Jedno miejsce, wiele atrakcji. Starachowickie Ekomuzeum zaprasza (zdjęcia)

2966.nsmed

Muzeum Przyrody i Techniki Ekomuzeum im. Jana Pazdura w Starachowicach wciąż się rozwija i zaskakuje atrakcjami dla zwiedzających.

Zwiedzający muzeum na pewno nie będą się nudzić. Program zwiedzania jest pełen atrakcji dla najmłodszych jak również dla dorosłych. Jak informuje nas Magdalena Gorzkowska - Dyrektor muzeum zwiedzanie trwa około 2 godzin. W cenę biletów (8 zł ulgowy i 12 zł) wliczone jest oprowadzanie po obiekcie przez przewodnika, który wyruszy z nami na teren muzeum o każdej pełnej godzinie.

 

Dzięki programowi zwiedzania dowiemy się między innymi jak działał zakład wielkopiecowy. – Jedyny tego typu obiekt muzealny, w którym zachowany jest pełen kompletny ciąg technologiczny niezbędny do wytopu surówki.
Trasa rozpoczyna się od Starego Zakładu Wielkopiecowego z połowy XIX wieku, to tu poznajemy historię powstania zakładu. Następnie zwiedzający zobaczą budynek maszynowni i hali lejniczej. Kolejny etap to Nowy Zakład Wielkopiecowy i tam zapoznać się z ówczesnymi procesami działalności zakładu. Możemy zobaczyć również wieżę ciśnień, maszynę parową, a następnie będzie czekała na nas jedna z największych atrakcji - wjazd windą na wysokość 22 metrów. Z tej wysokości możemy podziwiać nie tylko teren muzeum, ale również panoramę Starachowic. Do obejrzenia mamy również halę spustową oraz klimatyczny amfiteatr. Mało, kto wie, że na terenie Ekomuzeum znajduje się również galeria sztuki - miejsce na wystawę we wspaniałej atmosferze. Następnym etapem wędrówki edukacyjnej jest maszyna parowa - największa na świecie znajduje się właśnie w Starachowicach.

 

Po takim spacerze krótki odpoczynek, czyli ok. 20 minutowy film o odkryciach archeologicznych. Po filmie nie lada atrakcja dla każdego - dinozaury na wyciągnięcie ręki, a także odkrycia archeologiczne nawet sprzed 300 milionów lat! Jak zaznacza Magdalena Gorzkowska - prezentowane modele dinozaurów są odpowiednikami prawdziwych, jakie faktycznie występowały na ziemi świętokrzyskiej. Możemy także zobaczyć autentyczne odkrycia wykopaliskowe, jakimi są odciśnięte w kamieniach łapy prehistorycznych gadów, czy krople padającego deszczu. Wszystko to w interesujący sposób połączone z najnowszą technologią audio-wizualną, przez co program zwiedzania ekspozycji jest jeszcze bardziej atrakcyjny.

 

 

Jak informuje Pani dyrektor, muzeum wciąż stara się o pozyskiwanie środków na uatrakcyjnienie swojej oferty muzealnej oraz na przeprowadzanie niezbędnych remontów i modernizacji. Dodaje, że nie jest to łatwe, ale warto o nie zabiegać i rozwijać ofertę obiektu.
Jednym z pomysłów na przyciągnięcie większej ilości turystów było m.in. wyremontowanie ponad stuletniego budynku Zarządu Huty, niestety nie udało się wtedy pozyskać środków na ten cel. Zobacz więcej (kliknij).

 

Godziny otwarcia i ceny biletów Ekomuzeum:

W sezonie letnim (1 kwietnia - 31 października)
w godzinach:
8.00 - 16.00 (wtorek, środa, piątek)
8.00 - 18.00 (czwartek)
11.00 - 18.00 (sobota, niedziela)

W sezonie zimowym (1 listopada - 31 marca)
w godzinach:
8.00 - 16.00 (od wtorku do piątku)
11.00 - 16.00 (sobota, niedziela)

Ceny Biletów:
Bilet normalny: 12 zł
Bilet ulgowy: 8 zł

Dodatkowa opłata dla chętnych na wjazd na górny poziom wielkiego pieca
(dostępne tylko w sezonie letnim): 5 zł

Opłata za lekcję muzealną: 4 zł/osoby
Opłata za przygotowanie ogniska: 50 zł.
(w połączeniu ze zwiedzaniem lub lekcją muzealną: 30 zł)
Opłata za sesję fotograficzną: 100 zł.

Bilety ulgowe przysługują:
- dzieciom powyżej 4 roku zycia, młodzieży szkolnej oraz studentom do 26 roku życia
- emerytom i rencistom
- przewodnikom zrzeszonym w PTTK lub POT

Bilety darmowe przysługują:
- dzieciom do lat 4
- opiekunom grup zorganizowanych (powyżej 15 osób)
- muzealnikom

Zobacz galerię zdjęć (kliknij).

 

Dodane: 11.05.11 | Odsłony: 683 | komentarze (21)
Tagi:

Komentarze użytkowników

Borys | 2011-05-11 09:06:04 napisał(a):

Promocja, promocja i jeszcze raz promocja. Powiat powinien promować muzeum w województwie i w Polsce a nie tracić pieniądze i wysyłać ludzi na idiotyczne targi zagraniczne, po których nie ma szans żeby ktokolwiek się tym zainteresował.

Grażka | 2011-05-11 13:27:04 napisał(a):

tak po prawdzie to Ekomuzemu to jedyna rzecz jaką mogą pochwalić się Starachowice. Zgadzam sie że tu kluczową rolę powinna grać promocja, zwłaszcza w regionie

M | 2011-05-11 14:37:56 napisał(a):

Zgadzam się z Borysem. Promocja i dobry marketing, to jest klucz do sukcesu tego miejsca.Ale tym zająć się muszą fachowcy.

Urizjel | 2011-05-11 15:46:06 napisał(a):

Przed Starachowicami powinny w różnych punktach stanąć tablice informujące o Ekomuzeum. Przynajmniej tyle bezradny powiat powinien zrobić!!!

Halinka | 2011-05-11 17:03:15 napisał(a):

Dobrze mieć takie muzeum w regionie, ale ceny opłat wydaja mi się ciut wygórowane! Chyba,ze muzeum zaproponuje bogatszy program. Ono powinno żyć non stop i powinno być miejscem, gdzie Starachowiczanin i nie tylko chętnie podąży tam odpocząć i się odprężyć! Ale widzę,że przy takiej komercji będzie to miejsce trudno dostępne!

Miau | 2011-05-11 17:22:47 napisał(a):

Dyrektorkę na taczki i wywieź z tego muzeum. Narobiła się przez tyle lat.

Obserwator | 2011-05-11 20:06:37 napisał(a):

Muzeum powinno przygotować jakąś ofertę zwiedzania (może z wizytą dzieciaków na basenie) wysłać do wszystkich szkół w województwie, może zaczęły by przyjeżdżać wycieczki szkolne, bo tak naprawdę tylko na tym można zarobić. Niestety tzw. turystyka rodzinna to dopiero raczkujące zagadnienie na terenie Polski

tomtom | 2011-05-11 21:34:09 napisał(a):

A moze warto by było, w tym miejscu z krzesełkami zrobić kino letnie i raz na tydzień puszczać jakiś fajny, offowy film, niekoniecznie z pierwszych stron gazet. To by było coś ciekawego, a może udałoby się z tego jakiś mały festiwal zrobić. Muzeum ma potencjał i trzeba to wykorzystać.

PPP | 2011-05-12 06:17:04 napisał(a):

Tomtom masz rację! Kino letnie w tym miejscu byłoby naprawdę znakomite! Tylko ,ze te wszystkie pomysły, wyrażające potrzeby mieszkańców są nieakceptowalne przez władze! Oni wiedzą lepiej co nam potrzeba! I każdy "nasz" pomysł jest do niezrealizowania! A przyczyn znajdzie się kilka! Czasami odnoszę wrażenie, że wszystko jest realizowane w/g ściśle zaplanowanego tajnego planu!

grzela | 2011-05-12 10:17:14 napisał(a):

pomysł z kinem letnim bardzo dobry ale to bardziej powinni to zrobić na placu na jakimś stelażu na placu Manhattan albo na Szlakowisku

Wet1 | 2011-05-12 12:18:09 napisał(a):

Bardzo polecam zwiedzanie naszego Muzeum, naprawde warto, sala z dinozaurami świetnie skomponowana, duże brawa dla całej ekipy muzealnej

Bolesław B. | 2011-05-12 12:41:47 napisał(a):

Ci należy rozumieć przez sformułowanie "dla najmłodszych"? 2 godziny to jest zdecydowanie dla 10 latka, a tym bardziej dla 8 latka zbierającego figurki dinozaurów. Zwiedzanie powinno być inaczej zorganizowane. Temat jest nie przemyślany pod kątem zwiedzającego, tylko samozadowolenia pani dyrektor. Przewodnik powinien prowadzić, ale nie powinno być to obowiązkowe. Idę sobie najpierw do wieży potem do hali, jak chcę to się przyłączę do przewodnika. Nie muszę być prowadzony za rękę. Drogi zwiedzania - tak, ale nie muszą być z przewodnikiem.

MINDBREAKER | 2011-05-12 16:39:40 napisał(a):

Po części zgadzam sie z komentarzem wyżej tj. Zwiedzający powinien mieć możliwość samodzielnego eksplorowania całego muzeum a tylko z przewodnikiem kiedy sobie tego życzy. Nie każdy ma ochotę chodzić całe 2 godziny żeby dotrzeć np do dinozaurów, co zapewne wszystkich interesuje najbardziej. Po za tym dyrekcja zrobiła wiele dobrego dla tego obiektu i to należy docenić

גל | 2011-05-12 17:25:31 napisał(a):

Mnie swego czasu zaskoczyło, że Muzeum nie można zwiedzać samodzielnie.. Nie każdy jest zainteresowany 2-godzinnym PLANOWYM zwiedzaniem. Może zaproponować różne "profile" zwiedzania? Np. inne dla dzieci, inne dla dorosłych itd.
I co się dzieje z amfiteatrem? Są jakieś plany?
Czy Muzeum jest prowadzone przez jakąś agencję PR?

Klauss | 2011-05-12 18:03:37 napisał(a):

Słyszałem,ze druga wersja Papa Mobile odbudowana przez jakiegoś delikwenta jeździ po kieleckich parafiach jako autentyk! Co się dzieje!!!

Bolesław B. | 2011-05-12 18:06:53 napisał(a):

Program, z którego finansowano remont Wielkiego Pieca nie jest zasługą pani dyrektor. To dłuższa historia w czasie. Nieudolnością w organizacji było to, że Wielki Piec był długo nieczynny - a prace nie były przecież prowadzone jednocześnie. Kilku robotników dłubało coś przy jednej rzeczy i tak się to przenosili z miejsca na miejsce. Sama pani dyrektor ostatnio gdzieś narzekała że było nieczynne i był odpływ zwiedzających. Niestety przy takim funkcjonowaniu, muzeum mimo remontu będzie świeciło pustkami. Nawet nowa atrakcja - namiot z wystawą papieską nie pomoże.

tomtom | 2011-05-12 20:58:42 napisał(a):

Faktycznie, chodzenie dwie godziny za przewodnikiem może być męczące. Może lepiej by było, gdyby muzeum zakupiło audio-przewodniki. Nie wiem, ile takie urządzenie kosztuje, ale nie może być drogie. Każdy kto przyjechałby do muzeum, miałby do wyboru. Dwie godziny za przewodnikiem, lub samemu z audio-przewodnkiem. Wystarczyłoby dobre oznakowanie trasy zwiedzania i gotowe. Wydaje mi się, że to byłby dobry pomysł, a z przewodnikiem niech chodzą wycieczki zorganizowane, szkłoy itd.

gaweł | 2011-05-12 22:14:30 napisał(a):

tomtom, muzeum to teren poprzemysłowy i nie do końca bezpieczny dla samodzielnego zwiedzania. Myślimy o audioprzewodnikach i te będą dostępne na wystawie z dinozaurami. Jednak koszt jest ogromny i dlatego to dopiero początek "digitalizacji przewodników".
grzela, tomtom i PPP - w sali multimedialnej jest "kino kotłownia" - aktualnie wyświetlany jest tam film o tropach dinozaurów ale pracujemy nad uruchomieniem kina studyjnego, o jakim Mówicie. jesteśmy w kontakcie m.in. z łódzką filmówką. jest szansa, że będzie mozna zobaczyć offowe kino i spotkać się z ludźmi kina. Być może powstanie jakiś klub dyskusyjny a docelowo festiwal. Mamy już propozycje, z którymi niebawem udamy sie do Łodzi.
Klaus, papamobile z Kielc to kolejna rekonstrukcja. cóż nikomu nie możemy zabraniać ich wykonywania. Są już setki pomników JP2, mam nadzieję, że tylu papamobile nie będzie;)

JA | 2011-05-12 22:40:31 napisał(a):

Dobrze, że Gaweł się odezwał i odpowiedział od strony muzealnej... ja osobiście powiem Wam przykrą prawdę, możecie się nie zgadzać, ale Polaka nie można puścić samopas po takim terenie, bo zaraz coś maźnie sprayem, zepsuje, ukradnie... przykre to, ale prawdziwe. Nie mówię oczywiście, że każdy, ale niestety wszystko co pozostaje bez nadzoru tak właśnie kończy:( Jeśli zaś chodzi o program to rzeczywiście warto podzielić zwiedzanie i zrobić dinozaury osobno... tak, aby ktoś mógł przyjść, zapłacić połowę i zobaczyć tylko dinozaury. Choć przyznam szczerze, że widok z 22 metrów też jest niezły i szkoda by było to przegapić ;)
A poza tym trochę wiedzy nie zaszkodzi a 2 godziny to nie jest znowu tak dużo, a naprawdę warto... wytrzymacie :D

gaweł | 2011-05-12 23:27:40 napisał(a):

Dodam jeszcze, że wraz z otwieraniem kolejnych wystaw ("Region Żelaza", "Wyjątkowe Stary", "geologia Gór Świętokrzyskich") jesli tylko szacowne instytucje wesprą nas finansowo, podzielimy całość zwiedzania na dwie a docelowo trzy niezależne ścieżki tematyczne (hutnictwo, przemysł Starachowic, przyroda)tak żeby każdy wybrał coś odpowiedniego dla siebie i nie musiał chodzić przez kilka długich godzin, jeśli nie ma na to ochoty.
PS. co do zachowań niektórych Polaków, cóż testem będzie tegoroczny Jarmark u Starzecha już za kilka tygodni.

dankan | 2011-05-13 10:39:23 napisał(a):

Wyświetlanie filmów byłoby super! :)

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie