Od wtorku nowe zasady korzystania z porad w podstawowej opiece zdrowotnej

14481.nsmed

Od wtorku, 16 marca, zmienią się zasady korzystania z podstawowej opieki zdrowotnej. Lekarz pierwszego kontaktu nie będzie mógł, poza kilkoma sytuacjami, narzucić wizyty w formie teleporady.

W myśl nowych regulacji, lekarz nie może odmówić bezpośredniej wizyty, gdy pacjent nie wyraża zgody na teleporadę; cierpi na przewlekłą chorobę i nastąpiło pogorszenie lub zmieniły się objawy; istnieje podejrzenie choroby nowotworowej, a także gdy dziecko nie ma jeszcze 6 lat. W formie teleporady nie może też odbyć się pierwsza wizyta u lekarza, pielęgniarki lub położnej podstawowej opieki lekarskiej, wskazanych w deklaracji wyboru.

NFZ - w informacji zamieszczonej na portalu pacjent.gov.pl - radzi, by w sytuacji gdy lekarz odmawia przyjęcia bezpośrednio w placówce, dzwonić na numer Telefonicznej Informacji Pacjenta 800 190 590 i zgłosić nieprawidłowości.

Pacjent skorzysta z teleporady, gdy istnieje podejrzenie zakażenia wirusem SARS-CoV-2; a także gdy potrzebuje recepty na leki niezbędne do kontynuacji leczenia, a lekarz ma jego dokumentację medyczną.

Teleporada wystarczy także w przypadku zlecenia na zaopatrzenie w wyroby medyczne, gdy jest to kontynuacja poprzedniego, a lekarz dysponuje dokumentację. Za pomocą teleporady można też uzyskać zaświadczenia o stanie zdrowia. Można z niej skorzystać, gdy dziecko, które nie ma 6 lat, korzysta z porady kontrolnej, którą lekarz ustalił podczas bezpośredniej wizyty i która nie polega na fizycznym badaniu.

RemondisReklama

Przez teleporadę u lekarza można uzyskać zalecenia, e-zwolnienie, czy e-receptę. W trakcie rozmowy można również otrzymać sugestię bezpośredniej wizyty w przychodni lub kontaktu z pogotowiem ratunkowym, jeśli stan zdrowia będzie tego wymagał.

NFZ podnosi, że placówka lecznicza podstawowej opieki zdrowotnej ma obowiązek informować o warunkach udzielania teleporad. Musi to robić: w miejscu leczenia, na stronie internetowej lub telefonicznie na prośbę pacjenta.

Informacja powinna zawierać m.in. listę świadczeń, które są udzielane wyłącznie w formie bezpośredniej wizyty; system, przez który lekarze udzielają teleporad; sposób ustalenia terminu teleporady oraz sposób nawiązania kontaktu przez placówkę POZ z pacjentem w celu udzielenia teleporady oraz sposób jej udzielenia. Informacja powinna zawierać też sposób postępowania, gdy teleporada jest anulowana, bo pacjent nie jest dostępny w ustalonym terminie (placówka musi podjąć co najmniej 3 próby kontaktu z pacjentem, w odstępie nie krótszym niż pięć minut).

Teleporada - jak podnosi NFZ - jest udzielana w jednym z dwóch terminów. Powinna odbyć się nie później niż w pierwszym dniu roboczym po dniu zgłoszenia się pacjenta do placówki – za pośrednictwem systemu teleinformatycznego, systemu łączności lub osobiście. Druga opcja, to termin późniejszy, jeśli został ustalony w porozumieniu z pacjentem lub jego opiekunem ustawowym.

Narodowy Fundusz Zdrowia radzi, by w przypadku, gdy nasza przychodnia została zamknięta, skorzystać z innej. Na stronach internetowych oddziałów wojewódzkich NFZ są - jak zapewnia Fundusz - listy poradni POZ, które udzielają teleporad oraz wykazy otwartych poradni specjalistycznych, gabinetów ginekologicznych i stomatologicznych.

Na początku marca minister zdrowia Adam Niedzielski informował, że czas przywracać normalne leczenie, gdzie teleporada jest jedną z metod kontaktu z lekarzem, ale nie dominującą. Wskazywał też, że zdalne świadczenia bywają niekiedy nadużywane.

Nowelizacja rozporządzenia ministra zdrowia z 5 marca 2021 r. w sprawie standardu organizacyjnego teleporady w ramach podstawowej opieki zdrowotnej opublikowano w Dzienniku Ustaw 8 marca. (PAP)

Autor: Katarzyna Lechowicz-Dyl

ktl/ mhr/

Dodane: 15.03.21 | Odsłony: 6139 | komentarze (4)
Tagi:

Komentarze użytkowników

Anonim | 2021-03-15 22:06:03 napisał(a):

I cóż z tego jak gardło -covid , * -covid , angina-covid , grypa -covid . Itd... a i tak lekarze nie przepisują leków to jaka różnica iść do tego lekarza czy nie .

Big | 2021-03-16 07:34:31 napisał(a):

To może wreszcie otworzy się "warownia - przychodnia" przy ul. Murarskiej niedostępna od ponad roku. Tam nawet telefony nie "pracują"....

Senior | 2021-03-16 09:09:46 napisał(a):

Całkowicie masz rację Big to jest najgorsza i najbardziej nieprzyjazna dla ludzi przychodnia. Nawet powtórzenie leków to dwa dni wiszenia na telefonie.

Halina | 2021-03-17 15:07:55 napisał(a):

Czytając komentarze o Murarskiej to wielkie brawa dla przychodni z ul. Kilińskiego. Nie mamy takich kłopotów jak na Murarskiej a obydwie należą do Eskulapa. Szacunek dla załogi z Kilińskiego

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie