Właściciele nieruchomości zobowiązani są do urządzania punktu gromadzenia odpadów, i utrzymania tam czystości. Obowiązkiem gminy jest natomiast wywożenie odpadów. Właściciele prywatnych posesji doskonale to zrozumieli i przestrzegają prawa. Gorzej jest w przypadku wspólnot mieszkaniowych. Dlatego po raz kolejny przypominamy co w tej sprawie stanowi prawo - informuje rzecznik prasowy Urzędu Miejskiego Robert Pióro.
Gmina Starachowice na podstawie przeprowadzonego referendum i podjętej przez Radę Miejską uchwały Nr V/21/03 z dnia 23.06.2003 r. przejęła obowiązki właścicieli nieruchomości wyłącznie w zakresie pozbywania się odpadów komunalnych, powstających w gospodarstwach domowych, poza odpadami roślinnymi i remontowymi. Realizując ten obowiązek Gmina Starachowice zobowiązała się do:
- wyposażenia nieruchomości w urządzenia służące do zbierania odpadów komunalnych,
- transportu odpadów komunalnych do miejsc ich odzysku lub unieszkodliwienia,
- odzysku i unieszkodliwienia odpadów komunalnych.
Pozostałe obowiązki w zakresie utrzymania czystości i porządku, określone w art. 5 Ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach, uszczegółowione zostały Uchwałą Nr V/6/06 Rady Miejskiej w Starachowicach z dnia 26.06.2006r. w sprawie Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie miasta Starachowice, spoczywają na właścicielach nieruchomości.
Należy zwrócić uwagę, że w przepisach tych przez pojęcie „Właściciela nieruchomości” rozumie się także współwłaścicieli, użytkowników wieczystych oraz jednostki organizacyjne i osoby posiadające nieruchomości w zarządzie lub użytkowaniu, a także inne podmioty władające nieruchomością. Natomiast jeżeli nieruchomość zabudowana jest budynkami wielolokalowymi, o ilości lokali powyżej siedmiu, w których ustanowiono odrębną własność, obowiązki właściciela nieruchomości obciążają osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną, lub właścicieli lokali jeżeli zarząd nie został wybrany.
I tak, zgodnie z cytowanym wyżej regulaminem:
- właściciele nieruchomości ( również osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną) zobowiązani są do utrzymania porządku, czystości oraz należytego stanu sanitarno -higienicznego nieruchomości, w szczególności poprzez: urządzenie na terenie nieruchomości punktu gromadzenia odpadów oraz utrzymanie w należytym stanie sanitarnym punktu gromadzenia odpadów (§ 5 ust. 1 lit. a, b),
- właściciele nieruchomości, której wielkość nie pozwala na urządzenie na terenie nieruchomości punktu gromadzenia odpadów, zobowiązani są zawrzeć z właścicielem nieruchomości sąsiedniej, umowę określającą warunki urządzenia takiego punktu na terenie jego nieruchomości lub warunki korzystania z urządzonego już na jej terenie punktu gromadzenia odpadów (§ 5 ust. 2),
- właściciele nieruchomości zobowiązani są do oddzielnego gromadzenia powstających na terenie nieruchomości odpadów roślinnych i pozbywania się ich na własny koszt ( § 9 ust. 1 i 2),
- osoby sprawujące zarząd nieruchomością wspólną zobowiązane są w przypadku realizacji remontów przez właścicieli odrębnych lokali, wyposażyć nieruchomość w kontener na odpady z remontów (§ 10 ust. 2),
- koszty pozbywania się odpadów z remontów obciążają wykonującego roboty remontowo – budowlane (§ 10 ust 3).
Faktem jest, że nadal niektóre Wspólnoty Mieszkaniowe w obrębie własnych nieruchomości nie mają urządzonych punktów gromadzenia odpadów i placyków gospodarczych. Wszystkie te wspólnoty korzystają z urządzonych przed laty dla mieszkańców tych budynków obiektów, które zlokalizowane są poza nieruchomościami wspólnot, na terenie należącym do Gminy.
W celu wyeliminowania tych nieprawidłowości procedurę związaną z przejęciem od Gminy terenu niezbędnego do urządzenia punktu gromadzenia odpadów komunalnych, należy pilnie uzgodnić z Referatem Geodezji i Zarządzania Nieruchomościami Wydziału Nieruchomości, Architektury i Planowania Przestrzennego tut. Urzędu, pokój 103 na I piętrze. W ubiegłym roku w sprawie dotyczącej istniejących altan przeprowadzane były spotkania
z zarządcami i zarządami wspólnot mieszkaniowych.
Jednocześnie informujemy, że Referat Gospodarki Odpadami i Ochrony Środowiska sprawuje bieżący nadzór nad wykonaniem usługi wywozu odpadów komunalnych. Wszelkie uwagi dotyczące stwierdzonych uchybień pod kątem jakości i terminowości opróżniania pojemników kierowane są natychmiast do Firmy „ALMAX” i egzekwowane jest ich wykonanie.
KWSW | 2010-12-27 18:30:43 napisał(a):
To jest żenujace co wyprawai Urzad Miasta a konkretnie Prezydent. w Czasie kampani wyborczej komitet wyborczy spóldzielni i wspólnot ostrzegał ,ze to bedzie problem dla mieszkańców miasta. Teraz Panie i Panowie radni pokażcie sie gdzie jesteście i co w tej materi zrobicie. Bo problem altan jest złozony a miasto chce go bez zadnej swojej odpowiedzialności odepchnąc na koszt mieszkańców - co nie jest zgodne prawem bo nie wszystkie sprawy sa uregulowane i załatwione. Nich Pan rzecznik nie wypisuje głupot. Najpierw nich maisto wywiąze sie ze swoich obowiązków oraz Almax który mimo ,ze nie wywiazuje sie z umowy ma sie dobrze. Ale za to ???
tam nie ma potrzeby wycinać aż tylu drzew...
jako mieszkaniec protestuję przeciwko wycince...
materek łapy precz od drzew
kolejna wycinka drzew pod zarządem materka!
nie no oczywiście trzeba wyciąć 91 drzew bo...
mmmmm | 2010-12-27 08:27:12 napisał(a):
Wy tylko umiecie straszyć na osiedlach którymi zarządza urząd miasta jest chlew śmiecie wywalają się ze śmietników , można nogi połamać bo nie ma kto odśnieżyć i posypać to nikt tego nie widz ludzie musza sami z łopatami lata ale czynsz to Urząd umie ściągać i nic pyzatym. Może by się ktoś w końcu zajął tymi biedniejszymi ulicami a nie tylko robi się pod blokami radnych bo to święte krowy i oni muszę mieszkać w godnych warunkach a resztę bydła można pie..ić po poco jak trzeba było glosować na tych nie robów to się prześcigali a teraz nic nie robią biorą dietę i śmieją się z ludzi ale co się tu dziwić byle jaki gospodarz to i byle jak utrzymane miasto