Z kształceniem do pracodawców

8160.nsmed

Pilotażowy projekt Banku Światowego - Work-Based Learning - w zakresie wdrożenia kształcenia w środowisku pracy będzie realizowany w naszym powiecie. W czwartek, 1 grudnia, w Starostwie Powiatowym w Starachowicach odbyło się spotkanie w tej sprawie, natomiast za tydzień starosta Dariusz Dąbrowski, wyjedzie na wizytę studyjną na Łotwę, by wspólnie z dyrektorem Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach zapoznać się z praktykami w zakresie kształcenia zawodowego w innych krajach europejskich.

Powiat Starachowicki jest jednym z członków Grupy konsultacyjnej ds. szkolnictwa zawodowego, działającej w ramach inicjatywy Komisji Europejskiej Lagging regions, która miała na celu określenie barier, hamujących rozwój gospodarczy regionu  oraz opracowanie działań, które przyspieszyłyby proces wyrównywania różnic w poziomie rozwoju między regionami słabiej rozwiniętymi (w Polsce to Świętokrzyskie) a resztą Unii Europejskiej. W efekcie stworzono projekt kształcenia w środowisku pracy (Work-Based Learning), który ma być wdrażany w wybranych powiatach województwa świętokrzyskiego. Biorąc pod uwagę nasze dotychczasowe osiągnięcia w zakresie szkolnictwa zawodowego, jesteśmy naturalnym partnerem, jak podkreślał podczas czwartkowego spotkania Piotr Stronkowski, koordynator inicjatywy Catching-up Regions w województwie świętokrzyskim.

Projekt został opracowany na podstawie analiz sytuacji w szkolnictwie zawodowym, w tym barier dla upowszechnienia trafnego i wysokiej jakości kształcenia w miejscu pracy, a także analizy rozwiązań stosowanych w innych krajach. W Polsce początkowe szkolenie i kształcenie zawodowe na poziomie ponadgimnazjalnym odbywa się w dwóch rodzajach szkół: zasadniczych szkołach zawodowych oraz technikach. O ile w przypadku tych pierwszych jest dosyć częste, za sprawą choćby modelu dualnego kształcenia (praktykowanego też u nas), o tyle w technikach jest już z tym gorzej. Kształcenie w środowisku pracy prowadzone realizowane jest na mniejszą skalę, a liczba godzin mocno ograniczona. W większości przypadków nie przekracza ustawowego minimum, które dla większości zawodów wynosi cztery tygodnie w ramach całego 4-letniego programu nauki w technikum, co z jednej strony odbiera uczniom możliwość zdobycia wymaganych umiejętności, a z drugiej zniechęca też pracodawców, którzy w tak krótkim czasie nie odczują korzyści związanych z obecnością praktykantów. Realizacja tego projektu ma odwrócić ten trend. Założenie jest takie, by zwiększyć liczbę zajęć praktycznych w technikach do co najmniej 30 proc. minimalnego wymiaru zajęć praktycznych dla danego zawodu podczas co najmniej jednego roku szkolnego. Najlepiej by takie praktyki odbywały się bezpośrednio u pracodawców, chociaż nie tylko. Tego rodzaju zajęcia może zorganizować też CKP. Oznacza to jednak konieczność zweryfikowania dotychczasowych programów kształcenia oraz arkuszy organizacyjnych.

- W tej chwili musimy się zastanowić w jakich zawodach, które obecnie już funkcjonują możemy zweryfikować program kształcenia, zwiększając liczbę godzin u pracodawcy, a w jakich poszukać jeszcze partnerów lub rozszerzyć dotychczasową współpracę – mówił starosta Dariusz Dąbrowski.

Niebawem wspólnie z dyrektorem Zespołu Szkół Zawodowych nr 3 w Starachowicach, Mariuszem Majewskim weźmie on udział w wyjeździe studyjnym do Łotwy organizowanym przez Bank Światowy,  gdzie będzie okazja zaobserwować jak z tym problemem radzą sobie samorządowcy innych krajów. Będą tam również współpracujący z nimi przedstawiciele biznesu, co stwarza okazję do wymiany doświadczeń ale też podpatrzenia ciekawych rozwiązań u innych.

Źródło: Starostwo Powiatowe 

Reklama

Dodane: 05.12.16 | Odsłony: 377

Komentarze użytkowników

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie