Stowarzyszenie kwestionuje organizację przetargu na pielęgnację pięciu skwerów zieleni miejskiej

12452.nsmed

Za ponad 6 milionów złotych zostały wykonane prace dotyczące rewitalizacji zieleni miejskiej w Starachowicach. Miasto ogłosiło teraz przetarg na „Pielęgnację pięciu skwerów zieleni miejskiej w Starachowicach”. Wpłynęły trzy oferty. Najtańsza na niecałe 135 tysięcy złotych, najdroższa na prawie 300 tysięcy złotych. Miasto zamierzało przeznaczyć na ten cel 113 tysięcy 700 złotych.

Na powyższy przetarg uwagę zwróciło stowarzyszenie Inicjatywa dla Starachowic. - Jako mieszkańcy tego miasta powinniśmy uzyskać produkt kompletny pod względem bardzo dobrej jakości, jak również 7-letni okres gwarancji, który w ofertach swoich oferenci [wykonawcy prac - przypis red.] zadeklarowali, że przez taki okres właśnie będzie trwała ich gwarancja. Powinniśmy dostać produkt gotowy i przez te 7 lat gmina Starachowice nie powinna dołożyć ani jednej złotówki do robót związanych z konserwacją i pielęgnacją - mówił w czwartek 5 marca 2020 r. podczas konferencji prasowej wiceprezes stowarzyszenia Zbigniew Kroczek.

Zobacz NAGRANIE  z konferencji [kliknij]

Stowarzyszenie postanowiło złożyć skargę na działanie prezydenta Marka Materka w tym zakresie do Rady Miejskiej. 

Treść SKARGI: 

Działając na podstawie art. 221 § 1 ustawy – Kodeks Postępowania Administracyjnego (dalej zwany „k.p.a.”) w zw. z art. 227 k.p.a. oraz art. 229 pkt 3 k.p.a, składamy skargę na nienależyte wykonywanie zadań przez Prezydenta Miasta Starachowice Marka Materka, związane z procedurą przetargową opisaną poniżej, które to działania narażają interes majątkowy Gminy Starachowice, jak również na zaniedbania związane z nadzorem nad realizacją zleconych przez Gminę prac.    

Przedmiotem skargi jest:        

1/ rozpoczęcie procedury przetargowej w postępowaniu pn. „Pielęgnacja 5 skwerów zieleni miejskiej w Starachowicach” z wyznaczonym terminem otwarcia ofert na dzień 19.02.2020 roku w zakresie prac pielęgnacyjnych, który pokrywa się z zakresem i warunkami 84-ro miesięcznej gwarancji, udzielonej od wykonawców tychże skwerów, zrealizowanych w 2019 roku;

2/ wadliwe wykonanie zagospodarowania obszaru skweru Trzech Krzyży – niezgodne z przedmiarem robót, dokumentacją projektową i reżimem technologicznym, narzuconym przez projektanta zarówno na etapie realizacji inwestycji, jak i w okresie gwarancyjnym, które nie spotkało się ze stosowną reakcją ze strony organu wykonawczego Gminy Starachowice.

Mając na uwadze powyższe, wnosimy o niezwłoczne:

- unieważnienie w/w przetargu;   

- wykonanie ekspertyz technicznych dla wszystkich 5 skwerów /w szczególności skweru Trzech Krzyży/  przez niezależny instytut ogrodnictwa / np. SGGW /, w celu sprawdzenia  prawidłowości  wykonania tychże inwestycji pod względem merytorycznym, jaki i ilościowym;

- wykonanie audytu wewnętrznego wobec inwestycji o podobnym charakterze, zrealizowanych w poprzednich latach , co do sposobu egzekwowania warunków gwarancji od wykonawców;                              

- wyciągniecie ustawowych konsekwencji wobec Prezydenta Miasta Starachowice wynikających z zaniedbania i nienależytego wykonania przedmiotowych zadań.

Uzasadnienie: 

1/ na wykonane skwery zostały przez wykonawców udzielone  84-cio miesięczne gwarancje , których warunki zostały dość jasno określone na etapie przetargów;       

2/prowadzenie przez inwestora jakichkolwiek prac na obszarze objętym gwarancją za pomocą podmiotu trzeciego, powoduje natychmiastową jej utratę; 

3/ wyżej wskazana procedura przetargowa dotyczy prac - tj. zabiegów pielęgnacyjnych, które uprzednio powierzone zostały wykonawcy skwerów w okresie gwarancyjnym; powierzenie pielęgnacji skwerów podmiotowi trzeciemu skutkować będzie powtórnym płaceniem przez 7 lat , za coś co inwestor (Gmina Starachowice) otrzymał już w ofertach na samo wykonanie skwerów;

4/ wadliwe wykonanie skweru Trzech Krzyży już powoduje jego degradację / źle wyprofilowane podłoże, osuwająca się geotkanina z masy kokosowej , nawierzchnia ścieżki rowerowej wykonana została jako mineralna  a nie asfaltowa / powoduje powstawanie wielu usterek , mimo krótkiego czasu od odbioru końcowego, co wymaga niezwłocznej kontroli ze strony Inwestora. 

Z uwagi na możliwość powstania szkody w majątku Gminy Starachowice, związanej z dublowaniem przedmiotu przetargów a zarazem zobowiązań wykonawcy skwerów oraz wykonawcy wybranego w toku realizacji postępowania przetargowego pn. „Pielęgnacja 5 skwerów zieleni miejskiej w Starachowicach” zwracamy się z uprzejmą prośbą o potraktowanie sprawy przez Radę Miejską jako pilnej.

Dodane: 06.03.20 | Odsłony: 809 | komentarze (32)
Tagi:

Komentarze użytkowników

Gość | 2020-03-06 15:34:24 napisał(a):

Przeraża mnie wizja miasta układów bez tego stowarzyszenia. Jednocześnie podziwiam że grupka ludzi potrafiła się postawić. Szacun.

arti | 2020-03-06 17:20:50 napisał(a):

ja zapytam wprost gdzie radni z pisu są gdy jest podejmowana decyzja? lepiej teraz szczekać to takie pisowe. i żeby nie było ten prezydent nie jest z mojej bajki choćby za nieuczciwość, ale jakoś wcześniej nie słyszałem pisu który się sprzeciwiał? no ale jest teraz przed wyborami i trzeba odegrać jedynie słusznych i prawych, a po wyborach znów będzie cicho

gość | 2020-03-06 18:01:52 napisał(a):

Ta"grupka" jest dużo większa,nie każdy musi być członkiem stowarzyszenia ale jego działania są nam bliskie i je popieramy.

Do arti | 2020-03-06 18:34:41 napisał(a):

Nie kumam o co ci chodzi, ale na wszystkich członków stowarzyszenia tylko jeden jest z PiS i to doszedł ostatnio. Nie wiem co bierzesz, ale odstaw bo masz urojenia.

Er do Goscia | 2020-03-06 18:42:00 napisał(a):

Będzie dobrze. To trzęsawisko musi być ,osuszane, procesjonalnie. Świadomość budzić, wiary nie tracić. Dlatego teraz mówię dlaczego sumy ofert przetargowych są tak wysokie. Cały przekręt polega na tym, że odpowiedni oferenci znają wcześniej kwoty, jakie Gmina ewentualnie przeznacza na cel przetargowy. Potem chodzi o to, by te kwoty co najmniej podwoić. Tu ma znaczenie gwarancja, która z resztą jest iluzoryczna (...) Przetarg jest tak ustawiony, że 2-ch oferentów, to tzw zające windujace cenę (bez gwarancji). Zostaje tak jak w takich przekretach jest standardem, jeden Gracz. On zgarnia kasę,,odpala,, działki. Ta sytuacja ma zmusić Gminę do dużo większych wydatków na przedmiot przetargu. Zaś gwarancja :) Czynniki niezależne są tu doskonałym wybiegiem. Takie numery są w TST robione od wielu lat. Władza jest w tej koronce kluczem. Ten sam numer chcą wywinąć z przedszkolami i szkołami.

prezydentunio | 2020-03-06 18:44:11 napisał(a):

Marecku idź... Wyjdź już stąd. Wyloguj się i opuść to miejsce raz na zawsze. Wstydu sobie i nam oszczędź...

gość | 2020-03-06 19:18:31 napisał(a):

Dwa dni temu poszedłem z psem na spacer przez wiadukt i z bliska przyjrzałem się temu napisowi . Proszę państwa to jest straszna tandeta i nie mogę uwierzyć że aż tyle miasto za to zapłaciło.Zszedłem również na dół od strony domków jednorodzinnych i widać jak na dłoni niedoróbki,osuwającą się ziemię,geowłuknina poszarpana. Jak będzie na wiosnę jakaś ulewa to wszystko tam spłynie na domki i będzie problem.Szkoda że radni tego nie pilnują bo widać prezydent się do tego nie nadaje.

gość | 2020-03-06 21:47:43 napisał(a):

Suchedniowski Mesjasz się obraził o schody ? 5 dni bez fb. Niesamowite.

Opozycja | 2020-03-06 21:52:56 napisał(a):

Marku tęsknimy!

gość | 2020-03-06 22:10:08 napisał(a):

Raczej tęsknimy-liderzy wśród fanów na fb.

Do gość | 2020-03-06 22:38:54 napisał(a):

Trochę żal, dobrze że jest powiat, też można się trochę pośmiać. Jednak król Marek złotousty jest only one.

gość | 2020-03-07 07:57:09 napisał(a):

Sześć dni bez fb,cuda się dzieją ha.Co ze strzelnicą i zieleniną ?

Hahahah | 2020-03-07 08:14:26 napisał(a):

Rozumiem że jak kupuje samochód i mam gwarancję to nie muszę go myć i odkurzać?

A jak Pan Kroczek wybudowałby blok przy Kościelnej to przez 3 lata gwarancji jego firma będzie sprzątać i odmalowywać ściany w całym budynku?

do Hahahah | 2020-03-07 09:26:07 napisał(a):

Widać że chłopie nic nie rozumiesz .Firma która wygrała przetarg dała gwarancję że przez 7 lat będzie pielęgnować ,podcinać ,nawozić ,podlewać itp. wykonany przez siebie skwer Trzech Krzyży
za darmo. To po jakiego grzyba urząd miasta ogłasza przetarg i za to samo chce płacić komuś innemu.Trzeba być na prawdę tępym aby coś takiego wymyśleć albo.....?

Do przedmówcy | 2020-03-07 10:50:00 napisał(a):

Nie masz racji, tępe to są dzidy miejskie, którym kit każdy można wetknac. Między uszami śwista wicherek, kto cwany to korzysta. Kroczka będzie pouczał, się porobiło. Bezrobotne Janusze uczą ludzi biznesu przepisów. Tylko w naszej wykreowanej przez fejsbukowe władze rzeczywistości takie cuda niewidy.

Hahahaha | 2020-03-07 13:10:47 napisał(a):

Wątpię żeby bieżące koszenie trawy, grabienie liści i zamiatanie chodników oraz opróżnianie koszy były objęte gwarancją...

Do hahaha | 2020-03-07 13:44:47 napisał(a):

To może nie opieraj komentarzy na watpliwisci ach tylko wejdź na bip i porównaj gwarancję i warunki przetargu. Bo wychodzisz na osła co zresztą nie jest żadnym odkryciem.

Do hahaha | 2020-03-07 13:47:05 napisał(a):

A jeszcze pytanie-jezeli wszystkie zasadzone za grube tysiące roślinki uschna do lata to będzie to w ramach gwarancji posadzone od nowa, czy wykonawca powie ze nowa firma nie dbała i nie podlewała? Kto według ciebie kupi wtedy znowu całe nasadzeniowe cudo?

Hahahah | 2020-03-07 17:28:04 napisał(a):

Zamiast wskazać link do przetargu i dokumentów gwarancji lepiej mnie wyzywać od oslow.

A ja mówię że jeśli jest jak mówisz to się samo obroni.

gość | 2020-03-07 17:56:26 napisał(a):

Coraz więcej dziwnych zdarzeń,dobrze,że ktoś się temu przygląda,zwłaszcza profesjonaliści.A nasz fb bohater zaginął w akcji od 1 marca ?

Andrzej L | 2020-03-08 11:27:46 napisał(a):

Panowie
Dyskutujecie opierając się na własnych wyobrażeniach nie zaś na faktach.
W Biuletynie Informacji Publicznej dostępna jest dokumentacja przetargowa. W tym projekt umowy, gwarancja, dokumentacja projektowa ze specyfikacjami technicznymi wykonania i odbioru robót.
W żadnym z tych dokumentów nie ma zapisu, że wykonawca ma prowadzić utrzymanie zieleni w okresie gwarancyjnym. Do jego obowiązku należy usuwanie wad.

W Specyfikacjach Technicznych, które są integralną częścią dokumentacji projektowej i umowy są opisane zabiegi pielęgnacyjne w okresie gwarancyjnym. Pośrednio można to interpretować, że jest to objęte przedmiotem zamówienia i jest zawarte w cenie kontraktowej.
Niestety nie jest to jasno sprecyzowane i może być przedmiotem sporu.

Gość | 2020-03-08 11:55:31 napisał(a):

Andrzej L - tym gorzej to wygląda.Przetarg ma być czysty.Pisanie,że coś jest niejasno sprecyzowane to chyba jakaś kpina?Kto puszcza takie gnioty?

gość | 2020-03-08 12:07:46 napisał(a):

I o to dokładnie chodzi,że ma być jasne a ciągle coś jest nie do końca jasne a kasa wypływa.To od czego są tabuny urzędników,radcy,radni no i prezydenci,takie sytuacje w samorządzie są jasno określone.Chodzi właśnie o odpowiedzialność za tzw.niedoróbki.To były inwestycje za ponad 6 mln z wkładem gminy ok.1,5 mln.To,że część środków była zewnętrzna to moim zdaniem jeszcze bardziej należało o nie zadbać,to przecież m.in. nasze podatki.Teraz czas na ruch Rady Miejskiej.Zobaczymy.

do Andrzej L | 2020-03-08 12:33:40 napisał(a):

Gwarancja jest częścią umowy i tak samo jak cena jest punktowana przy ocenie oferenta.W niektórych zadaniach gwarancja polega na usuwaniu na koszt wykonawcy braków ,usterek itp które pokazują się w okresie eksploatacji.W tym
zadaniu 84 miesięczna gwarancja obejmuje pielęgnację,podlewanie podcinanie,nawożenie,koszenie uzupełnienie itd i jako część składowa ofert jej koszt zawity jest w cenie oferty złożonej przez firmę Sorted. Ta firma może sama wykonywać usługi objęte gwarancja lub jak dopuszcza ustawa o zamówieniach publicznych zlecić innemu podmiotowi jedynie w przypadku gdy inwestor wyrazi na to zgodę.Ewentualny przetarg powinna zlecić firma Sorted i za to zapłacić a nie urząd miasta. Tak mówi ustawa a jak widać w życie pokazuje inne scenariusze.

Inwestor | 2020-03-08 15:04:16 napisał(a):

Dziwie się Panu Kroczkowi choć nie. Bo on doskonale wie że się dużo zmieniło w przetargach i odbiorach wykonanyvh inwestycji. Doskonale wie że zaczęto prowadzić rzetelnie przetargi i kończy się bylejakość. Skończyła się epoka poprzednich prezydentów gdzie zwiększano kwoty określonej przetargiem i odbierano byle jak roboty. Były inwestycje gdzie oferen wygrał przetarg np za 11 mln a potem regenocjowano umowę bo coś tam się zmieniło i dokładano np kolejne 3 lub 4 mln. Teraz się to skończyło mało tego zaczęto odbierać rzetelnie inwestycje naliczając kary . Jak to działa przekonał się jeden starachowicki wykonawca który dużo budował dla gminy a jak robił dla prywatnego inwestora to poległ. Dużo by pisać. Pan Kroczek wie jak to działało wie radny fachowiec i były lov joi.

Do inwestor | 2020-03-08 16:07:29 napisał(a):

Już wróciłeś z delegacji? To może się pochwal co tam że strzelnica? Miała być skończona w lutym, a tu juz marzec przeleciał? A kiedy reszta placu targowego? Rzetelne przetargi, koń by się uśmiał.

Andrzej L | 2020-03-08 17:11:34 napisał(a):

W udzielonej gwarancji jest zapis " Wykonawca jest odpowiedzialny wobec Zamawiającego za realizację wszystkich zobowiązań, o których mowa w umowie. Z tytułu gwarancji jakości Wykonawca ponosi odpowiedzialność za wszelkie wady, w szczególności zmniejszające wartość użytkową, techniczną lub jakościową. Wykonawca udziela Zamawiającemu gwarancji jakości na wykonane w ramach przedmiotu umowy roboty i użyte materiały".
W par 1 punkt 2.
2. W okresie gwarancji Wykonawca obowiązany jest do nieodpłatnego usuwania wad ujawnionych po podpisaniu protokołu odbioru ostatecznego robót budowlanych.
Co powinno być robione w okresie gwarancji opisuje Specyfikacja Techniczna. Tyle, że specyfikacja odnośnie zieleni nie zawiera podstawy płatności, to jest opisu jakie czynności i elementy obejmuje cena ofertowa. W tej sprawie odwołuje się do specyfikacji ogólnej. Tam niestety nie są wyszczególnione roboty utrzymaniowe. Można zatem wnosić, że nie są zawarte w cenie ofertowej. W samym kosztorysie ofertowym nie ma również oddzielnej pozycji dotyczącej utrzymania.
W tym zadaniu jest dokładnie opisane co należy robić w czasie 84 miesięcznej gwarancji. Nie ma jednak wskazania, że ma to robić Wykonawca. Jest to ewidentny błąd Zamawiającego.
To trochę tak jak przy zakupie nowego samochodu. W okresie gwarancji należy dokonywać przeglądów, wymieniać olej, filtry, świece itp. Jeśli użytkownik nie będzie tego robił to straci gwarancję. Na dodatek musi to robić w autoryzowanym serwisie zaakceptowanym przez Gwaranta.
Będąc wykonawcą nie zgodziłbym się na wykonywanie jakichkolwiek prac przez podmiot obcy pod rygorem utraty gwarancji. Będąc bardzo złośliwy napisałbym Instrukcję Użytkowania zawierającą wymagania, które trudno byłoby zrealizować. Wtedy mógłbym dać nawet sto lat gwarancji. Tyle, że po kilku miesiącach wszystkie ewentualne wady wynikałyby z niewłaściwego użytkowania.

Mam parę ładnych lat doświadczenia przy realizacji dużych inwestycji za kilkaset milionów złotych, gdzie przetargi przygotowywane są na dużo wyższym poziomie a i tak prawnicy po obu stronach mają co robić. Wszelki brak precyzji w zapisach jest bezwzględnie wykorzystywany i niekoniecznie Zamawiający ma rację.

Do Andrzej L | 2020-03-08 17:20:39 napisał(a):

Wreszcie jakies mądre słowa. Sam również zajmuje sie inwestycjami opartymi o wypasione umowy. Tak. Najpierw przez czasem i rok pracuje nad umową ale mam sporo pewnosci ze przewidzialem rzeczywiscie wiele przypadkow na przyszlosc. I najwazniejsze umowe robi sie na zle nie na dobre czasy. Inaczej wystarczylo by sobie reke podac :-)

gość | 2020-03-08 17:51:30 napisał(a):

Strzelnica. Ludzie w jakim lutym,główna część to w 2018 roku a wykończenie terenu w 2019 ! Tam to już są jaja kwadratowe.Ale podobno jeszcze nic się nie stało.

gość | 2020-03-08 17:57:13 napisał(a):

Ten "inwestor" to jakiś bajkopisarz na zamówienie ?Bo chyba sam go pozwę za te brednie.Nie coś się zmieniło tylko zmiany są przewidziane przez prawo zamówień publicznych w pewnych okolicznościach.To dlaczego kara umowna za Strzelnicę ma wynieść kilkaset tysięcy złotych a nie kilka milinów jakby wynikało z umowy ?

Do Gość z 17.51 | 2020-03-08 18:37:46 napisał(a):

Ja już idę tokiem ostatnich zapewnień. Wiem że pierwotnie miało być do 2018. Pomijam te kwestie, ktoś je pewnie kiedyś wyjaśni. Pytam o niedawne zapewnienia. Te które poszły w eter.

gość | 2020-03-08 20:00:14 napisał(a):

Tak opowiada bez brania odpowiedzialności za to co mówi.Ludzie krótko pamiętają co mówiono.To tak ja ze Strzelnicą,prezydent mówił,że może skończyć się w sadzie i może bo przedsiębiorca pozwał gminę a nie odwrotnie.Rozumiem jego rozumowanie,że jak prezydent podpisał kilka aneksów do umowy to skwitował to co się działo.Trzeba było nie podpisywać,naliczać kary umowne albo wypowiedzieć umowę.Jak kwitował to o co mu teraz chodzi ?W pażdzierniku rozpoczęło się śledztwo i zaraz prezydent się obudził z zatrzymaniem kaucji czy naliczeniu kary ,już nie wiem.Gdzie był wcześniej i jakie kroki podejmował ?A gdzie byli i co robili radni ?

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie