Obwodnica kosztowała więcej niż zakładano

19636.nsmed

Od września 2024 roku kierowcy mogą już w pełni korzystać z ukończonej północno-zachodniej obwodnicy Starachowic. Inwestycja zmieniła układ komunikacyjny naszego miasta. Dzięki niej udało się skutecznie wyprowadzić część ruchu samochodów ciężarowych zmierzających do Specjalnej Strefy Ekonomicznej poza miasto. 

Nowa trasa stanowi istotne odciążenie dla lokalnych ulic, szczególnie w północnej i zachodniej części miasta, gdzie wcześniej ruch był wyjątkowo intensywny, a samochody ciężarowe rozjeżdżały wąskie uliczki Osiedla Orłowo. 

Budowa północno-zachodniej obwodnicy Starachowic, odcinka od ronda na DK 42 do ronda na DW 744 (wylot ze Starachowic w kierunku Tychowa) została rozliczona:

- kontrakt na budowę obwodnicy wynosił pierwotnie 136 940 820 zł

- ostateczny koszt budowlanych to 162 514 832 zł

- na wzrost kosztów budowy miała głównie wpływ waloryzacja wartości kontraktu spowodowana inflacją oraz koszt robót dodatkowych wynikających ze zmian w zakresie projektu drogowego, koniecznych do wprowadzenia po natrafieniu na miejsca pochówku z okresu II wojny światowej.

- finansowanie inwestycji odbyło się z udziałem Rządowego Funduszu Rozwoju Dróg w wysokości 96 milionów zł. Pozostałe środki były pokryte przez Województwo Świętokrzyskie.

- wartość całej inwestycji z kosztami towarzyszącymi to 174 978 125 zł.

Do pełnego domknięcia układu komunikacyjnego wokół Starachowic brakuje jeszcze kilku elementów drogowej infrastruktury.

Obwodnica Wąchocka ma być gotowa na koniec tego roku. Łącznik pomiędzy tym traktem, a powstałą północno-zachodnią obwodnicą Starachowic jest w trakcie projektowania. Firma została wybrana w systemie „zaprojektuj i wybuduj”. Jeśli nie będzie komplikacji, to łącznik będzie oddany do użytku na koniec 2028 roku. Obwodnica Starachowic – GDDKiA wstępnie planuje ogłoszenie przetargu na realizację inwestycji w systemie projektuj i buduj w IV kwartale 2025 roku. Termin ogłoszenia postepowania przetargowego będzie można doprecyzować po zakończeniu trwającego obecnie etapu prac przygotowawczych. Jest jeszcze remont drogi wojewódzkiej nr 744 ze Starachowic w kierunku Tychowa. W sprawie tej inwestycji zwróciliśmy się do Świętokrzyskiego Zarządu Dróg Wojewódzkich z pytaniami o bieżący status tego zadania.

Dodane: 10.05.25 | Odsłony: 1508
Tagi:

Komentarze użytkowników

wwy | 2025-05-10 18:50:53 napisał(a):

Może miasto by zadbało o obwodnicę ? W życiu na żadnej innej drodze tego typu nie widziałem tyle pichu co u nas a zima dawno minęła dosłownie cała jezdnia jest zasypana. Ale czego tutaj się spodziewać wybudować i zapomnieć....

do @wwy | 2025-05-12 06:59:52 napisał(a):

To jest materiał zgromadzony na nasypy przy przyszłej budowie północnej obwodnicy Starachowic

Luna | 2025-05-13 11:56:13 napisał(a):

Ktoś sobie robi kogek-mogel ? Obwodnica czego?! Orłowa? Przecież za rondem "cmentarnym" cały ruch idzie w Radomską - najbardziej zatłoczoną ulicę Starachowic a dalej przez środek Miasta ! Obwodnica północna miała wynosić ten ruch lasem w okolice Lubieni. Zresztą też chory pomysł, bo prawdziwa obwodnica powinna prowadzić od Rataj do ul Ostrowieckiej. Tam kiedyś nawet kawałek zbudowano

obserwator | 2025-05-14 07:04:33 napisał(a):

Głównym zadaniem obwodnicy jest wyprowadzenie ciężkiego transportu z centrum miasta czyli przejęcie obsługi całej strefy przemysłowej i wyprowadzenie bezpośrednio do dróg tranzytowych. Obwodnica jest ale niestety układ dróg wewnętrznych na terenie Specjalnej Strefy Ekonomicznej nie został zrobiony. Ślimaczy się także przebudowa drogi w kierunku Tychowa Starego, która docelowo powinna prowadzić dalej do węzła drogowego w okolicy Iłży na DK9, co daje możliwość połączenia z Lublinem przez most w Solcu. Obwodnica północno - zachodnia na etapie zamierzeń inwestycyjnych nie miała za zadanie wynosić ruchu w okolice Lubieni. To jest nowy pomysł.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie