Szpital w Starachowicach zmienia procedury. Rodzina będzie mogła uzyskać informacje na temat zdrowia pacjenta

14106.nsmed

Artykuł powstał w oparciu o historie pacjentów hospitalizowanych w starachowickim szpitalu. Tych starszych - będących pod opieką rodziny, gwałtownie wyrwanych z domowego miru do lecznicy. Seniorów z problemami dotyczącymi komunikacji, którzy nie są w stanie odebrać telefonu od rodziny i powiedzieć, jak się czują. 

Problem polega na tym, że w ramach ochrony dany osobowych pracownicy szpitala nie udzielają informacji przez telefon o stanie zdrowia pacjentów. Z jednej strony trudno się dziwić, że nie przekazują, bo nie wiedzą, kto jest po przeciwnej stronie słuchawki. Jednak z drugiej strony najczęściej jest rodzina, która chce wiedzieć, jaki jest stan zdrowia często najbliższego członka rodziny. 

- Powiatowy Zakład Opieki Zdrowotnej obowiązuje ochrona informacji o stanie zdrowia pacjentów, które podlegają zaostrzonemu rygorowi ochrony prawnej, ponieważ zaliczane są do kategorii danych osobowych wrażliwych tzw. danych sensytywnych. Co do zasady w podmiocie leczniczym udzielanie informacji o stanie zdrowia pacjenta odbywa się (w normalnych warunkach epidemicznych) „face to face” czyli poprzez rozmowę uprawnionego do tego lekarza z pacjentem/rodziną pacjenta (osobą uprawnioną do uzyskania takiej informacji). Możliwe jest również (nie stanowi to reguły – w wyjątkowych sytuacjach) uzyskanie takich informacji telefonicznie przy zastosowaniu zaostrzonego rygoru (po stosownej weryfikacji rozmówcy - osoby uprawnionej) - mówi w rozmowie z portalem Katarzyna Ofman - Inspektor ds. komunikacji w PZOZ Starachowice.

Z Redakcją portalu skontaktowały się osoby, które miały problem z uzyskaniem informacji o swoich członkach rodziny. Szukali informacji na różne sposoby, jednak odpowiedź personelu medycznego brzmiała: RODO. 

Redakcja portalu podjęła interwencję i skontaktowała się ze starachowickim szpitalem, podając za przykład dobrej praktyki działania szpitala w Sosnowcu, który we wrześniu 2020 r. wprowadził uproszczone zasady udostępniania informacji o stanie zdrowia pacjenta, poprzez nadawanie kodów PIN.  

Viva UbezpieczeniaReklama

Nowa procedura 

- W tak trudnym dla wszystkich czasie epidemii kontakt rodziny z pacjentem oraz personelem medycznym sprawującym nad nim opiekę jest utrudniony. Zrozumiałym jest, że rodzina pacjenta potrzebuje bieżących informacji o stanie chorego, o perspektywach leczniczych, o przewidywalnych konsekwencjach leczenia. Toteż chcąc pogodzić restrykcje nałożone przepisami z prawem do informacji, w oparciu o niedawno wydane wytyczne Rzecznika Praw Pacjenta i Urzędu Ochrony Danych Osobowych nasz podmiot leczniczy wprowadza nową procedurę. Powyższe pozwoli, po stosownej weryfikacji rozmówcy i przy użyciu unikalnego dla danego pacjenta kodu PIN, na telefoniczne informowanie uprawnionej osoby o stanie zdrowia pacjenta. Szczególnie istotne znaczenie ma to w przypadku nieprzytomnych/ niezdolnych do zrozumienia informacji medycznych pacjentów, którzy sami nie mogą skontaktować się z rodziną. Mamy nadzieję, że powyższe rozwiązanie pozwoli na większy komfort dla pacjentów i ich rodzin przy możliwie wysokim poziomie zabezpieczenia informacji o stanie ich zdrowia - odpowiada na interwencję portalu Katarzyna Ofman - Inspektor ds. komunikacji w PZOZ Starachowice.

Dodane: 14.12.20 | Odsłony: 709

Komentarze użytkowników

sc | 2020-12-14 11:24:47 napisał(a):

Przykład dobrego wykorzystania siły mediów.

.... | 2020-12-14 21:55:27 napisał(a):

https://youtu.be/iP8oCEEXb9A

Myślenie | 2020-12-15 08:35:31 napisał(a):

Myślenie ma przyszłość. szkoda, że trzeba było tyle czasu aby ktoś ( a właściwie dyrektor) zrozumiał uczucia rodziny pacjenta zamartwiającego się o jego stan zdrowia. Do wszystkiego trzeba dojrzeć...

..... | 2020-12-15 16:52:24 napisał(a):

Neurony lustrzane kształtują się w pierwszych miesiącach, latach życia dziecka. Dyrektor ich nie ma? Nic nie zrozumiał. Oni wszyscy zaczynają się bać.

Do Myślenie | 2020-12-15 17:23:48 napisał(a):

Dyrektor niczego nie zrozumiał, to nie on wymyślił, czy też wdrożył procedury i nie on też udziela jakichkolwiek informacji na temat pacjentów. Taki Dyrektor nic osobiście nie robi.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie