Rozpoczęcie Matury 2013 w Starachowicach

5088.nsmed

Duży optymizm wykazywali maturzyści ze starachowickich szkół ponadgimnazjalnych zarówno przed, jak i po pierwszym tegorocznym egzaminie z języka polskiego, który 7 maja zainaugurował Maturę 2013.

We wtorek 7 maja punktualnie o godzinie 9 w szkołach ponadgimnazjalnych w całej Polsce maturzyści rozpoczęli pisanie pierwszego egzaminu maturalnego z języka polskiego. W Starachowicach łącznie do egzaminu maturalnego dopuszczonych było 686 z 786 osób z klas maturalnych, a do egzaminu z języka polskiego przystąpiło 664 osób szkół ponadgimnazjalnych.
W I Liceum Ogólnokształcącym pisało 171 osób, czyli do egzaminu z języka polskiego przystąpili wszyscy dopuszczeni. W II Liceum Ogólnokształcącym język polski pisało 228 osób z 229 dopuszczonych do matury. W III Liceum Ogólnokształcącym z oddziałami integracyjnymi pisało 52 osoby z 55 dopuszczonych. W Zespole Szkół Zawodowych nr 1 pisało 78 z 84 osób. W Zespole Szkół Zawodowych nr 2 przystąpili wszyscy dopuszczeni uczniowie, czyli pisało 20 osób z liceum profilowanego i 96 osób z technikum. W Liceum dla dorosłych Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 pisało 19 osób z 31 dopuszczonych.

Chwilę przed godziną dziewiątą, czyli tuż przed rozpoczęciem pisania pierwszego egzaminu maturalnego z języka polskiego spytani maturzyści Zespołu Szkół Zawodowych nr 2 twierdzili, że nie stresują się albo stres jest lekko odczuwalny, a czteroletni okres nauki i przygotowań przyniesie efekty takie jakich oczekują.
– Myślę, że wszyscy damy sobie radę, każdy przygotował się najlepiej jak potrafił i miejmy nadzieję, że tegoroczna matura nie będzie bardzo trudna – stwierdził tuż przed wejściem do sali egzaminacyjnej abiturient ZSZ nr 2.
Tegoroczni maturzyści podczas pisania egzaminu z języka polskiego w pierwszej części musieli się wykazać umiejętnościami czytania ze zrozumieniem. Na poziomie podstawowym musieli odpowiedzieć na pytania do zamieszczonego w arkuszu tekstu popularnonaukowego Tomasza Rożka „Świat w 44 zerach”. Podany tekst to rozmowa z naukowcami - między innymi o wpływie technologii na medycynę oraz o etyce badań naukowych.
Następnie maturzyści musieli wybrać jeden z tematów i napisać wypracowanie:
1. Porównaj obrazy przeszłości i refleksje na temat pamięci ukazane we fragmentach noweli Elizy Orzeszkowej „Gloria victis” i w wierszu Krzysztofa Kamila Baczyńskiego „Mazowsze”. W analizie zwróć uwagę na osoby mówiące w obu tekstach.
2. Co o autorytecie pisał w Przedwiośniu Stefan Żeromski i jaką mu wyznaczał rolę w życiu społeczeństwa? Analizując przedstawiony fragment, zwróć uwagę na stosunek bohaterów do autorytetów.

Najczęściej wybieranym tematem wśród zapytanych maturzystów ze starachowickich szkół był temat drugi, dotyczący autorytetu w społeczeństwie na podstawie „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego. Jednak spytani o komentarz abiturienci z III LO im Krzysztofa Kamila Baczyńskiego w Starachowicach chętnie wybierali także temat pierwszy dotyczący patrona ich szkoły. -Zdecydowałam się na wybór pierwszego tematu, ponieważ wolę opisywać wiersze, niż powieści, a ponadto z sentymentu dla patrona mojego liceum – stwierdziła chwilę po wyjściu Ewa, maturzystka III LO. – Czytanie ze zrozumieniem nie sprawiło mi trudności, ponieważ zdecydowanie wolę przedmioty ścisłe, a tekst dotyczył kwestii technologicznych i był bardzo życiowy – podsumowała Ewa. Maturzystka III LO w swoim wypracowaniu użyła 494 wyrazy, co zajęło ok. cztery strony, a pisanie zajęło jej półtorej godziny.
– Wybrałam drugi temat, który był dla mnie łatwiejszy, ponieważ „Przedwiośnie” znam bardzo dobrze. Wczoraj jeszcze przeczytałam o „Przedwiośniu” na stronie internetowej kwejk.pl, która jak się okazało jest bardzo przydatna (śmiech). Napisałam na ponad cztery strony i użyłam ponad czterysta wyrazów – podsumowała pierwszy egzamin maturalny z języka polskiego Aleksandra, abiturientka z III LO.
– Egzamin z języka polskiego nie sprawił mi specjalnych trudności, a ten próbny, który pisaliśmy wcześniej był trudniejszy. Wybrałem drugi temat wypracowania dotyczący „Przedwiośnia”, a w tekście z czytania ze zrozumieniem trudność sprawiły mi elementy dotyczące gramatyki – stwierdził Bartłomiej, maturzysta z III LO.
– Stresowałam się bardziej, niż na próbnych maturach, ale inaczej sobie to wszystko wyobrażałam. Było bardzo duszno, zrobiło mi się gorąco i lekko słabo, ale na szczęście nic się nie stało – opowiada Ilona. – Wybrałam drugi temat wypracowania dotyczący „Przedwiośnia” Stefana Żeromskiego, a tekst czytania ze zrozumieniem sprawił mi trudność, bo były ukryte odpowiedzi i nie było chronologii odpowiedzi w tekście – podsumowała maturzystka III LO.

Jutro o godzinie 9.00 przed maturzystami szkół ponadgimnazjalnych matura z matematyki.

Zobacz arkusze z pytaniami; język polski - poziom podstawowy (kliknij).

 

 

 

 

Dodane: 07.05.13 | Odsłony: 570

Komentarze użytkowników

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie