Jaki przebieg będzie miała obwodnica Starachowic? Kto zrobi remont głównych ulic miasta?

18602.nsmed

Na ostatniej sesji Rady Miejskiej prezydent miasta Marek Materek informował radnych o sytuacji związanej z drogami wojewódzkimi i drogą krajową przebiegającą przez miasto. Inną wizję na sieć dróg ma Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad wraz z ministerstwem, a inną gmina Starachowice wraz z Urzędem Marszałkowskim.

Przez Starachowice przebiega droga krajowa nr 42 będąca w zarządzie GDDKiA (ulica Kielecka, al. Niepodległości, ul. Ostrowiecka po Osiedle Michałów). Przez Starachowice przebiega droga wojewódzka nr 744 będąca w administracji Zarządu Dróg Wojewódzkich (ulice: Radomska, Kaczyńskiej, Bankowa, aleja Armii Krajowej, wiadukt). Za strefą ekonomiczną Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich buduje północno-zachodnią obwodnicę Starachowic. Z pozostałych ważnych traktów jest jeszcze droga wojewódzka nr 756 biegnąca ze Starachowic w kierunku Nowej Słupi. Ponadto GDDKiA buduje obwodnicę Wąchocka. 

Na chwilę obecną miasto jest w trakcie przygotowywania dokumentacji dla remontu drogi nr 744 biegnącej przez miasto. Koszt wykonania dokumentów miasto współdzieli z Urzędem Marszałkowskim. Kto docelowo będzie właścicielem tej drogi i na kogo spadnie remont?  

- Pracownicy Urzędu Marszałkowskiego chcieli przekazać drogę przebiegającą przez miasto, czyli ulice: Radomską, Kaczyńskiej, Bankową, aleję Armii Krajowej już w tym roku, w lipcu na rzecz powiatu starachowickiego, a co za tym idzie później na miasto Starachowice. Bylibyśmy zarządzającymi, utrzymującymi, sprzątającymi i koszącymi, remontującymi tą drogę już teraz. I taki był cel psim, które zostały skierowane do Urzędu Miejskiego w ostatnim czasie. Pani marszałek Renata Janik przyjęła nasze argumenty i przychyliła się do tego, żeby drogę tę przekazać samorządom: powiatowemu i miejskiemu, ale dopiero w momencie kiedy zostaną zakończone prace związane z przygotowaniem dokumentacji technicznej, która umożliwi nam później  pozyskanie środków i realizację tej drogi. Gorące podziękowanie za to dla pani marszałek Renaty Janik – mówił na sesji Rady Miejskiej prezydent Marek Materek.

Jaki będzie przebieg obwodnicy Starachowic? Kto wyremontuje drogę krajową nr 42 przez miasto? 

- Przedstawiłem koncepcję budowy drugiego odcinka północno-zachodniej obwodnicy Starachowic, która dalej by biegła od ronda, które jest budowane pomiędzy Elaboracją, a wjazdem do miasta, poprzez i połączenie się w pobliżu skrzyżowań z ulicami: łącznik Batalionów Chłopskich, Leśna-Kościelna, Iłżecka-Krańcowa i później dalej przejście tak, aby się docelowo połączyć z drogą, która biegnie na Rzepin. Tak, aby rzeczywiście obwodnicować miasto i żeby Urząd Marszałkowski przyjął naszą strategię, aby to GDDKiA zrealizowała przebieg swojej drogi nr 42 przez miasto, a wariant północny, żeby był realizacją drugiego etapu obwodnicy Starachowic realizowanego przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich. Wspólne nasze stanowisko jest takie, że zarząd województwa i województwo świętokrzyskie nie powinno przekazywać budowanej właśnie północno-zachodniej obwodnicy na rzecz GDDKiA, a także łącznika pomiędzy obwodnicami, który zostanie w najbliższym czasie wybudowany także na rzecz GDDKiA, tylko powinno być zarządzającym tym odcinkiem, a później docelowo, żeby połączyć go z drogą 756 biegnącą na Rzepin. Z kolei od GDDKiA i ministerstwa wymóc, aby drogę przez miasto przebudowała generalna dyrekcja. Myślę, że jeśli to by się nam udało, to mielibyśmy pełen sukces. I województwo i miasto i mieszkańcy. Natomiast próbujemy wspólnie wyeliminować takie zagrożenie, w którym GDDKiA zepchnie na Zarząd Dróg Wojewódzkich przebudowę drogi krajowej przez miasto – wyjaśniał radnym włodarz Starachowic.

O wariacie dla obwodnicy Starachowic 

- GDDKiA dostała niestety wytyczne z ministerstwa, że ministerstwo optuje za tym, żeby północno-zachodnią obwodnicę przenieść na własność GDDKiA, a następnie ją kontynuować do drogi do Lubieni. Natomiast my zabiegamy o to, żeby GDDKiA była realizatorem przebiegu przez miasto, a z kolei ta obwodnica północno-zachodnia, żeby była kontynuowana, ale przez Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich, ale nie do Lubieni, tylko do drogi 756 na Rzepin. Rozwiązanie, które w tej chwili GDDKiA przyjęła do realizacji pod wpływem decyzji ministerstwa oznaczałoby, że żadne problemy związane z ruchem samochodowym na terenie miasta nie zostałyby rozwiązane czyli cały potok samochodowy nadal byłby skierowany dawnym torem drogi krajowej czyli Kielecką, aleją Niepodległości, Ostrowiecką. Co więcej, to wymogi generalnej dyrekcji, które mają odgórnie, dotyczące ilości skrzyżowań na pewnych docinkach, są takie, że nie mielibyśmy żadnego wjazdu na tą północą obwodnicę poza rondem na wyjeździe z miasta w kierunku Tychowa i drogą już w Lubieni. Ustaliliśmy z panią marszałek, że wspólnie będziemy zabiegać o to, żeby generalna dyrekcja zrealizowała wariant przez miasto, a nie ten północy. GDDKiA zwraca uwagę na to, że być może samym problemem jest sposób finansowania tej obwodnicy. Te zadania w ramach „100 obwodnic” są typowymi obwodnicami. Ministerstwo opiera się na tym, że skoro to jest droga przez miasto, to nie to jest obwodnica i dlatego chcieliby ten dużo tańszy wariant północny zrealizować. Jeżeli udałoby się do innego programu finansowania przesunąć tą naszą obwodnicę przez miasto, to myślę, że jest to realne – powiedział prezydent Marek Materek. 

Dodane: 27.05.24 | Odsłony: 3636
Tagi:

Komentarze użytkowników

xyz | 2024-05-27 09:21:46 napisał(a):

Będziemy widzieć obwodnicę w ciągu DK 42 jak świnia niebo. tusk już temat załatwia na glanc.

Adam | 2024-05-27 09:35:06 napisał(a):

Obwodnice buduję się po to by wyprowadzić ruch z miasta, a nie po to by tiry szybciej jeździły przez miasto :(

XD | 2024-05-27 10:14:46 napisał(a):

Definicja obwodnicy sama mówi, że droga jest poza!!!! miastem.

Sks | 2024-05-27 10:25:16 napisał(a):

Podzielić miasto na pół bo jakiś deweloper ma chrapkę na domy i działki przy Pasterniku.Zniszczyć chcą ten zalew na amen i wysiedlić ludzi na siłę.Obwodnica ma wyprowadzić ruch z miasta a nie do niego wprowadzać.

Adam G | 2024-05-27 10:42:22 napisał(a):

Kto zrobi remont głównych ulic miasta" ? A jeżeli, to jak to zrobi ? W Starachowicach jest ulica GŁÓWNA . Wykonawca najnowszego pomysłu Starachowic (wspólnie : Starostwo, miasto i SSE) - parkingu za wjazdem do SSE - przekopał sobie ulicę GŁÓWNĄ w poprzek a potem tylko zasypał żwirem. Już trzy miesiące nic się nie dzieje, tylko dziury coraz głębsze.Interwencje w SSE nic nie pomogły, nie ma kto zdyscyplinować wykonawcy. więc czekamy kto pierwszy uszkodzi sobie zawieszenie i poda sprawę do sądu. ( Nie ma tam nawet żadnych ostrzeżeń ! ) A jest to jedyny wjazd na tą część Strefy. Podobnie wygląda zjazd z ul Radomskiej na ulicę dojazdową do Lidla, myjni i kilku innych firm. Co rok od nowa łatanie tych samych dziur - tuż za wybudowana właśnie ścieżką rowerową. Uliczka należy do Miasta jako działka nr ew.350 a dziury znowu zagrażają zawieszeniom

Grzesiek | 2024-05-27 11:09:21 napisał(a):

Tylko * puszcza obwodnicę przez środek miasta.

Pablo | 2024-05-27 12:36:23 napisał(a):

Nikt miasta nie dzieli, ono jest juz podzielone dolina Kamiennej, ktora biegnie tez linia kolejowa i glowna droga tranzytowa jak jest i bedzie dk42, tu panuje niestety niezrozumienie tematu z obu stron. Efekt mamy taki, ze buduje sie wiadukt przez tory, ale juz nie przez rzeke i droge jak trasa NS, a ludzie wierza ze obwodnica miedzy 744 a dk9 rozwiaze problemy korkow w miescie. Na południe i polnoc od miasta (gmina Pawlow i Mirzec) mieszka wiekszosc dojezdzajacych tu do pracy, co im da ta droga? Nic.

Do Grzesiek | 2024-05-27 12:37:45 napisał(a):

Ogólnie mógłbym zgodzić się z Tobą, z tym zastrzeżeniem że jeden * do tego nie wystarczy. Tu potrzeba całej bandy *.

Chyży Rój | 2024-05-27 13:13:37 napisał(a):

Wybijscie sobie z głowy obwodnicę. Złoty czas dla Starachowic już się skończył. Tusk i posłanka ze Skarżyska zadba o to aby Starachowice były pomijanie w dofinansowaniu środków zewnętrznych.

100 obwodnic | 2024-05-27 13:37:33 napisał(a):

Wszędzie przed miastami z obwodnicą stawia się ZNAK drogowy zakaz 12 t do miasta,i nakaz tranzytem dla tirów.
Cała filozofia!!!!!że nie pojadą bo dalej...

Mbi | 2024-05-27 14:21:39 napisał(a):

Może ktoś ma działki do sprzedania w dobrej cenie.

Do powyzszych | 2024-05-27 15:16:51 napisał(a):

Dla chcących poznać temat dokładniej, należy wyjaśnić iż w nomenklaturze budowlano-planistycznej można wyróżnić obwodnice miejscowosci, obwodnice śródmiejskie, obwodnice dzielnic.

Dk | 2024-05-27 17:04:23 napisał(a):

Problem korków w mieście rozwiąże tylko przebudowa przejścia przez Starachowice w ciągu DK42, jak było w planach około 2006-08 roku. To jedyny słuszny wybór.

Leszy | 2024-05-27 18:04:38 napisał(a):

"Obwodnica" musi iść przez miasto. Wariant północny i południowy nie spełni swojego zadania, bo tylko sarny i dziki tam będą łazić, a samochody dalej przez miasto.

Tranzi | 2024-05-27 18:31:15 napisał(a):

Albo budujemy od południowej strony za Lubianką, albo przez miasto, ale nie przez Bugaj. Nikt tamtędy nie będzie jeździł. W efekcie wydamy milony na drogę, a ruch będzie się toczył coraz bardziej zniszczoną aleją niepodległości. Takie cos pomstuje o niegospodarnośc. Ponadto, droga obwodnica Wąchocka ma 2 jezdnie po 2 pasy, a planowana obwodnica przez Bugaj po jednym. Bezsensu, TSK, TST i TOS potrzebują szybkiej, w miarę bezkolizyjnej drogi

do Tranzi | 2024-05-27 20:33:56 napisał(a):

Od południowej strony Lubianki jest obszar Natura 2000 i Sieradowicki Park Krajobrazowy. Projektantów poniosła fantazja lub Lasy całkowicie upadły moralnie. Tylko północna strona miasta lub śladem drogi 42.

do 100 obwodnic | 2024-05-27 22:09:04 napisał(a):

Mądralo, jak ktoś ma jechać od Skarżyska w kierunku Rzepina / Pawłowa dojechać do drogi wojewódzkiej w przypadku obwodnicy za Bugajem?

do Marka | 2024-05-28 06:22:29 napisał(a):

To chyba jedna z pierwszych normalnych i racjonalnych decyzja które maja służyć większości mieszkańców walczyć o szybki przejazd tranzytowy drogą dk42.

Miszkanka | 2024-05-28 07:20:24 napisał(a):

Normalnych decyzji??? A pomyślałeś o mieszkańcach ul. Kieleckiej, Al. Niepodległości czy Ostrowieckiej. Dla nich to tez normalna decyzja??? Nie sądzę. Egoista!!

król julian | 2024-05-28 07:22:19 napisał(a):

a ja nie jestem ani za południową, ani północną obwodnicą
obwodnice trzeba puścić górą - wiaduktem, nad miastem, albo tunelem - wjazd pod wąchockiem, wyjazd na ostrowieckiej, albo iłżeckiej, lub inaczej podłaczyć się do 9tki XD

król julian | 2024-05-28 07:23:30 napisał(a):

to będzie nadwodnica, albo podwodnica, ewenement w skali światowej!
wycieczki z japonii będą przyjżdżać oglądać ten cud techinki!

Tatagenek | 2024-05-28 07:34:13 napisał(a):

Wjeżdżając do Kielc od strony Cedzyny jedziemy przez miasto ul. Śwętokrzyską i łatwo osiągamy zamierzony cel .W W-wie trasa toruńska .Czy naprawdę St-ce muszą być skansenem bez szybkich dróg ? Codziennie wracam z pracy blisko godzinę na trasie 1-maja , PKC radomska , Os. Michałów . Stoję w korku w centrum i wszystkie spaliny zostawiam wam ,

MM | 2024-05-28 08:01:41 napisał(a):

Zapomnijcie o obwodnicy, koalicja 13 grudnia nic nie zbuduje, oni tylko niszczą.

Antek | 2024-05-28 09:35:43 napisał(a):

Oczywiście, zbudujmy mega obwodnice - autostradę centralnie przez miasto, do tego ze trzy spalarnie obok, będzie nowocześnie i ekologicznie!

Zaściankowice | 2024-05-28 10:11:28 napisał(a):

Budować Panie Prezydencie trasę przez miasto. Skoro w Kielcach da się przebudować drogę nr 74 przez miasto to dlaczego w Starachowicach nie? To zawsze są "najmondżejsze" mieszkały i tak nam schodzi z tą drogą. Panie Prezydencie jak Pan tego nie załatwi - to już nikt inny!

Pablo | 2024-05-28 10:27:57 napisał(a):

No nie wiem tatagenek, jak jedziesz z centrum miasta na Michalow w godzinach szczytu to zadna obwodnica ci nie pomoze, bo chyba nie bedziesz jezdzil z radomskiej przez dk9 na Michalow?

komusze miasto ? | 2024-05-28 11:29:03 napisał(a):

Jak mamy takich reprezentantòw Starachowic jak alkocholik i komuch Sienkiewicz i przedstawiciel partii kolaborantów z 13 grudnia Jarubas to nie ma się czego dziwić.Mam pytanie do wlodarzy dokąd te facjaty będą szpecić przystanki i czy Starachowice to miasto komusze i kolaboranckie bo mnie hest wstyd że takie coś będzie się ubiegać o głosy w naszym okręgu.Wstyd i hańba Panie Materek.

Do powyżej | 2024-05-28 12:59:29 napisał(a):

Idź do psychiatry póki nie trzeba skierowania.

do komusze miasto | 2024-05-28 14:21:14 napisał(a):

Leki wzięte? Chyba nie...

Tatagenek | 2024-05-28 15:19:48 napisał(a):

Do Pablo . Więc należy rozbudować krajową 42 ! Obwodnica ma za zadanie nie tylko ograniczyć tranzyt przez miasto ale też rozładować ruch miejski i podmiejski .

Pablo | 2024-05-28 16:38:52 napisał(a):

Dokladnie, rozbudowac po obecnym sladzie. Zwiekszyc przepustowosc, nie zadne mini-rondka, i to pomoze szybko opuscic miasto. Ruch podmiejski jest na linii NS, wiec zadna droga wsch-zachod za miastem nic nie pomoze.

Nik | 2024-05-29 07:10:21 napisał(a):

Sami fachowcy,obrońcy zwierząt i przyrody,wybudujcie ludziom którzy mieszkają od lat wzdłuż 42 domki to oni chętnie się wyprowadza,bo pieniądze z wysiedleń wystarcza na zakup działki albo miejsce pod mostem

NN | 2024-05-29 08:20:55 napisał(a):

Żadnej obwodnicy nie będzie. Koalicja 13 grudnia z tuskiem na czele nic nie zbuduje. Oni tylko niszczą.

Oksymoron | 2024-05-29 11:37:05 napisał(a):

Obwodnica przez środek miasta.

Obwodnica GDDKiA | 2024-05-30 20:25:31 napisał(a):

Tylko wariant przez miasto, gdzie dwujezdniowa, dwupasmowa droga rozwiaze problem korkow na wiele lat. Wywlaszczonym wyplacic adekwatne odszkodowania by nie plakali i nie byli przeciw tej inwestycji. Jezeli chcecie, zeby to miasto sie rozwijalo, ludzie mieli prace, a w szpitalu rodzily sie dzieci, to bez 2 jezdniowej drogi przez miasto, nic sie nie uda. Strefa ekonomiczna tez niech cos pomysli o nowych firmach, czy o nowych terenach pod inwestycje np. na Bugaju, bo wg mnie dziala slabo. Stan drog i chodnikow na strefie to smiech na sali. Jezeli to miasto ma byc konkurencyjne, to drogi i nowe firmy musza powstac. I tak miasto jest juz bardziej przyjazne mlodym mieszkancom, niz przed 2016 rokiem... Trzymam kciuki za wariant przez miasto, wtedy byc moze gospodarczo sie rozwiniemy i naplyna do nas nowi inwestorzy. Mamy czas do 2028-2030 roku by zatrzymac wyludnianie sie miasta.

Dixi | 2024-05-31 10:08:56 napisał(a):

Jestem za przejściem krajówki przez miasto, jednak wątpię aby powstała gdyż koszt to ponad 1,3 mld złotych

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie