Radni zdecydują czy Miejski Zakład Komunikacyjny zostanie połączony z Zakładem Energetyki Cieplnej

9220.nsmed

Podczas sesji Rady Miejskiej, która odbędzie się w najbliższy piątek 24 listopada br., radni będą decydowali czy połączyć dwie gminne jednostki. Miejski Zakład Komunikacyjny z Zakładem Energetyki Cieplnej.

- Gmina Starachowice zamierza połączyć spółki będące w 100% jej własnością. Dzięki temu Gmina będzie mogła aplikować o środki unijne na projekt o wartości 34 mln zł - informuje prezydent miasta Marek Materek. 

W ramach projektu mają zostać zakupione nowe autobusy, zmodernizowany ma być plac dworcowy w Starachowicach Dolnych oraz plac dworcowy w Wierzbniku. Ma powstać ulica Nowa Moniuszki. W planach jest przebudowa Pasażu Staffa oraz ma zostać sfinansowane wykonanie połączenia pomiędzy ulicami Batalionów Chłopskich a Iglastą. Mają zostać zakupione nowe wiaty przystankowe. Planowany jest również nowy warsztat i myjnia na terenie bazy MZK.

Aby pozyskać środki unijne na planowany projekt należy wykazać, że firma, do której pośrednio trafi dofinansowanie musi być w dobrej kondycji finansowej. 

- Obecnie MZK jest w dużo lepszej kondycji finansowej niż na początku kadencji. Pozbyliśmy się krótkoterminowych zobowiązań, na bieżąco spłacane są raty kredytu i regulowane są inne płatności. W Wieloletniej Prognozie Finansowej Gminy Starachowice do 2026 zabezpieczone zostały środki na utrzymanie komunikacji miejskiej i świadczenia usług przewozu pasażerów - informuje Materek i dodaje, że czymś co blokuje możliwość pozyskania środków UE na nowy projekt są straty spółki z ubiegłych lat, które powodują, że firma w myśl unijnych przepisów uznawana jest za przedsiębiorstwo w trudnej sytuacji ekonomicznej. Dlatego konieczne jest połączenie MZK z ZEC poprzez przejęcie MZK przez ZEC. 

- Przyniesie to oszczędności dla Gminy i korzyści dla mieszkańców. Zamiast dwóch prezesów - jeden. Zamiast dwóch rad nadzorczych - jedna. Zamiast dwóch sekretariatów - jeden. Zamiast pogotowia ciepłowniczego i dyspozytorni - dyżurny obsługujący obydwa podmioty. Zamiast dwóch głównych księgowych - jeden. I tak dalej - wymienia plusy prezydent. 

Czy ZEC będzie finansował komunikację miejską?

Nie. Nie pozwalają na to przepisy. ZEC po połączeniu nadal będzie kontrolowany przez Urząd Regulacji Energetyki, natomiast MZK jest pod kontrolą biegłego rewidenta. 

- Dla Mieszkańców Starachowic takie rozwiązanie to nowość. Dla Mieszkańców Stalowej Woli czy Krosna, to już normalność. W przypadku Stalowej Woli w wyniku przekształcenia firm komunalnych pod jednym szyldem Miejskiego Zakładu Komunalnego znalazły się: Zakład Wodociągów i Kanalizacji, Zakład Mechaniczno-Biologicznego Przetwarzania Odpadów Komunalnych, Zakład Komunikacji Miejskiej, Stalowolska Strefa Gospodarcza, Zakład Transportu, Zakład Oczyszczania Miasta, Zakład Unieszkodliwiania Odpadów, Oczyszczalnia ścieków – informuje prezydent Materek. 

Prezydent ponadto informuje, że uchwała intencyjna dotyczącą spółek jest przygotowana. Wniosek o dofinansowanie, także jest także gotowy. 

- Nad tematem pochyłą się teraz radni Rady Miejskiej. Jestem przekonany, że wspólnie zawalczymy o kolejne środki unijne dla naszego miasta. Otoczenie dworców w Starachowicach, stare dymiące autobusy, sypiące się wiaty przystankowe przynoszą wstyd naszemu miastu. Teraz możemy to zmienić, potrzebna nam tylko odwaga i determinacja. Mam nadzieję, że radni Rady Miejskiej będą nas w tych staraniach wspierać i wspólnie, w kolejnych latach będziemy mogli cieszyć się z efektów naszej pracy - podsumowuje prezydent. 

Stanowiska prezesów miejskich spółek w sprawie planowanej konsolidacji. 

Rafał Kupisz prezes Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego:

Przyjmując zgodne działanie wspólnika tj. Gminy Starachowice oraz zarządów łączących się spółek – cała procedura połączeniowa od początku do końca jest zgodna z obecnym prawem. Z punktu widzenia MZK Sp. z o.o. posiada ona dużo elementów pozytywnych – wystarczy wspomnieć, że umożliwi ona skorzystanie przez MZK z nowych planowanych inwestycji Gminy Starachowice w tym: zakup 10 nowoczesnych autobusów, modernizacja centrum dyspozytorskiego połączonego poprzez nowe mobilne technologie z pasażerami, wybudowanie warsztatu oraz ekologicznej myjni autobusów, przygotowanie i oddanie do użytkowania nowej infrastruktury drogowej. Uważam, że przedmiotowa fuzja pozwoli na pozyskanie środków unijnych, które przyniosą wiele pozytywów również albo przede wszystkim dla mieszkańców Starachowic w postaci nowych inwestycji: drogowych, parkingowych, przystankowych i pieszo-rowerowych oraz przyczyni się do podniesienia standardu komunikacji miejskiej. Należy podkreślić że wszystkie ww. elementy zostaną zrealizowane beż konieczności zaangażowania finansowego przez ZEC.

Marcin Pocheć prezes Zakładu Energetyki Cieplnej:

Rozpatrując połączenie z punktu widzenia prawa handlowego, planowana procedura nie budzi zastrzeżeń, przyjmując zgodne współdziałanie wspólnika oraz zarządów łączących się spółek. Skutki planowanej konsolidacji nie niosą ze sobą zagrożeń ekonomiczno-finansowych dla przedsiębiorstwa utworzonego po połączeniu Zakładu Energetyki Cieplnej oraz Miejskiego Zakładu Komunikacyjnego. Z punktu widzenia odbiorcy ciepła z ZEC najistotniejszą rzeczą jest fakt iż nie ma możliwości prawnych by nawet 1 złotówka, pochodząca ze sprzedaży ciepła była przeznaczona na wsparcie innej, niż działalność ciepłownicza. Jest to istotnym elementem zapisów koncesji na wytwarzanie, przesyłanie i dystrybucję ciepła.


 Reklama

Dodane: 20.11.17

Komentarze użytkowników

arek | 2017-11-21 08:36:04 napisał(a):

A na prezesa tego gościa ze Skarżyska co wygrał transparentny konkurs i doprowadził zakład do dzisiejszej świetności.On to poprowadzi bo miał i ma wizje rozwoju.

targowica | 2017-11-21 14:08:23 napisał(a):

jakoś Pan prezydent nie pochwalił się, że goscił w Starachowicach Marię Grafin von und Hohenstein,może ona coś doradzi?

sp ółki | 2017-11-21 14:43:09 napisał(a):

już dawno powinny być polaczone. inne miasta w polsce od lat takie ruchy wykonują. ale lepiej późn niż wcale

@targowica | 2017-11-21 14:50:35 napisał(a):

Może mówił w lokalnym radio Rekord w Radomiu i nie słyszałeś :)

Nie do wiary | 2017-11-21 18:25:54 napisał(a):

Co za chore pomysły.... Jest źle a będzie jeszcze gorzej... Gdzie są związki zawodowe?

OKO | 2017-11-21 19:01:30 napisał(a):

A kiedy Pan Prezydent porozmawia ze związkami i pracownikami ZEC-u,

Bo w MZK to chyba imprez będzie chyba
Stołki rozdane a reszta do zwolnienia

OKO | 2017-11-21 19:13:18 napisał(a):

Nam Emerytom to wszystko jedno ale w obu spółkach pracują ludzie w wieku produkcyjnym
I gdzie oni pracę znajdą Panie i Panowie
z Rady Miejskiej?

działać mie gadac | 2017-11-21 19:24:35 napisał(a):

inne miasta polaczyly spolki juz dawno pozyskaly kase z unii. dobrze ze i do nas to trafi wreszcie

ucho do oka | 2017-11-21 19:26:13 napisał(a):

nie macie sie czego bac. pomyslcie co bedze w miescie bez tych pieniedzy z unii dalej syf kila i mogila

Nie macie czego się bać... | 2017-11-21 19:30:53 napisał(a):

Tak jak Zalewska obiecala nauczycielom...nie ma czego się bać... Jasne. Kasa wirtualna jak wszystkie plany, poprostu nie dają rady zarządzać i stąd te problemy. A związki obudza się już po fakcie?

Do ucho | 2017-11-22 09:00:09 napisał(a):

W innych miastach połączono inne spółki komunalne. Zec jako spółka cieplownicza podlega ustawie o obrocie paliw. Przycinanie do niej taką gabkę jaką jest MZK to pomysł co najmniej dziwny. Wiadomo że została pula kasy która trzeba wykorzystać. Ale robić coś na gwałt dla kilku przystanków? A co z ciepłem? Ta dotacja nie daje kasy na ZEC tylko na MZK. Kupimy nowe autobusy i co dalej? Będziemy koszty przerzucac na ciepło? Kto zagwarantuje że po połączeniu jedna księgowość nie uprości rachunku zysków i strat. Zapłacą za to ci, którzy z komunikacji miejskiej nie korzystają.

Ciekawe | 2017-11-22 09:57:32 napisał(a):

Ciekawe,którzy radni podejmą odpowiedzialną decyzję....

ale | 2017-11-22 11:19:32 napisał(a):

A kto potem utrzyma te elektroniczne przystanki? Te dworce? Te nowoczesne autobusy? To ma ludzi przekonać do korzystania z mzk? Dopóki mzk nie zmieni rozkładów, tras, i cen biletów to ludzie nie będą jeździć.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie