Radni przyjęli uchwałę w sprawie pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej przy ul. Piłsudskiego w Starachowicach [video]

7607.nsmed

Radni miejscy podczas kwietniowych obrad przyjęli uchwałę w sprawie usunięcia pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej ze skweru przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego w Starachowicach. „Rada Miejska w Starachowicach wyraża wolę usunięcia pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej ze skweru przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego w Starachowicach. Wykonanie uchwały, w tym określenie sposobu usunięcia oraz miejsca przekazania pomnika powierza się Prezydentowi Miasta Starachowice.” - Taki zapis znalazł się w treści uchwały, która teraz zostanie przekazana do wojewody.

W uzasadnieniu do uchwały, którą przedstawił radnym radny PiS Zygmunt Andrejas zapisano: „Pomnik Wdzięczności Armii Czerwonej ustawiony 9 czerwca 1946 roku w Starachowicach był symbolem radzieckiej dominacji naszej Ojczyzny. Po odzyskaniu niepodległości - od 1991 r. - nie ma powodu dla którego mamy czcić na pomnikach członków Armii, która była Armią okupacyjną nadzorującą zniewolenie Polski.

Pomnik posiada zarówno zakłamaną nazwę jak i fałszujący historię napis na monumencie. Trudno mówić o wyzwoleniu pamiętając wciąż o masowych aresztowaniach i morderstwach żołnierzy Armii Krajowej i Narodowych Sił Zbrojnych, oraz członków i sympatyków wszystkich polskich partii oprócz PPR-u, a dokonywanych przez czerwonoarmistów i ich polskich pomocników od 1944 r. do 1956 r. Należy pamiętać także o dziesiątkach tysięcy Polaków, którzy zostali skazani na długoletnie pobyty w więzieniach czy wywózki w głąb Rosji tylko dlatego, że nie godzili się na radziecką okupację Naszego Kraju.

Pragniemy również przypomnieć, że Konstytucja RP w art. 13 jak i art. 256 Kodeksu Karnego zakazują propagowania komunizmu, a pomniki ku czci sił zbrojnych totalitarnego Związku Sowieckiego są taką właśnie formą propagowania zbrodniczej i ludobójczej ideologii.

Jako złośliwy „żart historii” należy potraktować fakt, że pomnik upamiętniający żołnierzy radzieckich znajduje się na skwerze przy ulicy Marszałka Piłsudskiego, który zatrzymał ,,marsz wyzwolicieli” w 1920r. 

Polacy i społeczeństwo Starachowic ma wielu swoich bohaterów, którzy zasługują na upamiętnienie na pomnikach. Na pewno nie należą do nich żołnierze Armii Czerwonej. Dlatego wnosimy o usunięcie pomnika Wdzięczności Armii Czerwonej ze skweru przy ulicy Marszałka Józefa Piłsudskiego w Starachowicach i przeniesienie go na cmentarz żołnierzy radzieckich w Kielcach do „Muzeum Socjalizmu”, lub w inne odpowiednie miejsce.”

Radni byli mocno podzieleni w związku z tym projektem uchwały. Było o Krzyżakach, Egipcie, dżihatystach, ekshumacji w 1946 roku…

Jak informuje rzecznik magistratu Iwona Ogrodowska, zgodnie z uzyskanymi z Biura Informacji i Poszukiwań Polskiego Czerwonego Krzyża informacjami oraz dokumentami znajdującymi się w Urzędzie Miejskim w mogile wojennej (taki posiada status) znajdującej się przy ul. Marszałka Piłsudskiego spoczywają: Bobir Piotr, Kochman Leon, Kiernac Józef, Kostucho Konstanty, Osino Iwan, Kaczan Władimir Andriejewicz oraz Griciszin Grigorij Nikołajewicz. W roku 1946 na grobie tym wybudowany został obelisk z tablicą pisaną cyrylicą.

W styczniu ubiegłego roku Prezydent Miasta Marek Materek wystąpił do Wojewody Świętokrzyskiego Bożentyny Pałki - Koruby z prośbą o zarządzenie ekshumacji zwłok wymienionych wyżej żołnierzy i przeniesienie ich do innego grobu na dowolnym cmentarzu wojennym zlokalizowanym na terenie Województwa Świętokrzyskiego. Argumenty przemawiające za takim rozwiązaniem to fakt, że zarówno w okresie PRL-u, jak i po odzyskaniu niezawisłości obiekt ten uważany jest za symbol dominacji sowieckiej nad państwowością polską. Wielokrotnie doszło i nadal dochodzi do bezczeszczenia mogiły. Ponadto do Urzędu Miejskiego wpłynęły pisma od mieszkańców oraz przedstawicieli związków i organizacji działających na terenie miasta w sprawie przeniesienia mogiły.

W piśmie przesłanym do wojewody przez UM podniesiono, że żołnierzom bez względu na ich narodowość należy się spokój, który można zagwarantować jedynie poprzez właściwą lokalizację grobu, umieszczając ich szczątki na urządzonym cmentarzu wojskowym. Dotychczasowy stan rzeczy budzi niepotrzebne emocje oraz umożliwia zarzucanie stronie polskiej, że nie zapewnia szacunku dla grobów wojennych obcych żołnierzy. Z uwagi na wszystkie te fakty zasadna byłaby ekshumacja zwłok i przeniesienie ich do grobu zlokalizowanego na dowolnym cmentarzu wojennym.

Gmina Starachowice otrzymała odpowiedź z Urzędu Wojewódzkiego w kwietniu ub. r. Z przesłanego pisma wynika, że Rada Ochrony Pamięci Walk i Męczeństwa w wymienionej sprawie  skonsultowała się z Sergeyem Andreavą Ambasadorem Federacji Rosyjskiej, który wyraził zdecydowany sprzeciw wobec zamiaru przeniesienia szczątków siedmiu  żołnierzy Armii Czerwonej. Zdaniem Ambasadora stan obiektu jest dobry, a zapewnienie mu opieki należy do miejscowych władz. 

Teraz w sprawie pomnika będzie musiała wypowiedzieć się wojewoda Agata Wojtyszek, ponieważ podczas głosowania uchwała została przyjęta i zostanie do wojewody skierowana. 

Za było 11 radnych, przeciw 7, jedna osoba się wstrzymała. 

Dodane: 11.05.16 | Odsłony: 732 | komentarze (38)

Komentarze użytkowników

buhaha | 2016-05-11 08:20:49 napisał(a):

ej gamonie a pomnik kibla na rynku wam nie przeszkadza?

neo | 2016-05-11 08:28:27 napisał(a):

A może uchwała że należy solidnie posprząć całe miasto i wreszcie wprowadzić w życie ustawę krajobrazową.

do neo | 2016-05-11 08:44:56 napisał(a):

oszalałeś?! gdyby zaczęto respektować tę ustawę, w jej myśl w pierwszej kolejności należałoby zlikwidować ogromną reklamę nivea zasłaniającą pomnik przyrody jakimi są skałki, a na to nie ma szans, więc zapomnij że cokolwiek się zmieni w tym temacie na lepsze

Mieszkaniec | 2016-05-11 08:51:54 napisał(a):

Jeżeli są tam szczątki to postument powinien zostać ze zmienionym napisem na cokole. Zwykli żołnierze walczyli z Niemcami nie bawiąc się polityczne rozgrywki. Jeżeli już naprawdę kogoś to razi to powinno się znaleźć miejsce na cmentarzu komunalnym u nas (oczywiście z odpowiednia nową treścią na cokole) w Starachowicach, nie w Kielcach, oni wszak zginęli za nasze miasto, nie mówię że nie ważne co potem zrobili ich polityczni dowódcy, bo o tym nie wolno nam zapomnieć. To też byli ludzie i spokój im się należy.

Cierń | 2016-05-11 09:03:32 napisał(a):

Należy także usunąć wszystkie krzyże gdyż one też są symbolami obcej, zbrodniczej i ludobójczej ideologii narzuconej siłą.

do Cierń | 2016-05-11 09:13:49 napisał(a):

a jaka to jest "nie obca" ideologia? Bicie pokłonów świątkom i modlenie się do słońca, co kultywują pseudosłowianie? myślisz zanim cokolwiek napiszesz? we wszystkich przypadkach to tylko osobisty system przekonań oparty na prodramach umysłu i nic więcej, jeśli ty się na to złapałeś to już tylko twój problem

ha ha ha | 2016-05-11 09:37:15 napisał(a):

Historii nie wymażemy i jej nie zmienimy totalny bezsens

Cierń | 2016-05-11 09:37:16 napisał(a):

"Modlenie się do Słońca" to tradycja powstała na naszych terenach, obecna w całej Europie, a nie obca, przywieziona i wprowadzona pod przymusem (dokładnie tak samo jak komunizm).

Piękne | 2016-05-11 09:42:14 napisał(a):

Porównanie Panie Nowaczek. Dzihadyśći, Krzyżacy całkiem fajnie to wyszło. Proponuje również Malbork zburzyć.

Rację | 2016-05-11 09:51:51 napisał(a):

ma Pan Paluch. Obecnie wykopujemy jednych najeźdźców z 39 i oddajemy ich im rodzinom oddajemy im cześć i chwałę upamiętniając ich miejsca pochówku często z oprawą państwową, przywracamy im godność i jest to powszechne w naszym kraju. Nie słyszałem natomiast by powszechnym było likwidowanie pomników, mogił radzieckich żołnierzy.

Zastanawia | 2016-05-11 10:01:51 napisał(a):

mnie czy Pis pokusi się o likwidacje cmentarza żołnierzy radzieckich na Św Krzyżu. Idąc tokiem myślenia państwa PIS miejsce to powinno być zaorane bo jak to może być, że takie miejsce leży w bezpośredniej bliskości Bazyliki mniejszej, w jednym z najstarszych miejsc kultu religijnego w naszym kraju. Tak przy okazji zachęcam wszystkich do odwiedzenia tego miejsca. Cmentarz jest w trakcie renowacji i nabiera blasku, idealne miejsce do chwili refleksji i zadumy.

Polak | 2016-05-11 10:30:15 napisał(a):

Ciekawe gdzie teraz bylibysmy gdyby nie Armia Czerwona. I zastanawia mnie dlaczego o szczatkach ludzi którzy zginęli zeby jednak nas wyzwolic , decyduje banda oportunistów którzy myslą tylko o etatach dla siebie i kolesi. W czasach względnego spokoju najbardziej zagraża naszej gospodarce i państwu - własnie polityka tej bandy. Razem wziętych do jednej kupy - wszystkich partii. Ja sie wstydze nie za pomniki, tylko za ludzi , którzy doprowadzaja ten kraj do ruiny.

!!! | 2016-05-11 11:26:43 napisał(a):

pewnie zastąpią ten pomnik pomnikiem UE, z deszczu popd rynnę.

!!! | 2016-05-11 11:29:58 napisał(a):

@polak, powinieneś się podpisać antypolak skoro tak cię jara armia czerwona, do ruiny ten kraj doprowadzili też ludzie którzy stali na czeele i nie tylko armii czerwonej, luki w historii sie trafiają

Gosc | 2016-05-11 13:52:41 napisał(a):

Zgadzam się że NKWD, armia sowiecka wyrządzili ogromną krzywde Polakom o Polsce, delikatnie mówiąc, jednak to pomnik poległych, oni zginęli i dajmy im święty spokój a rozliczajmy władze rosyjska i nasza. Słuszne jest stwierdzenie że wszystkich wierzących, w każdej religii dzielimy na bogobojnych i pobożnych.... Co widać po niektórych radnych....

@Cierń | 2016-05-11 15:05:16 napisał(a):

Oby coraz więcej tak myślących jak ty

sprawa honoru, a emerytura wojskowa min. 4 tys. zł netto | 2016-05-11 15:07:35 napisał(a):

cyt. "Przysięgam strzec niezłomnie wolności, niepodległości i granic Polskiej Rzeczpospolitej Ludowej przed zakusami imperializmu, stac nieugięcie na straży pokoju w bratnim przymierzu z Armią Radziecką i innymi sojuszniczymi armiami, a w razie potrzeby nie szczędzić krwi ani życia, mężnie walczyć w obronie Ojczyzny o świętą sprawę niepodległości, wolności i szczęścia ludu.Gdybym nie bacząc na tę moją uroczystą przysięgę, obowiązek wobec Ojczyzny złamał, niechaj mnie dosięgnie surowa ręka sprawiedliwości ludowej"

STARBET | 2016-05-11 15:27:17 napisał(a):

Hmmm. Przed tym pomnikiem nie mamy przecież obowiązku się modlić, świeczek zapalać czy kwiatów składać...? A niech sobie stoi pomnik dla dzieci i wnuczków jako fizyczny relikt przeszłości. Taka namacalna lekcja historii. Idąc zaś tokiem myślenia Starachowickich Radnych, dziwi, że jeszcze nie złożyli wniosku w Sejmie o zaoranie Niemieckiego obozu koncentracyjnego w Oświęcimiu!? Troszku wolniej i rozsądniej PANOWIE radni, bo wkrótce przegonicie swój własny cień. Z drugiej strony, ładny pasztet dali do zjedzenia młodemu Prezydentowi Starachowic.

artur | 2016-05-11 18:01:23 napisał(a):

Jak nie ma na ci kasy wydawać i tematów zastępczych to zajmijmy się pomnikami. Wciąż zastanawia mnie jedna może głupia sprawa czemu mędrcy w radzie nie są w stanie odróżnić zbrodniarzy z NKWD, SB od tych co do nich strzelali przecież Ci żołnierze to było mięso armatnie które wysyłano do walki. Dopiero zbrodniarze którzy dowodzili splamili się Polską krwią.

Marzyciel | 2016-05-11 18:20:31 napisał(a):

Może PIS coś wreszcie zrobi a nie rozlicza innych i rozlicza przeszłość. Z przeszłości zupy nie nagotuję.

jony | 2016-05-11 19:02:07 napisał(a):

Jak ruscy wrócą to znajdą tych od pomnnika

drwal | 2016-05-12 08:47:42 napisał(a):

A co z krzyżami i kapliczkami w Starachowicach? Też bedziem karczować?

Maziar | 2016-05-12 17:39:03 napisał(a):

Po jakiego grzyba napis na pomniku jest sfałszowany?.Jeżeli nie przedstawia prawdy w najlepszym wypadku przenieś go.Nie chcę wyjść na gbura bo powiedział bym dobitniej.Druga opcja zmienić napis.Mamy dość fałszywej historii na każdym kroku.

weteran | 2016-05-12 22:39:06 napisał(a):

Panie Radny Andrejas- przecież służyłeś w Ludowym Wojsku Polskim gdzie składałeś przysięgę na wierności sojuszniczej Armii Czerwonej jakoś to Panu nie przeszkadzało. W wojsku nie dostawało się wysokich awansów oficerów starszych bez popierania słusznej linii PZPR ,a Pan że odszedł chyba w stopniu majora. Rozumiem metamorfozę nawrócenie itp. ale to nie po chrześcijańsku pałac nienawiścią do innych ludzi a szczególnie tych co zginęli. W piekle czeka łoże madejowe

Gosc | 2016-05-13 06:41:07 napisał(a):

I chyba w radzie nie tylko on, jest jeszcze jeden...

Trojan | 2016-05-13 07:50:45 napisał(a):

Prosty, darmowy i skuteczny sposób na zatarcie śladów. Puszcza się gawiedzi informację, że pomniki i obeliski Radzieckie są beeee! Radny, najlepiej były wojskowy lub zbowidowiec wnioskuje o likwidację pomnika czy obelisku. Nie wypada sprzeciwić się, więc łapka do góry. Nie wymagajmy za wiele od radnych. To w końcu przeciętni obywatele którzy tylko chwilowo mają mandat na reprezentowanie miasta lub gminy. Tym łatwiej nimi manipulować.

Weteran | 2016-05-13 16:01:03 napisał(a):

Tak zapewne pominął radnego Andrzejewskiego to też wysokiej rangi starszy oficer LWP . Ciekawe co zrobi Andrejas i Andzrejewski jak PIS zrobi to co planuje obniżenie emerytur byłym policjantom wojskowym LWP .Ciekawe jak wam zamierza emerytury czy będziecie tacy pisowi

do Weteran | 2016-05-13 17:10:30 napisał(a):

nie sądzę żeby byłym rzołnieżom zmniejszyli emerytury, ostatecznie to resort siłowy więc ten potencjał kiedyś się może przydać... chyba że mówisz o tych którzy kiedyś pracowali dla minionego służnie aparatu władzy i represji, tu może być różnie

weteran | 2016-05-13 17:41:16 napisał(a):

nie mówię o tych co pracują obecnie ale w jednym z projektów PIS było pomniejszenie emerytur tym co odeszli lub jeszcze pracują o służbę w PRL. Nawiążę jednak do pomnika który większości mieszkańców nie przeszkadzał, powtórzę za kimś co tez sprawdziłem że w Wiedniu w centrum stoi pomnik żołnierzy Armii Czerwonej która wyzwalała Austrię i nikt go nie wyburza. Widać tam maja głupszych radnych.

róbta co chceta | 2016-05-14 07:09:05 napisał(a):

Zmarli nie mają głosu. Więc w miejscu pomnika może siłownia? karuzela? plac zabaw niebieski lub zielony? punkt Lotto a może budka z piwem lepiej? Zmarli nie mają głosu...

medale PRL zrekompensują obniżki emerytur | 2016-05-14 09:18:44 napisał(a):

Faktycznie jest taki projekt, aby za lata służby w PRL żołnierzom niektórych formacji (WSW,WOP, tzw.oficerowie polityczni, jednostki podległe MSW) wszystkim milicjantom i dodatkowo SB-kom obniżyć i to znacznie. Tym ostatnim już to częściowo zrobiono w ostatnich latach. Emerytura zmniejszy się wtedy nawet o 60%. Myślę, że następny rok przyniesie rozstrzygnięcie. Jest na to duże przyzwolenie społeczne. Co zaczęło PO, to skończy PIS.

lokalna patriotka | 2016-05-14 12:43:56 napisał(a):

Mój Tato opowiadał mi,że będąc 13-letnim chłopcem w czasie wojny słyszał jak żołnierze radzieccy,idąc przez podstarachowickie wioski pytali - jak daleko jeszcze do Berlina.Ci żołnierze nie przyszli tu z własnej,nieprzymuszonej woli, nie przyjechali tu turystycznymi autokarami,ale szli pieszo kilometr po kilometrze,,na Berlin''. Ilu z Nich zginęło na obcej ziemi,ile matek,żon czy córek nie mogą nawet zapalić świeczki na grobie swojego syna,męża,ojca.Najlepiej o tym wiedzą polskie żony i matki,których prochy bliskich leżą w różnych zakątkach świata. Ile pomników ku czci żołnierzy Armii Czerwonej znajduje się w Niemczech i utrzymywana jest przez to państwo.Tam nawet nikomu do głowy nie przyjdzie aby je niszczyć i nikt nie uważa ich za symbol ,,dominacji sowieckiej''. Dlaczego Pan-panie Andrejas - radny PIS-u , partii mianującej się katolicką,a co za tym idzie -znanej z szacunku do czczenia ciała ludzkiego po śmierci -jest Pan tak zacietrzewiony w swej nienawiści ? ZOSTAWMY POLITYKĘ NA BOKU!!! Wstyd mi za takiego radnego.

grzeka | 2016-05-14 13:33:50 napisał(a):

do lokalna patriotka - widzę to dokładnie tak samo. Mimo że popieram dużo działań politycznych PiS w tym przypadku to jest jakieś nieporozumienie. Ci ludzie walczyli bo im tak kazano a nie bo chcieli! Likwidujcie pomniki władzy a nie zwykłych ludzi którzy szli i ginęli za swój i przy okazji inne narody. tyle

lokalna popieram Cię! | 2016-05-14 13:49:28 napisał(a):

Jeden z drugim próbuje zbić kapitał polityczny. Brak "solidnych korzeni", idei i pomysłu zamaskować tanim chwytem. Może jednak coś przeoczyłem? Może był opozycjonistą co wrogi czołg zniszczył, a może jak Ryszard Kukliński (RIP!)?! Przypuszczam, że nawet nie nosił na sercu opornika, a legitymację członkowską.

ps.wódki to ja bym się z tobą nie napił i nie chodzi bezpośrednio o ruski pomnik

Trojan | 2016-05-14 14:59:14 napisał(a):

Pomnik postawiono w 1946r. Radnego wtedy jeszcze na świecie nie było. Teraz, młody gniewny, każe pomnik likwidować bo mu przeszkadza. Co ty radny wiesz o wojnie? tułaczce wojennej? głodzie? chłodzie? NIC nie wiesz. Za młody jesteś. Weź i zrób coś pożytecznego, jeśli potrafisz oczywiście. Mieszkam w tym mieście od urodzenia i wstyd mnie za takiego radnego. Dziwi też bezwolna postawa pozostałych Radnych bo większość wydaje się, że to inteligentni ludzie? Kto, do jakiej partii należy nie ma najmniejszego znaczenia. Jedyne co pociesza,to;cyt. "Radni byli mocno podzieleni w związku z tym projektem uchwały". Jest nadzieja jeszcze...

czy ktoś wie więcej ? | 2016-05-14 20:41:48 napisał(a):

Mnie dziadek mówił, że w tym miejscu zginął jeden czy dwóch żołnierzy w wypadku po tym jak do szpitala na Krywki odwieźli kolegę. Jechał podobno pijany i uderzył w drzewo. W tamtych czasach nie mówiło się że ktoś po pijaku rozbił się na drzewie tylko, że to ofiara wojny. Drugi przypadek to jak na dolnych NKWD zastrzeliło jednego po zgłoszeniu starachowiczanki którą okradł i chyba chciał pobić. Ciało podobno wywieźli do lasu i zakopali.
Takie trudne czasy wojny ale mówić o bohaterstwie tych „ wyzwolicieli „ to chyba sprawa dyskusyjna. Owszem szkoda ludzi to czyjeś były dzieci czy ojcowie. Takie tragedia są w czasie wojny ale miejmy umiar i dystans do historii.

walnij się w pałę | 2016-05-15 11:40:16 napisał(a):

a jeden to zgwałcił dziewczynkę, potem ukradł fajerki z pieca i zbeszcześcił figurę świętego. Następny obsikał byłego więznia Treblinki który stał w kolejce po chleb.

Do walnij się w pałę | 2016-05-15 15:53:43 napisał(a):

Dobre :) A do "czy ktos wie więcej - ty dziadkowi wstydu nie przynoś i lepiej sie publicznie nie wypowiadaj.Ciekawe jaki bys miał/a dystans do historii jakby ta Armia Czerwona nie przyszła i dymał/a byś teraz jako niewolnik u niemieckiego pana. I nie za euro , tylko za kopa w ...A dziadek przepraszam w jakiej armii służył i jak w tym wyzwalaniu Polski pomagał ?

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie