Prezes MZK o bieżącej sytuacji w spółce

5889.nsmed

Na konferencji prasowej zorganizowanej w środę 7 maja, prezes Miejskiego Zakładu Komunikacji w Starachowicach Jarosław Kateusz odniósł się do ostatnich komentarzy na temat sytuacji i działalności MZK. - W ostatnim czasie pojawiło się wiele nowych koncepcji dotyczących komunikacji miejskiej, w związku z tym chciałbym wyjaśnić aspekty proponowanych rozwiązań - mówił prezes. 

MZK działa w oparciu o ustawę o transporcie publicznym z 2011 roku. W ustawie tej określono organizatora i operatora komunikacji miejskiej. Organizatorem jest gmina Starachowice, która zatwierdza ceny biletów, finansowanie spółki, natomiast operator czyli MZK wykonuje zadania. 

Podczas konferencji Prezes Kateusz odniósł się do trzech tematów, które pojawiły się w ostatnim czasie. Jak powiedział w obecnym systemie prawno-organizacyjnym nie jest możliwe uruchomienie w Starachowicach bezpłatnych linii, a informacje o tego typu pomysłach dotarły do prezesa MZK. 

Ponadto ze względów technicznych nie ma możliwości, przynajmniej do końca roku aby wrócić do starego rozkładu jazdy. W starym systemie po mieście jeździło 35 autobusów, na chwilę obecną jest to 25 autobusów, ponieważ 10 najstarszych zostało skasowanych. Aby wrócić do uprzedniej wersji rozkładu jazdy, MZK musiałoby zakupić 10 nowych autobusów. Koszt jednego autobusu to około 600 000 zł. Wedle procedur najpierw musiałby być ogłoszony przetarg, po czym po jego rozstrzygnięciu miasto czekałoby od około od 6 do 8 miesięcy na dostawę autobusów. Dzięki wprowadzeniu nowego rozkładu jazdy MZK zaoszczędza rocznie 500 000 km, przy czym koszt przejechania 1 km to 8 zł, co daje mniejsze koszty o 4 mln zł rocznie. 

Podczas spotkania z dziennikarzami, prezes MZK Jarosław Kateusz odniósł się do tematu zarządzania spółką. Poinformował, że przychody spółki pochodzą z: 30% ze sprzedaży biletów, 20% działalność dodatkowa (reklama, wynajem powierzchni), a 50% to refundacja z gminy Starachowice. W tych 50% gmina dopłaca MZK do biletów ulgowych i bezpłatnych oraz płaci za kursy nierentowne. I właśnie pieniędzy przeznaczanych na finansowanie kursów nierentownych brakuje, co ma bezpośredni wpływ na wynik spółki, informował Kateusz. 

Na zakończenie konferencji prezes Kateusz powiedział, że jest mu przykro, iż pojawia się tyle nieprzychylnych komentarzy na temat spółki, ponieważ jej pracownicy włożyli bardzo dużo pracy m.in. w pozyskanie środków z programów unijnych czy ministerialnych, dzięki czemu w Starachowicach wprowadzono bilet elektroniczny, wymieniono cześć taboru czy wyremontowano i wynajęto budynki.

- Apeluję o to abyśmy na tematy dotyczące komunikacji miejskiej rozmawiali merytorycznie i konstruktywnie... Cieszę się że komunikacja miejska jest ważnym elementem prowadzonej kampanii, ponieważ z tego wynika że jest bardzo ważna - mówił prezes MZK.

Dodane: 07.05.14 | Odsłony: 416

Komentarze użytkowników

TST | 2014-05-07 13:11:34 napisał(a):

To dlaczego jak wszyscy mówi przed przetargiem na autobusy aby kupić kilka mniejszy nie widział pan takiej potrzeby, dlaczego wprowadził pan beznadziejny system przesiadkowy, który mieszkańców do korzystania z komunikacji? teraz najłatwiej wciągnąć rękę po pieniądze podatników. Najwyższy czas aby dowiedzieć się co naprawdę dzieje się w tej spółce skoro niedawno nawet na paliwo nie było pieniędzy to z kasy pracowniczej się brało.Kwiecień na pewno tego nie wyjaśni tak jak np. Almaxem

pasażer | 2014-05-07 14:54:50 napisał(a):

tak to później bywa jak sie robi eksperymenty na pasażerach i to w zimie!!!!

obserwator | 2014-05-07 15:12:43 napisał(a):

Warto jednak mieć świadomość, że żadne nowe pomysły i propozycje nie przyniosą rozwiązania problemu, jeżeli mieszkańcy gminy nie będą korzystać z dobrodziejstwa komunikacji zbiorowej. Zmiana w myśleniu i działaniu może spowodować zmniejszenie korków na drogach, a także poprawę rentowności MZK, przez co spadną kwoty dopłat wnoszone przez gminy.
Co zrobił zaradny prezio MZK od 2006r.?
Czy pofatygował się zrobić analizę słuszności zakupu takich a nie innych autobusów?
Ciekawe czy by tak zrobił gdyby MZK było firmą prywatną?
W spółce gminnej zero konsekwencji, odpowiedzialności
CIEMNOGRÓD I TAK ZA WSZYSTKO ZAPŁACI

cd | 2014-05-07 15:18:18 napisał(a):

Należy przypomnieć również o zakupie wesołego , wycieczkowego autobusu.
Ile MZK z tego tytuły straciło
Kto sponsorował wycieczki do Francji, Ukrainy ..

obserwator | 2014-05-07 15:50:14 napisał(a):

W ostatnich latach pojawiła się tendencja do łączenia problemów
zarządzania popytem z tzw. „kulturą mobilności”, lub „kulturą motoryzacji”. Kultura
motoryzacyjna to klucz do lepszego spożytkowania infrastruktury transportu. Podstawą
takiej polityki jest oddziaływanie na podróżujących lub ogólniej na „generatorów”
przewozów poprzez włączanie ich w procesy kształtowania polityki miejskiej, tak, aby ogół
poczuwał się do rozwiązywania problemów, a nie tylko przysłowiowi „ONI”. W ten sposób
do działalności planistów transportu wkraczają mechanizmy demokracji lokalnej w pełnym
tego słowa znaczeniu.

W Starachowicach wszystko, zaznaczam wszystko dokładnie zrobiono aby wyeliminować " Kulturę mobilności"

Krystian Sadza | 2014-05-07 16:11:32 napisał(a):

Czy czasem nie zapomniał pan dodać panie Kateusz słów, melduje wykonanie zadania prezydencie Kwiecień?

magda | 2014-05-07 16:46:12 napisał(a):

Panie prezesie! Dlaczego nie zwróci pan uwagi swoim chamskim kierowcom,którzy celowo odjeżdżają z przystanku nie zaczkają, że ktoż chce się przesiąść a innego autobusu. Miałam kilka razy taką sytuację na zachodnich St-ach zajeżdża pks, ludzie bigną aby wsiąść do 17 lub18, a kierowca z uśmiechem na twarzy wyjeżdża z zatoczki. Dalej autobus N notorycznie się spóźnia nawet do pół godziny.Jak można ułożyć tak rozkład, że jeden za drugim jadą, a potem czeka się półtorej godziny. Komu ma służyc MZK. WSTYD

bezzebny andrzej | 2014-05-07 17:57:32 napisał(a):

A Andrzej P. kolega partyjny Wojciech B. chce fundować mieszkańcom darmowe przejazdy. Jako osoba płacąca podatki w tym mieście z własnej działalności gospodarczej , proszę aby Pan Pruś sponsorował z własnej kieszeni wszystkie swoje obietnice wyborcze. Dla Lipca to ostatnia szansa. Wataha "kolegów" z PISu juz czeka aby rzucić się do gardła Lipcowi w razie ewentualnej przegranej.

ABC | 2014-05-07 21:56:12 napisał(a):

Darmowe trzy linie to chyba nie za wiele.
50% to refundacja z gminy Starachowice.
Nie korzystam z usług MZK ale kogo stać na wożenie powietrza? To jest normalne i ma uzasadnienie ekonomiczne?

Antek | 2014-05-08 09:57:42 napisał(a):

Skandal że w MZK w Starachowicach "koszt przejechania 1 km to 8 zł"
To przecież taniej przejechać się TAXI, a taksówkarze nie otrzymują zadnej dotacji i ze świadczone usługi uzyskują dochody.
Bilet w Polskim Busie za przejechanie 200 km kosztuje tylko 25 zł, to za 1 km płaci się 0,12 zł.
Nic dziwnego,że po zmianie rozkładu jazdy spadła drastycznie liczba pasażerów. Nikt normalny nie korzysta z usług MZK, poniewaz ten koszmarny rozkład nie jest dla zaspakajania potrzeb mieszkańców tylko dla ewentualnie wyciąganie kasy z budżetu na wynagrodzenia pracowników a szczególnie prezesów i rady nadzorczej za pierdzenie w stołki.
Dziwię się, że tak długo toleruje się niegospodarność w tej spólce i tym samym lekceważy wszystkich mieszkańców.

Panie prezesie ... | 2014-05-08 21:40:51 napisał(a):

najlepiej zlikwidować autobusy niech tylko zostaną biura z waszą sitwą to też będzie mniej nas kosztowało bo co tam likwiduje się stanowiska kierowcom ale urzędnikom to już nie

Nie ten Prezes, nie ten Nadzór | 2014-05-10 16:22:41 napisał(a):

Realizowany od 2009 roku projekt "Rozwój systemu komunikacji publicznej w Kieleckim Obszarze Metropolitalnym" to największy projekt Miasta Kielce współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej na lata 2007-2013 oraz jeden z bardziej zaawansowanych projektów na obszarze Polski Wschodniej.

Całkowita wartość projektu wynosi ponad 355 mln zł. Wydatki kwalifikowane to kwota ponad 274 mln zł, z czego 85% środków (ponad 233 mln zł) pochodzi z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego. Dzięki realizacji tak dużego projektu wybudowano i przebudowano w Kielcach ponad 5 km dróg (węzeł Żelazna – 1-go Maja – Zagnańska oraz drogi wokół Targów Kielce) oraz wybudowano 4 pętle autobusowe i 14 zatok.

Pateusz | 2014-05-10 17:11:50 napisał(a):

A co zrobił S.Kwiecień w tej sprawie , przecież tak bardzo chce wygrać te wybory,czy chcemy starych układów, Nie...czy chcemy Prusia tez nie,dlaczego nie poszliście na wybory w I turze ?.

@ | 2014-05-10 22:00:11 napisał(a):

Zmiana podejścia polega również na usytuowaniu użytkownika systemu w centrum
polityki transportowej. Użytkownik ma prawo oczekiwać bardziej racjonalnego transportu,w tym systemu „z ludzką twarzą”.
„Biała Księga” poświęca dużą uwagę postulatowi zapewnienia ciągłość podróży,
upatrując w tym wielką rolę planowania miejscowego.
Co prezesik ma do powiedzenia w tej kwestii?

olin | 2014-05-11 09:19:39 napisał(a):

Ten facet powinien już dawno mieć postawione zarzuty z art296KK.

Cyrk Balalupka | 2014-05-11 10:57:29 napisał(a):

Jak głosi powiedzenie księgowych : Po to są konta, działy i rozdziały, żeby gały nie wiedziały gdzie pieniądze się podziały"
Na warsztat z takim tam gdzie zaczynał.
Menadżer się znalazł.

oportunity | 2014-05-11 12:55:23 napisał(a):

kateusz ma rację. to jak do tej pory najlepszy manager mzk. ruszcie pamiecią co się tam działo za poprzedników. zgroza. dobry jest i dlatego chcecie go zniszczyć. pamiętajcie jak było. jak przyjdzie jakis aparatczyk to się zacznie dramat. jedno trzeba poprawić. rozkład jazdy i tyle.70

z boku | 2014-05-11 14:43:58 napisał(a):

Takim menedżerem każdy mógłby być.
Nie jeden przedsiębiorcza życzyłby sobie takie wsparcie gminy mając w nosie swoich potencjalnych klientów.
Szczyt perfidii delikatnie rzecz ujmując.

baba z brodą | 2014-05-11 16:36:53 napisał(a):

Fantazje, które uprawiają niektórzy z negujących świadczą o indolencji ekonomicznej. Pamiętajcie ze mzk płaci kredyty za autobusy. kasa gminy idzie bezposrednio na transport. poza tym pozyskali sporo kasy unijnej na usprawnienia. to trzeba docenić. Ceny biletow ustala rada miasta. jak ustali niskie ceny z powodow politycznych, to kazdy manager sie wylozy. A nowe autobusy sa bardzo dobre. tylko ten rozład do niczego

psikus | 2014-05-11 18:01:11 napisał(a):

Bardzo dobre do wożenia powietrza.
Nieważne. Rada tak zadecydowała.
Może wakacik? Ile zaoszczędzi MZK ?
Oszczędności na linie bezpłatne!

typ | 2014-05-11 20:17:31 napisał(a):

Linie bezpłatne ok. Ale tylko tyle na ile daje miasto. Inne komercyjnie po faktycznych kosztach. to by dopiero był krzyk populistów. Wpuścić prywatne busy i tyle.2

bzdzina | 2014-05-11 20:19:01 napisał(a):

autobus 600 tysi, a bus 100 tys, bylo by git

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie