Na sesji Rady Powiatu, która odbyła się pod koniec listopada radna klubu PiS Danuta Krępa zwróciła się z apelem, by starachowickiemu szpitalowi został umorzony podatek od nieruchomości. Lecznica płaci podatek w wysokości 610 tysięcy złotych. Zdaniem radnej, to bardzo wysoka kwota, a w sytuacji finansowej szpitala, potrzebna.
- Nasz szpital płaci podatek w wysokości 610 tys. zł od nieruchomości. To jest bardzo wysoka kwota. Na komisji też zadawałam pytanie, czy szpital występował do gminy o umorzenie ewentualnie tego podatku. Otrzymałam taką informację, że owszem, że co roku takie wnioski do gminy są, ale że Rada Gminy nie wyraża zgody na umorzenie tego podatku. Przecież wszyscy wiemy, że w Radzie Gminy większość ma prezydent miasta, pan Marek Materek i jego komitet. To właściwie można powiedzieć, że to jest decyzja prezydenta. Dlatego apeluję też do pana starosty o to, żeby postarał się, by gmina przychyliła się i pomogła szpitalowi naszemu, bo w końcu w tym szpitalu leczą się mieszkańcy Starachowic. A sytuacja szpitala jest trudna, więc w tej trudnej sytuacji mógłby się po prostu pan prezydent i gmina do tego przychylić – mówiła radna Danuta Krępa.
Mamy komentarz prezydenta miasta Marka Materka.
- Każdy właściciel nieruchomości jest zobowiązany do opłacania podatku od nieruchomości – mówi włodarz Starachowic i wyjaśnia:
Miasto jak każda inna gmina z podatku od nieruchomości finansuje między innymi budowy i remonty dróg, bieżące utrzymanie dróg, oświetlenia ulicznego, funkcjonowanie transportu publicznego, działanie szkół, przedszkoli czy usług społecznych, opłaca pobyt osób samotnych w domach opieki, noclegowniach bądź schroniskach, buduje i remontuje lokale socjalne i komunalne. Gmina realizuje dziesiątki innych zadań do których jest zobowiązana przepisami prawa.
Szpital jest jednostką powiatową, która służy także mieszkańcom innych miast i gmin. Brak środków z tytułu podatku od nieruchomości powodowałby ograniczenie zakresu zadań realizowanych przez miasto a na to pozwolić sobie nie możemy.
Na przykładzie styku miasta i szpitala można wskazać na co przeznaczane są środki, które wpływają z tego tytułu do budżetu.
Miasto na 2026 rok zaplanowało przebudowę ul. Batalionów Chłopskich przy której znajduje się Szpital. Przebudowana zostanie także zajezdnia autobusowa przy Szpitalu. Szpital uzyskał finansowe wsparcie miasta w zakresie zakupu histeroskopu. Niemalże wszystkie linie komunikacji miejskiej podjeżdżają pod Szpital, by pacjenci mieli jak najlepsze warunki dotarcia do Powiatowej Lecznicy.
Dodane: 11.12.25 | Odsłony: 1234 | komentarze (19)Tytus | 2025-12-11 10:20:52 napisał(a):
Popieram decyzje miasta, oszczednosci w szpitalu trzeba szukac inaczej. Szpital wymaga reformy. Bez niej będzie ciągle na minusie. Reformujcie póki czas, póki okręt nie zatonął. Nfz ponosi coraz większe koszta i lepiej z tym nie będzie.
Ja | 2025-12-11 10:40:09 napisał(a):
Radni powinni zrezygnować z pobierania diety. Może wówczas wreszcie mielibyśmy ludzi zainteresowanych pracą na rzecz miasta i powiatu.
krul wierzbnika | 2025-12-11 10:42:14 napisał(a):
600.000 zł to ile to będzie...miesięczna wypłata dla 8-9 lekarzy?fi
Bardzo dobra decyzja, nie dość że problem z dostaniem się do lekarza to w pakiecie otrzymujemy chamską obsługę i jeszcze mamy im finansować podatek od nieruchomości...
do krul .. | 2025-12-11 11:13:45 napisał(a):
Masz poważne braki w wykształceniu dlatego Twój wpis tak właśnie wygląda. Drogi "krulu" gdybyś przepracował chociaż jeden dzień w szpitalu ( np. na dyżurze )nie miałbyś takich głupich pomysłów..
do Tytus | 2025-12-11 11:55:03 napisał(a):
Jak słyszę tą troskę o finanse szpitala , to od razu przypomina się afera z lewymi etatami w PZOZ z udziałem członków Komitetu MM zakończona licznymi dymisjami...
Marek | 2025-12-11 12:16:31 napisał(a):
Choć podatek nie jest mały, budżetowwi płacą cały
Tak zaplanowany wpływ, nikt nie ujmie z tego Mi
Szpital wielka instytucja, co jej da powiatu rada
Mikołajem mnie nie zrobią, byłem taki za dzieciaka
Teraz kasa najważniejsza, co buduje wielkość Mą
Popularność, sens wyborów, jestem znany to mam głos
Danin podnieść już nie mogę,co ich ciągle mało mam
Nie wystarczy, nie nastrugam, weźcie dajcie spokój już.
Płaćta płaćta i nie płaczta, nic nie wzruszy duszy mej
Dawać kasę, nie marudzić, taki sens istnienia jest.
rumcajs | 2025-12-11 14:34:27 napisał(a):
wizyta u kardiologa na NRZ połowa 2026 a prywatnie w tym tygodniu ! tan sam lekarz i tu i tu ! co ciekawe na specjalistyczne badania daje skierowanie na NFZ ! coś wam to mówi !
rumcajs | 2025-12-11 14:36:36 napisał(a):
lekarze mówia ze mało zarabiaja, moze i tak ! ale kto z was za 20 minut bierze 250 zł !
tomasz | 2025-12-11 15:08:42 napisał(a):
Na początek proponuję wywalić tego dyrektora który dla dobra pacjenta pozbył się doktora Jamrego
Piotr | 2025-12-11 15:24:27 napisał(a):
Proszę nie mieszać dwóch odrębnych kwestii.
Zadłużenia szpitali i pensji głównie personelu lekarskiego, które czasami są monstualne.Co jest efektem chorego systemu opieki zdrowotnej. Którego nie jest w stanie od kilkudziesieciu lat uzdrowić żadna władza od lewa do prawa.Z kwestiami podatkowymi. Jak Materka nie lubię, tak tu się z nim zgadzam. Gmina nie jest organizacją charytatywną, a szpital to jednostka samorządu terytorialnego. Jak mają dołek finansowy,to radna chyba powiatową Pani Kępa powinna znaleźć pieniądze ale w powiecie. Nie w gminie, adresy się Pani pomyliły. Ludzie nie mogą mieć pretensji do lekarza, bo tyle zarabia. Czy zarabia dużo, czy więcej. To nie lekarze regulują ten system i nie oni nim zarządzają. Kto z was by nie wykorzystał szansy??? Nie wrzucajmy wszystkich lekarzy do jednego worka. Znam wielu poczciwych. Natomiast nie znam poczciwych polityków, przez których w kraju panuje taki bałagan. Gdzie populistyczne osobiste i partyjne interesy stanowią dla nich kwestie nadrzędna, egzystencjalną. Bo tak łatwiej manipulować tłumem, gdzie tak jest od zawsze.Dla mnie Materek tutaj ma racje.
Dokładnie | 2025-12-11 15:55:30 napisał(a):
Miasto nie moze umarzać podatków instytucjom ktore mają kiepskie wyniki finansowe. Na wynik finansowy składa się głównie zarządzanie. Nie krytykuje dyrekcji bo uważam że jest dobra, aczkolwiek matematyka jest bezwzględna. Skoro tak kształtują sie wyniki finansowe tzn. że bez wdrożenia korekty działań lepsze nie będą. Sytuacja w służbie zdrowia robi sie coraz trudniejsza i słabo zarzadzane podmioty beda sie zmiatać z planszy same. Takie są prawa ekonomii i rynku. Popieram w tej decyzji prezydenta.
do Dokładnie | 2025-12-11 16:02:06 napisał(a):
Zachowujesz się tak jakby Szpital był instytucją prywatną a nie jest. Materek wydaje na idiotyczne inwestycje publiczne pieniądze albo zaczyna i nie kończy. Masowo wyprzedaje gminne działki więc kasa jest tym bardziej , że finansuje powiatowe kwiatki i rabatki. Dobrze , że wkrótce definitywny koniec jego panowania..
Piotr | 2025-12-11 16:34:15 napisał(a):
Zgadza się tak lekkomyślnie (oczywiscie dla nas nie dla siebie) wydaje kase.
Ale nie ma to związku z odpowiedzialnością za stan,w którym Szpital się znajduje.
Nie prezydent gminy nie jest od tego.
Ogólnie | 2025-12-11 16:42:06 napisał(a):
Te 600 tys w tych 18 mln długu, to jest kropla w morzu której szpital nawet nie odczuje. Nic to nie zmieni, nie poprawi. Za to gmina odczuje brak tej kasy. To nie uratuje sytuacji szpitala. Zarządzanie podmiotem nie może polegać na żebraniu darowania długu. To droga na manowce.
Wezyr | 2025-12-11 17:17:52 napisał(a):
Jak wygląda sytuacja finansowa szpitala?
Ilu pracowników zatrudnia nasz szpital?
Ilu pracowników szpitala nie jest białym personelem?
Jaka jest mediana płac w szpitalu w rozbicie na poszczególne stanowiska pracy?
Jakie oddziały są rentowne?
Ile pieniędzy szpital stracił w związku z nie raportowaniem do NFZ wykonanych procedur?
Kto za to odpowiada i czy szpital wystąpił do lekarzy o naprawienie szkody?
PS Ile pieniędzy z tytułu podatku od nieruchomości przeszło Gminie Starachowice koło nosa w związku z zakupem starego szpitala?
Jaki był koszt utrzymania tego obiektu przez te wszystkie lata( ochrona, remonty np ogrodzeń)?
Kogo magistrat zwolnił z podatku od nieruchomości i innych oplat należnych Gminie za rządów prezydenta Materka?
Jakie to są kwoty i kto z przedsiębiorców i w jakich latach był szczęśliwcem?
bohenek | 2025-12-12 11:00:24 napisał(a):
A co na to nasi wspaniali wybrańcy narodu z Lipcem na czele? Interesuje ich coś więcej niż wizyta Jarozbawa w TST raz w roku?
Realista | 2025-12-12 11:11:43 napisał(a):
Coś czuję że nasz szpital to popłynie w tym kryzysie , który się rozkręca w kraju.
Do bohenek | 2025-12-12 12:49:28 napisał(a):
Ci wybrańcy zainteresowani są miejscem blisko Jarosława K. podczas kolejnej miesięcznicy
na szlakowisku to tylko wóde piją ? stąd...
narcyz to osoba cechująca się nadmiernym...
chory człowiek wymyśla te ścieżki...
szczególnie w smogu czarnych spalin
a co to oznacza dla miasta? bom jest...
Po co .. | 2025-12-11 10:15:46 napisał(a):
.. pomagać szpitalowi jak samemu jest się jak pączek w maśle .. Niech się martwią chorzy .Lepiej wspomagać powiat i płacić za kwiatki i rabatki , bo to znacznie ważniejsza sprawa...