a):

Na przystankach przesiadowych niejednokrotnie kierowcy autobusów nie umożliwiają pasażerom przysiadki z jednego autobusu na drugi. Jeden autobus dojeżdża do przystanku,a drugi w tym samym czasie odjeżdża.Znam to z autopsji.Więc o czym tu mowa, jeśli nawet takiej prostej sprawy nie da się w tym mieście wypracować!

pic | 2015-03-01 13:11:54 napisał(a):

Kiedyś w Skarżysku Kam pociąg linii lokalnych nawet godzinę mógł czekał na pociąg linii dalekobieżnych, po to tylko żeby kilku pasażerów mogło kontynuować podróż. Można było kierować według potrzeb pasażerów całym sztabem dróżników, zawiadowców, nastawniczych.
W przypadku autobusów miejskich wydawałoby się prosta rzecz a jednak jak trudna i zarazem niewykonalna. Dać im kolejne miliony z naszych podatków na przetrwanie kolejnego roku.
A swoją drogą skoro taki twór nie jest w stanie realizować należycie swojej usługi to po pakować kolejne miliony?
Bez sensu!
O czym dyskutować?

Pasażer | 2015-03-01 13:26:22 napisał(a):

Na dzień dzisiejszy bezpłatna komunikacja funkcjonuje w 21 miastach w Polsce.Przykład około 60-tysięcznych Żor wskazuje na to,że miasto obecnie dopłaca do komunikacji o połowę mniej niż wtedy kiedy trzeba było płacić za bilety.Ale trzeba ruszyć w Polskę i popytać ,a nie co rok dokładać MZK z budżetu po milionie złotych-bo tak najłatwiej.

Starachowiczanin | 2015-03-01 13:36:24 napisał(a):

Mam rodzinę w miejscowości gdzie wprowadzono bezpłatną komunikację miejską i tam odnotowano spadek wydatków budżetowych,dzięki zmniejszeniu się kosztów utrzymania dróg,co miało związek z tym ,że spora część mieszkańców przesiadła się z samochodów do komunikacji publicznej.Popieram wniosek zgłoszony przez radnego.

Oskar Kałuża | 2015-03-01 14:15:17 napisał(a):

@tak jest: nie wiem dokładnie jakie informacje Cie interesują, ostatnio udało mi się uzyskać dostęp do dokumentu przedstawiającego sytuacje finansową spółki. Gdyby Cie interesowało to umieściłem tutaj trochę informacji z tego dokumentu <spam> Jeżeli chciałbyś wiedzieć coś więcej to już musisz skorzystać z tamtego forum, bo tu nie zamierzam już zaglądać.

do kałuża | 2015-03-01 14:23:51 napisał(a):

kałuża nie pajacuj na lokalnych forach, tylko przyjdź na konsultacje i pokaż że potrafisz coś więcej niż tylko smęcić w internecie

Oskar Kałuża | 2015-03-01 14:26:31 napisał(a):

@do kałuża: dwie rzeczy, pierwsza to żałuje że brak Ci odwagi aby podpisać się imieniem i nazwiskiem. Druga to wybieram się na te konsultacje i sam tutaj w innym temacie namawiałem do udziału w tych konsultacjach. Więc drogi kolego "nie pajacuj" :) Serdecznie pozdrawiam.

do kałuża | 2015-03-01 14:37:50 napisał(a):

Nie przesiaduję jak ty na forach więc nie mam obowiązku czytać wszystkich wpisów, więc nie wiem do czego namawiałeś i gdzie. Fakt faktem że wstrętny z ciebie kłamczuch bo wcześniej pisałeś że nie masz zamiaru tu zaglądać, a jednak to zrobiłeś. Jak cię widzą, ta cię piszą i odwrotnie. I kolegą twoim nie jestem, bo mógłbym być twoim ojcem, więc kolegi we mnie nie szukaj. Przyjdź na konsultacje i powiedz co masz do powiedzenia. Pisanie na forach sytuacji nie zmieni.

to samo | 2015-03-01 15:04:59 napisał(a):

Picu, picu gadka szmatka już widać , że ma się ku temu aby dalej konserwować to co było i w dalszym ciągu jest.
Ech.

przecież | 2015-03-01 15:10:15 napisał(a):

podstawowym błędem było kupenie tylu autobusów za ciężkie pieniądze przez administrację Wojciecha Be. Już wtedy było wiadomo że idzie niż demograficzny, że ludzie podróżują własnymi autami itd. A teraz po pieniądzach a autobusy wożą powietrze. Złe zarządzanie spółką, przez ówczesne władze miasta i kierownictwo zakładu. tyle

pudło | 2015-03-01 15:15:33 napisał(a):

Ufoludki zarządzają MZK.
Nic nie wiedzą nic nie widzą, musza konsultować z mieszkańcami czyli specjalistami od transportu publicznego, aby coś drgnęło.
Totalna klapa. Mniej niż zero.

kum kum | 2015-03-01 18:36:00 napisał(a):

Kiedy w Starachowicach było 50 tys.? che, che.
A wystarczyło np. skonsultować z UM ile mieszkańców zgłosiło deklarację dot. ilości osób zgłoszonych do opłaty za wywóz śmieci!
Ciekawe co ufoludki z MZK zrobią jak od 2016r. nie będzie obowiązku meldowania. Kapota.
Dzielnice pustoszeją. Ludzie wyjeżdżają za pracą a u nich cały czas stan ok 50 tys. mieszkańców.

SKORO | 2015-03-01 21:29:14 napisał(a):

MZK za darmo to po co ten cały bajzel zarządzający i wspomagający, wystarczą : autobusy, kierowcy i uczciwy AMAL, który zaleje, zaplombuje, odplombuje, zaleje itd. i pewnie będzie taniej niż utrzymanie całej tej infrastruktury.

ech | 2015-03-02 07:33:54 napisał(a):

Rozbudowana w UM księgowość niczym zakład produkcyjny ( ktoś wspomniał na forum o ok. 40 osobach) nie mogłaby księgowość przejąć ze spółek?
Jest również w UM osoba do nadzoru spółek, to samo.
Jak w życiu proste bywa najtrudniejsze.

tak jest | 2015-03-02 10:05:06 napisał(a):

Dzięki @Oskar Kałuża.
Zajrzałem na konkurencyjne forum, myślę że niektóre informację zaciekawią również Państwa tutaj.
MZK posiada 35 autobusów a jest zatrudnionych 135 osób (132,5 etatu):
- 70 kierowców (69,5)
- 17 mechaników (17)
- 30 pracowników umysłowych (30)
- 14 pracowników gospodarczych (14)
- 4 kontrolerów (2)
W 2014r spółka wygenerowałą przychody na poziomie ~11 532 110zł i koszty na poziomie ~13 054 900zł co wygenerowało stratę na poziomie 1 522 785,72zł

Na 31.12.2014 zadłużenie wobec kontrahentów wynosiło 2 248 461,00zł, całkowite zadłużenie 11 867 107,62zł w tym kredyty długoterminowe 6 947 232,00zł i zobowiązania krótkoterminowe 4 919 875,62zł.

Pozdrawiam.

piechur | 2015-03-02 10:12:33 napisał(a):

Mzk za darmo dla dużych rodzin,karty dali a zniżek choćby z tego tytułu brak

#.tak jest | 2015-03-02 10:52:22 napisał(a):

jak niemiecka firma przejmowała jeden z zakł. w TST - ich analitycy przedstawili założenia :że każda firma ma racje bytu(przynosić zysk) jeżeli zostanie zachowana proporcja : na jednego zatrudnionego bez produkcyjnego (adm. obsługa)- musi przypadać 6 osób produkcyjnych/fizycznych. Wtedy to ma sens.

Wgląda | 2015-03-02 11:14:20 napisał(a):

na to, że na jednego z administracji przypada około dwóch kierowców. Przecież to nienormalne. Warto zapytać prezesa dzisiaj ilu z 70 kierowców jest ze Starachowic a ilu z ościennych gmin wiejskich.

np | 2015-03-02 11:49:56 napisał(a):

A jak się sytuacja ma w sąsiednich miastach?
Np. w Ostrowcu Św. jakoś straty nie generują. Nie wiem jak w Skarżysku Kam.
MZK Malbork prezesa płaca na poziomie ok. 7 tys. Jak wyglądało w TST?

tak powinno być | 2015-03-02 13:24:56 napisał(a):

Prawdziwy gospodarz, zatrudnił by kierowców ,po dwóch mechaników na zmianę, magazyniera i księgową .Tyle w temacie.Wiadomo wszem i wobec ,że gryzipiórki to tylko stołeczki i obciążenie dla firmy.

bolek | 2015-03-02 17:30:28 napisał(a):

dawniej związkowcy w MZK byli ciągle na pierwszych stronach gazet,prezesi w taczkach strajki ,itp,ateraz cisza ,czyżby ich zlikwidowali...

LOLEK | 2015-03-02 17:32:52 napisał(a):

poodchodzili na emerytury stare działacze.

BOLOLOLO | 2015-03-02 17:37:37 napisał(a):

jeszcze tego by brakowało,żeby podatnicy utrzymywali związkowców,jak firma ledwie dyszy.

kpina | 2015-03-02 18:34:18 napisał(a):

Strata 1,5 mln, zadłużenie wielomilionowe i o czym tu dyskutować?
Do odpowiedzialności osoby nadzorujące spółkę!
W innym razie na nic dyskusję.
Potrzeba osoby z wizją i chęciami do pracy. Konsultować można gdyby spółka miała coś do zaoferowania. W takim stanie rzeczy czekają nas kolejne nieuzasadnione eksperymenty.
Na taczkach takiego jednego z drugim, a nie dyskutować teraz będą o komunikacji darmowej. Zidiocieć można od tych pomysłów.
Jak można zaprzeczać samemu sobie. Przecież na ostatniej sesji już zapadła decyzja o kolejnym milionowym dofinansowaniu spółki. Ciekawe skąd te miliony ? Z księżyca czy z podatków podatników ( wszystkich)
Kolejne działanie pod publiczkę. Proszę przynajmniej z mieszkańców nie robić frajerów.

# | 2015-03-02 19:31:25 napisał(a):

kpina -przeczytaj początek artykułu:
uchwała została przyjęcia jednogłośnie
-pewnie wszystko cacy
kpina- a co było z ceną wody i ścieków
(tak krytykowane w trakcie kampanii samorządowej
uchwała podjęta w m-c XII jednogłośnie
- okazało się chyba, że te ceny są jednak super i nie trzeba ich zmieniać jest cacy

drwina | 2015-03-02 20:29:19 napisał(a):

dobrze że mamy taką radę,co nie słucha kpiny

eryk | 2015-03-03 07:10:44 napisał(a):

Pan presydent nic nie robi z tą spółką bo jest ok a może czas pomyśleć że co jest nie halo może ktoś sobie nie radzi jak tyle długu jest ?ale to pytanie do władzy ......?

Kiedyś | 2015-03-03 07:32:11 napisał(a):

pan prezydent powiedział, że nie obniży pensji prezesa. Czy uważa pan, że 30 pracowników w administracji na 70 kierowców to dobry kierunek w spółce miejskiej, na jakiej podstawie go tak chwalono. Przecież to marnotrawstwo. Niech pan zmieni doradcę, trzeba pytać ludzi z miasta a nie przyjezdnych. Ciekawe czy pan vice to ma swoje zdanie. Po co takie konsultacje.

tchórz | 2015-03-03 08:59:36 napisał(a):

Konsultacje jako nieodzowny element public relations.

Czy ktoś jeszcze się na to nabiera? he, he,
Osobiście nie mam czasu na takie tam te, te, te.
Interesują mnie konkrety, fakty.

do tchórz | 2015-03-03 09:11:19 napisał(a):

dziadek zamiast znowu pitolić mogłeś przyjść i spytać o konkrety. Czego się bałeś, że dostaniesz w dziób? I nie kłam dziadek że nie masz czasu bo całe dnie przesiadujesz na forum, więc kto ci w to uwierzy?

OBECNY | 2015-03-03 09:29:57 napisał(a):

NA KONSULTACJACH BYŁO SPORO LUDZI. ZADAWALI KONKRETNE PYTANIA, A NAWET PRZEDSTAWIALI SWOJE PROPOZYCJE NA POPRAWĘ FUNKCJONOWANIA MZK. ALE PREZES WYGLĄDAŁ ŻE NIE BYŁ NIMI ZBYTNIO ZAINTERESOWANY A NAWET POIRYTOWANY, ALE CO SIĘ DZIWIĆ SKORO ZWYKLI LUDZIE ZA DARMO MOGĄ ROBIĆ TO ZA CO ON DOSTAJE CIĘŻKIE PIENIĄDZE.

@ | 2015-03-03 10:32:09 napisał(a):

30 osób w administracji i 35 autobusów, 70 kierowców, 40 w wydziale finansowym, to samo w wodociągach i zec, basen, miejskie centrum - z tego powodu proszę zrobić konsultacje, jak być przyzwoitym i uczciwie działać na rzecz samorządu.

tomek | 2015-03-03 11:03:09 napisał(a):

Mam nadzieję że Pan Prezydent Materek zrobi z tym porządek - z rozkładem jazdy jak i ze spółką !

rakso bajoro | 2015-03-03 16:46:31 napisał(a):

zadłużenie MZK bierze się z tego że firma inwestuje ,bierze kredyty na zakup taaboru ,monitoringu-podobnie jak w wspólnotach mieszkaniowych ,żeby zrobić remont dachu czy elewacji bierze się kredyt a potem przez lata spłaca.Bez inwestowania jak wyglądały by nasze osiedla a w MZK tabor.

@ | 2015-03-03 17:23:05 napisał(a):

Ten monitoring w autobusach podobno nie działa!
sprawnych jest bodajże 3 czy 4 kamery.

ZHDK | 2015-03-04 19:19:46 napisał(a):

Jak już planują jakieś zmiany to może niech wezmą także pod uwage Darmowe przejazdy dla Zasłużonych Honorowych Dawców Krwi?

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie