Ile miasto zapłaci za działalność komunikacji miejskiej?

14255.nsmed

Miasto rok rocznie dopłaca do działalności komunikacji miejskiej. W 2020 roku w wyniku wprowadzonych obostrzeń miejski przewoźnik, najpierw musiał ograniczyć liczbę dostępnych miejsc w autobusach, a następnie wprowadził czasowe ograniczenia. Autobusy kursowały tylko rano, w południe i późnym wieczorem. Po krytycznych komentarzach mieszkańców część kursów przywrócono, ale nadal nie wszystkie. 

Rekompensaty wypłacone z budżetu miasta miejskiemu przewoźnikowi wynosiły:

2017 - 6.228.337,93 zł,

2018 - 7.295.485,24 zł,

2019 - 8.781.764,34 zł,

Czy w związku z tym, że w 2020 roku komunikacja miejska nie funkcjonowała w 100% wedle rozkładu, to miasto wypłaci pełną rekompensatę? Poniżej odpowiedź rzecznika Urzędu Miejskiego. 

Gmina Starachowice rozlicza się za świadczone usługi przewozowe dla mieszkańców z Zakładem Energetyki Cieplnej na podstawie kalkulacji przychodów i kosztów dotyczących funkcjonowania komunikacji miejskiej.

Przychody Zakładu Energetyki Cieplnej Komunikacja Miejska, jeśli chodzi o sektor komunikacji  stanowią głównie wpływy ze sprzedaży biletów. Natomiast koszty działalności komunikacyjnej to min. wynagrodzenia pracowników i koszt zakupu paliwa. Różnica pomiędzy przychodami i kosztami stanowi rekompensatę dla operatora czyli ZEC.

Wprowadzone ograniczenia pandemiczne spowodowały spadek przychodów spółki ze sprzedaży biletów. Mając powyższe na uwadze wprowadzono ograniczenia kursowania autobusów, tak aby uzyskując oszczędności na paliwie zrównoważyć spadek przychodów.

Takie działanie pozwoliło zachować wysokość rekompensaty za 2020 r. na zaplanowanym poziomie, tj. 8.074.935 zł (plan budżetowy). Ostateczna kwota będzie znana w I półroczu 2021 roku, po zbadaniu jej przez biegłego rewidenta. Przewiduje się, że nie będzie ona w znaczący sposób odbiegała od wartości planowanych. 

Gmina miała do wyboru dwa rozwiązania. Pierwsze zrezygnować z części inwestycji zaplanowanych w mieście i dołożyć jeszcze wyższą kwotę pieniędzy do funkcjonowania komunikacji miejskiej. Nie patrząc na to, że ilość pasażerów w autobusach znacząco spadła na skutek wprowadzenia odgórnych ograniczeń w związku z pandemią.

Albo drugie rozwiązanie - nie rezygnować z zaplanowanych inwestycji, ograniczyć ilość połączeń w oparciu o analizy wykonane przez spółkę. Dzięki temu Starachowice nie będą musiały dokładać środków do komunikacji miejskiej w tym roku. Mieszkańcy kilku ulic będą mogli cieszyć się, że po wielu latach oczekiwań Ich ulica zyska utwardzoną nawierzchnię, a Oni sami nie będą musieli brodzić w błocie po deszczu.

Dodane: 21.01.21 | Odsłony: 2543

Komentarze użytkowników

Demokracja | 2021-01-21 10:28:43 napisał(a):

Sprawna, regularna komunikacja miejska, to podstawowa rzecz, która należy się mieszkańcom, aby mogli sprawnie funkcjonować na co dzień, zapisana zresztą w ustawie. Wie o tym każdy, normalny samorząd. Nasz niestety ma ciagły problem w zrozumieniu priorytetów, a ponadto nie czuje samorządowego ducha, a jedynie jakieś bliżej niezdefiniowane wspólne interesy.

Gość | 2021-01-21 10:52:16 napisał(a):

Acha, czyli ta wizjonerska polityka inwestycyjna funkcjonuje na zasadzie "jednemu zabrac drugiemu dac". Patrzcie Państwo jaki Janosik nam sie trafił

Cobretti | 2021-01-21 11:10:51 napisał(a):

Znowu okaże się, że w części komunikacyjnej jest zysk a na części ciepłowniczej strata. Tak dopłacając do kadłubkowej, tylko z nazwy komunikacji miejskiej de facto poprawia się ręcznie wynik ZEC jako spółki. Komunikacja miejska w takiej formie to jakieś gigantyczne nieporozumienie. Tylko dlaczego to my, mieszkańcy mamy za te pomysły płacić ? I jeszcze w takich okolicznościach ta zabawa w budowę spalarni, bez konkretnych danych potwierdzających zasadność tego przedsięwzięcia dla gminy i mieszkańców. Dla kogo to chcecie na siłę robić? Odpowiedz nasuwa się sama.

Narcyz | 2021-01-21 11:13:15 napisał(a):

Inwestycje idą całą parą,a mieszkańcy na piechotę lub taxi. Brawo!

Do Narcyz | 2021-01-21 11:30:09 napisał(a):

Bo to takue rządy, park dla fanów z Wielobirowuc, emeryturka dla Pani z Kunowa. etat dla ojca z Suchedniowa, a mieszkancy podwyżki i na piechotkę. No i ostatni nius, czy to prawda ze Prezes Miskiewicz to rodzina Materków?

viki | 2021-01-21 11:34:58 napisał(a):

Mam pytanie czy najwybitniejszy prezes Pocheć skorzystał z Tarczy osłonowej dla przedsiębiorstw które zanotowały spadek przychodów rok do roku. A tak na marginesie to tłumaczenie pani rzecznik jest tak prymitywne że żal za * ściska.Czy na prawdę nie macie w tym urzędzie ludzi którzy choć trochę znają się na ekonomii i prowadzeniu spółek ?

Wezyr | 2021-01-21 11:38:31 napisał(a):

Prezydent Materek za co się nie weźmie to spartoli. Kolejnym tego przykładem jest MZK!
Miała być przyjazna komunikacja, przynosząca dochody-to były argumenty jakie przedstawiał radnym aby zagłosowali za połączeniem z ZEC.
Dziś komunikacja miejska praktycznie nie istnieje. Materek ją zaorał, niszcząc rozkład jazdy, likwidując kursy, ograniczając drastycznie ilość dziennych kursów autobusów, likwidując część linii i podnosząc ceny biletów do cen jakie są w dużych miastach wojewódzkich. Dziś dokładamy ponad 2 miliony więcej do MZK aniżeli przed połączeniem przy praktycznie nie kursującej komunikacji miejskiej. A teraz ten ,,geniusz" chce kupić nowe autobusy, wyremontować teren MZK i oddać w prywatne ręce, a My będziemy ten kredyt spłacać z budżetu miasta(wkład własny).
Takie są fakty drodzy mieszkańcy! Materek to najgorszy prezydent w historii Starachowic, jest za to mistrzem manipulacji w Internecie i mediach.

Lukasz Kowalski | 2021-01-21 11:47:14 napisał(a):

Ten ostatni akapit z dwoma rozwiązaniami jest na poziomie podstawówki. Kogo oni tam zatrudniają?

Cobretti | 2021-01-21 11:48:50 napisał(a):

Do tych remontów trzeba dodać cenę działki nabytej jak powiedział na sesji Materek od ZEC aby aplikować do programu.

Sesja RM 25 września 2020 roku :

Pan M. Materek – prezydent miasta
Cyt: „A ja w między czasie powiem tylko, jeśli chodzi o nieruchomości. Jeśli chodzi
o nieruchomość przy ulicy Radomskiej, to ta nieruchomość należała do Miejskiego Zakładu
Komunikacji, który został wchłonięty przez ZEC. Natomiast gmina ubiega się o dofinansowanie,
ubiegała się o dofinansowanie unijne na modernizację bazy warsztatowej i myjni na terenie
Miejskiego Zakładu Komunikacji. Żeby można było uzyskać tą dotację, właścicielem działki,
powinna być gmina. W związku z tym musieliśmy przejąć tę nieruchomość, a od spółki prawa
handlowego, jaką jest ZEC, mogliśmy poprzez nabycie tej nieruchomości to zrobić i tak
zrobiliśmy.”

Lefwan | 2021-01-21 12:22:31 napisał(a):

Czy kierowcy mają płacone pełne pensje, skoro MZK nie funkcjonuje cały czas?

starachowiczanin | 2021-01-21 19:33:11 napisał(a):

W normalnym mieście taki prezes, który doprowadza spółkę gminną do upadłości wyleciał by na zbity p.... Co można się było się po nim spodziewać patrząc na jego dotychczasowe sukcesy "biznesowe". Jednak najlepszą drogą do kariery okazało się roznoszenie ulotek.

Jon Verb | 2021-01-21 20:00:28 napisał(a):

Mieszkańcy kilku domów będą się cieszyć,
a kilka tysięcy mieszkańców będzie pop......
piechotą. Co za pokrętna logika.
" Dokonano analizy kursów" ... i zlikwidowali wszystkie kursy między 15 a 21.
Co za durne wnioski wyciągnęli z tej pseudo analizy.
Podejrzewam, że wtedy najwięcej ludzi korzystało z komunikacji, bo powroty z pracy,
wypady na zakupy, odwiedziny itp.

W innych miastach nie ma takich ograniczeń,
ale tam nie ma Materka.

Jeśli chodzi o te remonty ulic to najbardziej
skorzysta z nich ... prezydent Materek,
bo wyremontują ul. Konstytucji z obu stron,
i jeszcze ul. Parkową, gdyby mu się umyśliło
jechać na skróty.
To prawdziwy szcześciarz, że tak się CUDOWNIE
zbiegły te remonty blisko jego domu.
Prawdziwe Cuda.
Musimy dbać o komfort władzy ludowej, więc honorowo rezygnujemy z jazdy MZK do końca kadencji Naszego Wodza.
A co tam, przejść się z ul. Bema do Galardii,
i z powrotem to żaden problem,
bo to tylko 15 km.
Również pensjonariusze z Domu Pomocy Społecznej też popierają akcję" Maratończycy dla Marka". Oni też spróbują przejść do Galardii, oczywiście w asyście karetek.
Marku remontuj Konstytucji i Parkową. My prości ludzi
po to mamy nogi, żeby chodzić.
A jeden z akcjonistów zadeklarował: " Pójdę boso, pójdę boso...". I nie był to Karpiel-_Bułecka.

Do starachiwiczanin | 2021-01-21 20:12:51 napisał(a):

Eee nie tylko ulotki. Sprawe dopełniły kwiatki na Kwietnia i setki głosów za setke... argumentów hahahahaha,

do powyżej | 2021-01-21 20:33:00 napisał(a):

O właśnie! tak wygląda drabina do kariery tego pana.

Gość | 2021-01-21 21:01:01 napisał(a):

A tych kwiatków z Pocheciem nie sadził przypadkiem strażnik moralnosci DG?

Xiro | 2021-01-22 11:27:16 napisał(a):

Zaraz zaraz, po połączeniu i zrypaniu rozkładów jazdy po całości, wychodzi drożej teraz ?
2017 - 6.228.337,93 zł,
2018 - 7.295.485,24 zł,
2019 - 8.781.764,34 zł

Tego nie tłumaczy inflacja, koszt paliwa itp. No nie na to się Pan Prezydent umawiał ze Starachowicami.
Nikt by się może nie przyczepił jakby autobusy jeździły jak jeździły przed zmianami bo widać teraz, że było taniej i lepiej w porównaniu do "przeanalizowanych" rozkładów jazdy. NSystem przesiadkowy żeby zadziałał to musi być dużo kursów no i raczej stosuje się w dużych miastach a w takim jak nasze to linie dookólne - jak to było przed zmianami.

Cobretti | 2021-01-22 12:08:22 napisał(a):

Kolejny sposób, żeby dać spółce i poprawić wynik. Tak to można sobie wygenerować dowolny zysk. Im mniej jeżdżą tym więcej dostają. Ale rada w swojej mądrości klepie takie wielkości w budżecie.

Cobretti | 2021-01-22 12:10:00 napisał(a):

ZEC zaczyna działać trochę jak jednostka budżetowa a nie spółka prawa handlowego.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie