Kwestia starachowickiej oświaty. Informacja z sesji Rady Miasta

3569.nsmed

Podczas październikowej sesji rady miasta m.in. omówiony został obszernie temat starachowickiej oświaty.

Pierwsza część sprawozdania, które przedstawiła wiceprezydent Małgorzata Szlęzak dotyczyła zmiany uregulowań prawnych.


Rok szkolny 2010/11 był kolejnym rokiem, w którym rodzice mieli możliwość podjęcia decyzji o podjęciu nauki w pierwszej klasie przez sześciolatków. Zainteresowanie rodziców było niewielkie, a z takiej możliwości skorzystało zaledwie czterdzieścioro dzieci (10 procent).

Jak informuje Małgorzata Szlęzak, przygotowując się do realizacji zadania mającego na celu przygotowania przedszkolnego pięciolatków, podjęto działania organizacyjne mające zapewnić miejsce w przedszkolach i oddziałach przedszkolnych w szkołach wszystkim pięcio i sześciolatkom, oraz jak największej liczbie trzech i czterolatków. W związku z tym nie przedłużono umowy z Młodzieżowym Domem Kultury na wynajem pomieszczeń w Przedszkolu Miejskim nr 13 przy ul. Leśnej, a zajmowane przez MDK pomieszczenia zostały wyremontowane i przeznaczone na potrzeby dodatkowego oddziału przedszkolnego. Również w szkołach podstawowych przeprowadzono niezbędne prace remontowe, które mają na celu zwiększenie liczby oddziałów przedszkolnych i poprawę warunków ich funkcjonowania. Na zakup niezbędnego wyposażenia (stolików, krzeseł, mebli) wydano kwotę ok. 70 tys. zł.

W ramach programu „Radosna Szkoła”, szkoła podstawowa nr 1 i 13 pozyskały pomoce dydaktyczne do „miejsc zabaw”, a koszt ich zakupu wyniósł 24 tys zł i został sfinansowany z budżetu państwa – dodaje wiceprezydent Szlęzak.

Gmina otrzymała również dofinansowanie z budżetu państwa w wysokości 115 tys zł (50 procent), na realizację placu zabaw przy szkole podstawowej nr 10, który w najbliższym czasie powinien zostać oddany do użytku.

Prowadzone od 2009 roku działania mające na celu przygotowanie szkół do przyjęcia pięcio i sześciolatków do oddziałów przedszkolnych spowodowały, że są one dobrze przygotowane do tego zadania, a ich oferta jest porównywalna z ofertą przedszkoli miejskich.

W listopadzie 2010 roku Minister Edukacji wydał osiem rozporządzeń regulujących organizację kształcenia specjalnego, oraz udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej. Zasady te weszły w życie we wrześniu 2011 roku w przedszkolach i gimnazjach, a w szkołach podstawowych wejdą od następnego roku szkolnego. W związku z tym w roku szkolnym 2010/11 podjęto działania przygotowawcze mające na celu m.in. powołanie zespołów planujących i koordynujących udzielanie pomocy psychologicznej, w ustalaniu form, sposobu i okresu, a także poinformowaniu rodziców o formach udzielanej pomocy.

Wprowadzenie nowych rozporządzeń będzie skutkowało w przyszłości większymi wydatkami, związanymi z koniecznością zatrudnienia odpowiednich specjalistów np. psychologów, doradców zawodowych, a także koniecznością uwzględniania zajęć realizacyjnych w szkolnych planach nauczania.

Istniejąca sieć szkół i przedszkoli w roku szkolnym 2010/11 nie uległa zmianie. W marcu 2011 roku prezydent miasta Starachowice zwrócił się do rad pedagogicznych z prośbą o wyrażenie opinii na temat utworzenia od 1 sierpnia 2011 zespołu szkół, w skład którego miałyby wejść: Przedszkole Miejskie nr 10, Szkoła Podstawowa nr 13, oraz Gimnazjum nr 4. Jednakże rady pedagogiczne wydały negatywną opinię na ten temat, w związku z czym prezydent odstąpił od zamiaru utworzenia powyższego zespołu szkół.

Druga część informacji dotyczy sieci szkół i przedszkoli, oraz uwarunkowań demograficznych.

Liczba uczniów sukcesywnie maleje, zarówno w szkołach podstawowych jak i gimnazjalnych, zmniejsza się również przeciętna liczba uczniów w szkołach ogólnie. Liczba ta jest istotnym wyznacznikiem jednostkowych kosztów nauczania. Na koszty prowadzenia szkół istotny wpływ ma również ilość niepełnosprawnych i niedostosowanych społecznie uczniów z orzeczeniem o potrzebie kształcenia specjalnego. W ubiegłym roku szkolnym takich uczniów było 118, co stanowiło ok 3 procent. Uczniowie ci wymagają stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy, co wiąże się z dodatkowymi kosztami. Należy jednak nadmienić, że gmina otrzymuje na tych uczniów zwiększoną subwencję oświatową – dodaje Szlęzak.

Przewiduje się, że w kolejnych latach będzie spadała liczba uczniów w gimnazjach.

Część trzecia dotyczy kadry nauczycielskiej, oraz pracowników administracji i obsługi.

W oparciu o dane systemu informacji oświatowej, według stanu na 30 września, w roku szkolnym 2010/2011 w gminnych szkołach podstawowych, gimnazjach i przedszkolach, w przeliczeniu na etaty było zatrudnionych 508 nauczycieli. W szkołach było 441, a w przedszkolach 67.

Z dniem 31 sierpnia br. rozwiązano stosunek pracy z pięcioma nauczycielami, z których trzy osoby posiadały uprawnienia emerytalne. W związku z odprawami wypłacono łącznie kwotę 95 tys zł.

Część czwarta dotyczy finansowania oświaty.

Oświata finansowana jest z subwencji oświatowej, dotacji celowych na wydatki bieżące, oraz z pozostałych dochodów budżetu gminy.

Decydującym czynnikiem wpływającym na wydatki bieżące w przeliczeniu na jednego ucznia jest wielkość oddziału klasowego. Wydatki płacowe ponoszone na jeden oddział są jednakowe, bez względu na jego liczebność, w związku z czym przy mało-liczebnych oddziałach znacznie wzrasta poziom wydatków na jednego ucznia. Ta sama zasada dotyczy kosztów utrzymania budynku które rozkładają się równomiernie na liczbę uczniów.

Wydatki bieżące na funkcjonowanie przedszkoli miejskich w roku bieżącym wyniosły 6 657 377zł. Ta kwota uwzględnia również kosztu utrzymania zespołu administracyjnego przedszkoli. Warto dodać, że gmina nie otrzymuje subwencji od państwa na utrzymanie przedszkoli.

Ważnym czynnikiem warunkującym sukcesy uczniów jest frekwencja, która w porównaniu z latami 2009/2010, 2010/11, niepokojąco spadła w gimnazjach, z wyjątkiem gimnazjum nr 3. Tendencja spadkowa obserwowana jest w gimnazjach od kilku lat, w związku z czym wdrażane są metody i środki służące podniesieniu frekwencji.

Szkoły i gmina prowadzą wiele różnorodnych działań, mających na celu wyrównywanie szans edukacyjnych uczniów. Prowadzone są zajęcia wyrównawcze, korekcyjno-kompensacyjne, logopedyczne, socjoterapeutyczne. Uczniowie zdolni mogą uczestniczyć w kołach zainteresowań przedmiotowych, jak i związanych z innymi zainteresowaniami np. zajęcia ekologiczne, turystyczne, fotograficzne, dziennikarskie czy teatralne. Bogata jest również gama zajęć sportowych.

Pozytywny wpływ na stan bezpieczeństwa dzieci w szkołach ma system monitoringu, który funkcjonuje w każdej szkole, a także system dyżurów nauczycieli w czasie przerw, które mają uniemożliwić wejście do szkoły osobom postronnym.

W szkołach prowadzone są działania mające na celu przeciwdziałania przemocy, które obejmują również profilaktykę uzależnieniową. Realizowane są także projekty wychowawczo-profilaktyczne „Spójrz inaczej”, zajęcia socjoterapeutyczne, psychoedukacyjne oraz rozmowy indywidualne. Organ prowadzący wspiera prowadzone działania poprzez przekazywanie środków na ten cel, z gminnego programu profilaktyki-rozwiązania problemów alkoholowych, oraz gminnego programu przeciwdziałania narkomanii. W ubiegłym roku na ten cel przekazano 65 tys. zł.

Część piąta to pozostałe zadania oświatowe

Samorząd Gminny ma obowiązek refundować pracodawcą koszty kształcenia pracowników młodocianych. W ubiegłym roku na ten cel wydano kwotę 188 tys zł. Refundację otrzymało 16 pracodawców i 30 uczniów tytułem nauki zawodu, lub przyuczenia do wykonywania określonej pracy. Środki na ten cel gmina otrzymuje z funduszu pracy.

Najistotniejsze planowane działania na bieżący rok szkolny to:
1. Wprowadzanie nowych zasad dotyczących pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach, szkołach podstawowych, a także w gimnazjach,
2. Rozbudowa szkolnych pracowni komputerowych, aby dostosować je do wymagań, tzn. jedno stanowisko na jednego ucznia
3. Realizacja zaleceń i nakazów służb które kontrolują szkoły pod kontem bezpieczeństwa
4. Poszerzenie bazy sportowej, w tym boiska szkolne które trzeba wybudować tam gdzie są potrzebne, a ich nie ma
5. Wprowadzenie obowiązkowej nauki języka angielskiego dla dzieci objętych obowiązkowym wychowaniem przedszkolnym
6. Wprowadzenie elektronicznego systemu naboru do przedszkoli /GM/

Dodane: 31.10.11 | Odsłony: 412

Komentarze użytkowników

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie