Starachowice jako przykład epokowego przyspieszenia gospodarczego

10546.nsmed

„Miasto sukcesu – jak w 4 lata dokonać epokowego skoku. Starachowice jako realny przykład możliwego przyspieszenia gospodarczego” - to jeden z tematów omawianych podczas III Świętokrzyskiego Forum Ekonomicznego, którego organizatorem był dziennik Echo Dnia.

Forum  odbyło się w miniony piątek w Hotelu Binkowski w Kielcach. W panelu dyskusyjnym poświęconym rozwojowi miasta Starachowice, głównie na przestrzeni minionych 4 lat uczestniczyli; Prezydent Miasta Marek Materek, Członek Zarządu firmy MAN Artur Szewernocha, Wiceprezes Zarządu Specjalnej Strefy Ekonomicznej Miłosz Pamuła oraz  Zastępca dyrektora Hotelu Europa Magdalena Tarnopolska.   Panel dyskusyjny prowadziła Aneta Nasternak – Kmieć Pełnomocnik Prezydenta ds. Rewitalizacji.

Powiat starachowicki znalazł się na pierwszym miejscu rankingu gmin i powiatów w których odnotowano najwyższy wzrostu wynagrodzeń w 2017 roku, przygotowany przez portal mzaoney.pl - średnia płaca w Starachowicach wzrosła w ub. roku o aż 674 zł brutto miesięcznie.

- Te minione 4 lata to czas rozwoju dla Starachowic jest to zasługa przede wszystkim firm, które zainwestowały w naszym mieście takich jak MAN BUS, CERRAD producent płytek ceramicznych, PROMET, PKC GROUP, Odlewnie Polskie, ANIMEX, CERSANIT i wiele, wiele innych. Wzrost zatrudnienia  pociągnął za sobą zmiany na rynku pracy i z rekordowo wysokiego wskaźnika bezrobocia doszliśmy do sytuacji, kiedy mamy problem ze znalezieniem pracowników. Rozwój miasta to rozwój firm tu działających. Prognozy dalej są optymistyczne bo przedsiębiorcy zapowiadają zwiększenie produkcji i dalsze zwiększanie zatrudnienia.

O tym co w przypadku firmy MAN oznacza epokowy skok mówił Artur Szewernocha Członek Zarządu tej firmy.

- Zainwestowaliśmy w nasz zakład prawie 200 milionów złotych, tym samym przygotowaliśmy zakład do przejęcia od zakładu w Poznaniu  produkcji autobusu miejskiego. W ostatnich latach zatrudniliśmy w naszym zakładzie ponad tysiąc osób i obecnie nasza załoga liczy 3 200 osób i mamy dalsze plany  tym zakresie. Reasumując duży plus, widoczny zarówno od strony przedsiębiorstwa jak i od strony mieszkańca.

Z opinią epokowego skoku w rozwoju miasta zgadza się  również Miłosz Pamuła Wiceprezes Specjalnej Strefy Ekonomicznej Starachowice i jak przyznaje ogromną rolę odgrywa tu przemysł strefowy.

- Starachowice są miastem, które ma w województwie świętokrzyskim największą strefę przemysłową, 180 hektarów, takiej strefy przemysłowej nie mają nawet Kielce i to niewątpliwie jest motorem napędowym tego miasta.

Jakie są główne wyzwania stojące przed samorządem w kontekście tworzenia optymalnych warunków do rozwoju lokalnej gospodarki?

- Musimy jako miasto nadążyć za potrzebami, które nam się pojawiły. Starachowice nie mają niestety obwodnicy, nie mają  dobrego połączenia z drogą ekspresową nr 7 ani tak świetnego połączenia kolejowego jak ma Skarżysko Kamienna. Są to rzeczy, które nas bardzo ograniczają i powodują, że miasto nam się korkuje. Z danych którymi dysponuję wynika, że codziennie do naszego miasta dojeżdża około 10 tysięcy osób, mieszkańców ościennych gmin a także z Kielc, z Radomia. Potrzeba nam nowych rozwiązań komunikacyjnych to jedno. Drugie brakuje nam miejsc zapewniających możliwość atrakcyjnego spędzenia czasu wolnego po pracy i w weekendy. Przybywa nam takich miejsc, ale wciąż jest ich zbyt mało. Kolejnym problemem związany z brakiem mieszkań na wynajem i na sprzedaż. Dlatego też ceny najmu i sprzedaży lokali mieszkalnych w Starachowicach są tak wysokie. Naszą rolą jako samorządu jest stymulowanie budowy nowych budynków wielorodzinnych i takie działania też prowadzimy. W tym tygodniu zatwierdziliśmy koncepcję budowy trzech budynków wielorodzinnych w naszym mieście.

W ciągu minionych 3 lat – bezrobocie spadło o 4 procent. Starachowickie firmy, jak mówił wiceprezes strefy wchodzą w taki okres, kiedy zaczynają się borykać z problem braku pracowników.

O tym jak z perspektywy największej działającej w Starachowicach firmy ocenia  potencjał rozwojowy miasta i w jaki sposób firma przyciąga nowych pracowników? - mówił przedstawiciel firmy MAN.

- Dla naszych pracowników mamy szkolenia oraz kursy językowe, gwarantujemy dofinansowanie do studiów, pakiet socjalny, który uwzględnia opiekę medyczną oraz ubezpieczenia emerytalne. Natomiast istotnym tematem dla naszej firmy jest budowa obwodnicy. Obecnie do zakładu dojeżdża około 60, 70 ciężarówek dziennie, a w przyszłości będzie to jeszcze więcej. Wchodzimy w etap przygotowania produkcji autobusu elektrycznego, który z zakładu będzie wyjeżdżał na ciężarówkach więc ten ruch będzie jeszcze większy.

Specjalne strefy ekonomiczne są narzędziem polityki regionalnej państwa. W jaki sposób obecność Specjalnej Strefy Ekonomicznej w przyszłości może przyczynić się do sukcesu w rozwoju Starachowic?

- W tym roku zmieniły się przepisy i cel do jakich w latach 90-tych zostały powołane specjalne strefy ekonomiczne został osiągnięty i w tej chwili wychodzimy naprzeciw nowym potrzebom rynku.  Przedsiębiorcy nie muszą już szukać terenów, które znajdują się  w samej specjalnej strefie jeżeli posiadają takie tereny w mieście a do tej pory nie działali w strefie to mogą się do nas zgłaszać i mogą rozpocząć działalność w ramach strefy.

O tym, czy wraz ze wzrostem płac i rozwoju przedsiębiorców zwiększa się zainteresowanie usługami hotelarskimi? - mówiła Magdalena Tarnopolska zastępca dyrektora Hotelu Europa.

-Firmy ze Starachowic korzystają z usług hotelarskich. Hotel 5 lat temu posiadał  86 pokoi i ta ilość okazała się w pewnym momencie niewystarczająca i stąd decyzja jego rozbudowie. Od 4 lat hotel posiada 154 pokoje, 350 łóżek. Bardzo często zdarzają nam się pobyty gości wielotygodniowe, kilkumiesięczne, są  klienci biznesowi i pracownicy lokalnych firm. Zwróciliśmy uwagę również na to, że coraz częściej Starachowice zaczynają odwiedzać rodziny na takie weekendowe wyjazdy, feryjne, wakacyjne. Jesteśmy dobrą bazą wypadową w Góry Świętokrzyskie. Hotel od 15 lat funkcjonuje na rynku i we wrześniu mieliśmy rekordową frekwencję, 80 procent sprzedanych pokoi, tak jeszcze nie było.

Zdaniem prezydenta obecność rozwijającego się przemysłu w mieście ma swoje przełożenie na rozwój infrastruktury drogowej, miasto znając oczekiwania przedsiębiorców remontuje i rozbudowuje drogi. Kolejny aspekt to oświata,  Gmina remontuje, rozwija i doposaża szkoły i przedszkola. Dobrym przykładem współdziałania samorządu i biznesu są imprezy miejskie organizowane przez miasto przy współudziale największych przedsiębiorstw, co pozwala na organizacje większej liczby imprez z udziałem znanych gwiazd polskiej sceny muzycznej.

Plany na przyszłość to jeśli chodzi o firmę MAN,  jest to produkcja autobusu elektrycznego, która w nowym roku ruszy w starachowickim zakładzie. Natomiast Wiceprezes strefy Miłosz Pamuła wymienia dalsze zachęcanie firm do inwestowania kapitału w Starachowicach, więcej miejsc pracy w sektorze wykształcenia średniego i wyższego, ośrodki badawczo – rozwojowe, transfer wiedzy i technologii, przemysł innowacyjny to są cele, które są już realizowane przez strefy ekonomiczne.