Konferencja stowarzyszenia o wzroście podatku, zadłużenia i spadku inwestycji w Starachowicach

16763.nsmed

Wzrost lokalnych podatków dla mieszkańców i przedsiębiorców, spadek inwestycji, wzrost zadłużenia miasta - to tematy, które zostały poruszone przez członków Stowarzyszenia Inicjatywa dla Starachowic podczas dzisiejszej konferencji prasowej. 

- Z dużym niepokojem obserwujemy prace nad budżetem miasta na 2023 rok. Uważamy, że wykonywane są zbyt szybko, bez dyskusji i konsultacji z mieszkańcami, a mamy w dokumencie m.in. zaplanowany wzrost podatku od nieruchomości. Co takiego się stało, że nasza władza uznała, że należy łupić mieszkańców? Może chodzi o koszt obsługi długu, który miasto zaciągnęło? Zamiast finansować rozwój miasta, przeznaczamy 3 miliony złotych na spłatę odsetek od zaciągniętego kredytu, z którego sfinansowana została np. budowa „bunkra” nad Lubianką. Takie inwestycje kredytuje się, a mieszkańcy będą płacić odsetki - mówił Sławomir Celebański.

Jarosław Łyczkowski zwrócił uwagę na trudną sytuację lokalnych przedsiębiorców, którym lokalna władza szykuje wzrost podatku od nieruchomości.

- Przedsiębiorcy zaczynają borykać się z ogromnymi problemami i w tym momencie następuje podwyższenie podatku. To będzie gwóźdź do trumny dla lokalnych przedsiębiorców - mówił Jarosław Łyczkowski, a dla przykładu podał, że w starachowickim Rynku i najbliższej jego okolicy do wynajęcia jest ponad 20 lokali handlowo-usługowych. 

Zdaniem członków stowarzyszenia problemem jest także wzrost zadłużenia i planowany deficyt. - Więcej wydajemy w Starachowicach, niż mamy wpływów do budżetu. Ten deficyt będzie sfinansowany z kredytu. A dług rośnie... Nic byśmy nie mówili, gdyby inwestycje w mieście były prorozwojowe. Trudno takimi nazwać: skwerki, nasadzenia, remont Pałacyku - mówił Łyczkowski. 

Spadek w inwestycjach 

- „Po mnie choćby potop” - tak, to my widzimy patrząc na zaplanowany spadek inwestycji w mieście. Dane pokazują, że mamy do czynienia z pewnym cyklem życia projektu Ruchu Marka Materka. Gdyby prezydent Marek Materek widział swoje losy dalej związane z tym miastem, nie założyłby 20-krotnego spadku inwestycji na przestrzeni trzech lat. Teraz mamy napompowanie budżetu kosztem długu i wzrostu podatków, by realizować nieprzemyślane inwestycje. Gdy obecna władza rozstanie się z miastem, to miasto będzie mogło zacząć się zwijać. Liczby pokazują, że potrzeby starachowiczan znikną z tą władzą i nie trzeba będzie nieczego remontować, odnawiać nawet do 2035 roku - mówił Celebański. 

Na zakończenie spotkania z mediami Jarosław Łyczkowski dodał, że miasto wraz ze spółkami jest zadłużone na blisko 200 milionów złotych i to wszystko będzie musiało zostać spłacone z pieniędzy starachowiczan, a zdolność kredytowa miasta wcale nie oznacza pozytywnego kierunku rozwoju miasta. Zdaniem Łyczkowskiego problemem są inwestycje wykonywane bez przemyślenia.

- Skwerki, ścieżki, kwiatki, rowery miejskie, to nie są strategiczne inwestycje. Mamy infrastrukturę wodno-ściekową, która ma kilkadziesiąt lat i pamięta czasy Towarzystwa Starachowickich Zakładów Górniczych. Mamy budowę Instalacji Odzysku Energii bez możliwości skorzystania z unijnego dofinansowania. Miasto się wyludnia. Nie mamy publicznego przedszkola, publicznego żłobka... - wymieniał Celebański i dodał, że ich zdaniem wizja obecnej władzy dotycząca rozwoju miasta kończy się w raz z rozstaniem prezydenta Marka Materka ze Starachowicami. - Wieloletnia Prognoza Finansowa pokazuje kompletny zastój w inwestycjach. To działania z ostatnich lat spowodowały spadek inwestycji, a wzrost długu i podatków... - dodał Celebański. 

Dodane: 24.11.22 | Odsłony: 1751 | komentarze (34)

Komentarze użytkowników

święta racja | 2022-11-24 15:12:45 napisał(a):

Łyczkowski bardzo trafnie skrytykował ten budżet i politykę Materka . Pogrążamy się w długach a tak faktycznie niczego wielkiego w mieście nie zbudowano.Kadencja mija na lajkowaniu, ściąganiu spadochroniarzy na ciepłe posady. Mamy za to przeinwestowane budowy takie jak Lubianka, Park Miejski, Pałacyk czy parking piętrowy na Zachodnich. Ile mieszkań zbudował MM dla mieszkańców ( poza STBS) Odpowiedź brzmi- zero !!! Jak tu zatrzymać młodych ludzi jak rosną koszty utrzymania i nie ma szans na własne lokum... Podobno Starachowice to miasto młodych ???????????????????

Do święta racja | 2022-11-24 15:53:47 napisał(a):

Łyczkowski to niech się nie ośmiesza

Ja | 2022-11-24 16:23:03 napisał(a):

Gdyby Pan który wskazuje te liczy miał minimalną wiedzę na temat dokumentu którym się posługuje to wiedziałby że to są kwoty planowane a które zapewne ulegną zmniejszeniu na koniec roku....

Ale | 2022-11-24 16:33:27 napisał(a):

Jak to możliwe że prezydent wstawia do budżetu podatki które nie są jeszcze uchwalone? Czy radni miasta to mają honor czy są tam dla kasy?

do Ja | 2022-11-24 16:50:56 napisał(a):

"Kwoty planowane, które ulegną zmniejszeniu" !!!
Pod koniec którego roku , bo inflacja nie zamierza się zahamować ? To jest pogrążanie miasta w imię prywatnych ambicji i kopiowanię bzdurnych pomysłów z internetu...

Kabaret | 2022-11-24 16:58:07 napisał(a):

Ale - podstawowy brak wiedzy w planowaniu budżetu i że mogą się zmienic wpływy i wydatki nie tak jak zaplanowano

A co do panów, specjalistów. Pan Ł już kiedyś pokazał jak się zarządza - chocby szpitalem - i jak to się skończyło.
A Pan C, niech się lepiej zainteresuje budżetem swojego miasta i dzielnicy, bo jest o wiele mniej kolorowo, niż to przedstawia na seansach wyjazdowych.
Kabaret i hipokryzja w jednym. Starachowice doczekały się dziwaków niczym w xIX wiecznym kabaretonie.

Do Kabaret | 2022-11-24 17:12:02 napisał(a):

Nie znam się na budżecie miasta ale jak podano to prezydent Materek to przygotował więc ile będzie tych długów 70 czy 80 milionów bo nie kapuję?

nn | 2022-11-24 17:39:39 napisał(a):

Ciekawe dlaczego pan Celebański twierdzi, że nie mamy publicznego przedszkola. Pan Koczek kupił jedno ale jeszcze kilka zostało....i tacy chcą rządzić w mieście.

do nn | 2022-11-24 18:39:46 napisał(a):

żłobka

Aa | 2022-11-24 18:59:01 napisał(a):

Mam wrażenie że połowę tych komentarzy piszą uczestnicy konferencji hahaha.

Do Aa | 2022-11-24 19:15:19 napisał(a):

Uczestnik napisał „żłobka”

kolo | 2022-11-24 19:25:05 napisał(a):

No ładnie tyle długów narobił Materek i kto to będzie spłacał. Widać że mu już wisi co się dzieje w Starachowicach bo chce być trzecią siłą w kraju.Znowu dzisiaj nie mogłem dojechać do roboty na strefę bo ku...a zima znowu zaskoczyła .Na co idą te wszystkie miliony kredytów? cO ZA BURDEL ZROBIŁ SIĘ W TYM MIEŚCIE

Wezyr | 2022-11-24 20:38:28 napisał(a):

Kredyty jeśli już zaciągamy powinny iść na wkład własny do projektów,które będą przekładać się na rozwój naszego miasta i standard życia jego mieszkańców. Materek jest wyjątkowym nieudacznikiem i wydaje dziesiątki milionów złotych na głupoty o których po wybudowaniu zapomina. To marnowane dziesiątki milionów złotych rocznie.

bolo | 2022-11-24 20:41:46 napisał(a):

kolo, a ciebie to wypuscili z wariatkowa? Póki co to zadłużenie za Materka zmalało z 44 do 38 mln. Uwzględniając wartość budżetu bardzo zmalało. Wiesz co można było zrobić w 2014 a 2022 roku za 40 milionów? Pewnie nie. Bo i tak nie ogarniasz więcej niż cena zgrzewki żubra.

Do bolo | 2022-11-24 21:32:08 napisał(a):

Co ty za brednie piszesz popatrz na bip.um i zobaczysz dług na 2022 to ponad 69 mln a na 2023 prawie 75 mln. I to są dane przygotowane przez Materka. Więc puknij się w baniak za czym zaczniesz ponownie obrażać ludzi

Do do bolo | 2022-11-25 07:50:48 napisał(a):

To jest zagwarantowana linia kredytowa. Miasto może wziąć tyle kredytu. Od kilku lat może ale dzięki rożnym dofinansowaniom nie korzysta. Jak już jesteś taki znawca budżetu i działań Matereka powinieneś to wiedzieć. Póki co zadłużenie jest mniejsze niż Materek obejmował władzę. I to nie uwzględniając inflacji od 2014 roku.

do do bolo | 2022-11-25 08:45:33 napisał(a):

Chłopie jaka zagwarantowana linia kredytowa, o czym ty mówisz? Kredyty to mają iść na sfinansowanie deficytu budżetu miasta w 2023 który ma wynosić 52 mln . Natomiast dług to jest 75 mln tyle mamy oddać za wszystkie do tej pory zaciągane kredyty i pożyczki .W następnym roku 2024 będzie to już ponad 80 mln. Taka jest rzeczywistość jak nie wierzysz to przeczytaj sobie na bip.um uchwałę rady miasta Starachowice którą dzisiaj będą podejmowali radni.Proszę Cię nie kompromituj się więcej !

Do do do bolo | 2022-11-25 09:33:08 napisał(a):

Babo, kompromitować to ty się kompromitujesz. Od kilku lat projekt zakłada większe zadłużenie ze względu na zagwarantowaną możliwość wzięcia kredytu. Kończy się tym że miasto nie zaciąga go!!! Wiesz ekonomisto od siedmiu boleści co to jest PROJEKT budżetu? Matko jedyna uchroń od takich specjalistów. Nawet te badziewiaste tabelki pokazują rzekomą wielkość zadłużenia jako planowane a nie REALNE. Poszukaj może spprawozdania a nie plan.
Ale co tu dużo pisać. Nawet te rzekome 70 czy 80 milionów to i tak realnie będzie mniej (w stosunku do całego budżetu i uwzględniając wartość inflacji) niż w momencie kiedy Materek podejmował władze. Można zatem powiedzieć że Materek na 2022 zmniejszył zadłużenie a w następnych latach może je utrzymać na podobnym poziomie.
Zanim zaczniecie się kompromitować pomyślcie trochę jeśli potraficie. A ten typ co pracuje w urzędzie w Warszawie niech się pruje do swojego pracodawcy że będzie o 30% wieksze zadłużenie.

do do bolo | 2022-11-25 10:53:32 napisał(a):

Powiem Ci tak przeczytaj projekt budżetu to zobaczysz że w 2023 różnica między dochodami a wydatkami to 52 mln.Ten jak mówisz projekt będzie w grudniu obowiązującym dokumentem dla naszego miasta.Te 52 mln deficytu ma być sfinansowane z kredytów . Problem twój polega na tym że nie rozumiesz różnicy między określeniem deficyt budżetu i dług budżetu. Są to całkowicie różne pojęcia ekonomiczne. Natomiast to że uważasz nawet że 70-80 mln to będzie mniej to ja myślę że może być odwrotnie i może być więcej.Bo na przykład Materek zaplanował wzrost udziału w podatkach PIT i CIT na 2023 o 5 mln a jak widać po ruchach w Man, Cerrad, czy Cersanit i innych po nowym roku może dojść do zwolnień ludzi . Więc wpływy z podatku dochodowego będą mniejsze niż planowano . Co do inflacji to właśnie ona spowoduje wzrost kosztów wykonywanych inwestycji w Starachowicach co wpłynie na zwiększenie deficytu budżetu. Inne samorządy zaczęły juz oszczędności. U nas odwrotnie bo Materek robi sobie kampanie wyborczą do Sejmu bo tam ma zamiar wskoczyć.

Do członków stowarzyszenia | 2022-11-25 11:13:44 napisał(a):

Gadać każdy może.

do poprzednika | 2022-11-25 11:43:16 napisał(a):

"Świnta prowda!" Tylko z rozumieniem trudniej. Czy naprawdę trudno zrozumieć że zadłużenie Miasta to co innego niż dostępny kredyt obrotowy na obsługę działalności bieżącej ? Raport finansowy na dzień 1.01.2022 wykazał zadłużenie 44 mln zł. ? W kwietniu Pan Prezydent poinformował o zaciągnięciu pożyczki 37 mln zł ? To razem ponad 80 mln. zł.? A ten sam raport dla porównania podaje wysokość zadłużenia Ostrowca Św. - 0,00 zł. ?!!

Do do poprzednika | 2022-11-25 12:34:29 napisał(a):

nie zauważyłeś że to już się znudziło? Widać po zaangażowaniu mieszkańców jak utożsamiają ze stowarzyszeniem, nawet dyskutowanać na fb im się nie chce. W statystykach odtworzeń filmików stowarzyszenie jest na ostatnich miejscach, nawet tu, siedzą sami zainteresowani i wzajemnie się nakręcają

do Kabaret | 2022-11-25 13:34:21 napisał(a):

.... Pan Ł już kiedyś pokazał jak się zarządza - chocby szpitalem - i jak to się skończyło...
Powiem Ci tak... *! Chłop zrobił porządek zatapiając niezatapialnych szczególnie lekarzy, którym jak nie dałeś odpowiednio to leżałeś czy ktoś z rodziny na korytarzu chociaż sala była pusta. Zrobił porządek z niezatapialną okulistką z którą powygrywał wszystkie sprawy. Dobrał się do rewidenta który przekłamał sprawozdanie finansowe nie uwzględniając wszystkich kosztów. Postawił na młodych a fleje pracownicze które liczyły na liczydłach i nie umiały obsłużyć komputera pozwalniał. Negocjował z kasą chorych wynagrodzenia żeby konta były nie zablokowane i szpital leczy ludzi a pracownicy mieli na wypłatę. Przynajmniej on pilnował dyscypliny w szpitalu i finansów. A teraz tyle kasy zmarnowane bo radny sobie poprzyjmował ludzi do administracji i pier.... że to covid. Odkąd Łyczkowski zrobił rewolucje w księgowości tak do tej pory jest zastój i szpital jedzie gołą * po heblowanej desce. Coś jeszcze mądralo materkowy? Nie ma ludzi idealnych - jasne - ale to co się teraz dzieje to przekracza wszelkie normy mózgowe. Więc jeśli nie znasz się na zarządzaniu to zamknij gębę i nie obrażaj wykształconych ludzi. Paniał?

Do do kabaret | 2022-11-25 13:53:27 napisał(a):

Nie znam działalności Pana Jarosława w szpitalu, ale jeżeli prawdę mówią byli członkowie stowarzyszenia IDS to nie trzeba mieć dużej wyobraźni.

Do kabareciarzy | 2022-11-25 13:59:19 napisał(a):

Przestańcie mydlić oczy, bo się już sami zapędziliście w kozi róg i plączecie w zeznaniach. Pierwszy strzał w kolano to dywagacje nad projektem budżetu z szacowanym zadłużeniem do tego że już miasto zadłużone. Co nie zmienia faktu że % zadłużenia jest ze dwa razy mniejszy niż Materek przejmował miasto od „specjalistów”.
Mącenie i populizm kolesi związanych z peło. Gdzie w innych miastach przez nich rządzonych samorządy zadłużone na potęgę i jeszcze bardziej się będą zadłużać. Jak tacy jesteście mądrzy to im możecie pomóc z wyjścia z gorszej sytuacji budżetowej. Co do Ostrowca, to jakim trzeba być tępym, żeby nie porównać jakie zadłużenie miał Ostrowiec kilka lat temu i jakie inwestycje wykonane do 2014. Od tamtego momentu Ostrowiec mógł sobie pozwolić na zmniejszanie wielkich inwestycji. Ale to już wykracza poza wasze możliwości. Albo o tym wiecie, tylko głupka udajecie.

Do do kabareciarzy | 2022-11-25 14:50:18 napisał(a):

Prawda jest taka Materek zadłużył miasto na ponad 70 mln .

A świstak | 2022-11-25 17:14:51 napisał(a):

Zawija sreberka - z waszych czapeczek

olek | 2022-11-27 15:14:22 napisał(a):

Brawo Stowarzyszenie po raz kolejny pokazujecie obłudę i zakłamanie prezydenta Materka. Tyle długów na kwiatki,roślinki i inne duperele a w mieście za chwilę ruszą zwolnienia. Niech już ten szkodnik Materek stąd odejdzie.

Do olek | 2022-11-27 15:47:46 napisał(a):

Sami o sobie dla siebie, żałosne

do Kabaret | 2022-11-27 19:10:22 napisał(a):

Przedstawiają merytorycznie zagrożenia jakie widzą dla mieszkańców w związku z aktualnie prowadzoną polityką władz miasta, i co w tym złego. Niestety, mieszkańcom podoba się i udziela("ryba psuje się od głowy")- deprecjonowanie i atakowanie wszystkich,którzy mają inne zdanie i jeszcze mają czelność je publicznie prezentować. Jeżeli nie potrafisz dyskutować, to nie pluj na ludzi którzy starają się niektórym otworzyć klapki na oczach. Szacunek dla panów i wszystkich tych, którym się jeszcze chce i mają odwagę zabierać głos w tym milczącym mieście. Takie analizy powinni przeprowadzać radni miejscy, ale niestety im już dawno odebrało mowę i w większości pełnią rolę sznurkowych pajacyków. Smutne.

Do do kabaret | 2022-11-27 21:34:00 napisał(a):

Żebyś się nie zdziwił, na spotkaniu ruchu gadali o kontroli tego stowarzyszenia.

do powyżej | 2022-11-29 16:26:11 napisał(a):

Ale to chyba nie nasz problem, a zdziwiony nie jestem bo prymitywne metody działania dzisiejszej władzy są nam doskonale znane. Proponuje wrócić do treści artykułu, bo podatki od nieruchomości już zostały nam podniesione o 10%. Zadowolony?

Do do powyżej | 2022-11-29 17:34:25 napisał(a):

Ja też chcę wiedzieć czy rozliczają Materka uczciwi ludzie, czy kłamcy i manipulatorzy?

do powyżej. | 2022-11-29 22:40:18 napisał(a):

Nie zauważyłem żeby ktoś tu kogoś rozliczał, natomiast nadal nie rozumiesz o czym mówią i co jest treścią artykułu. Zostaw tych ludzi, zainteresuj się problemem, ale chyba z tym masz kłopot, a może piszesz na zlecenie? A podwyżki Ci się podobają?

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie