Budowa „spalarni śmieci” w Starachowicach. Dlaczego ZEC odmawia dostępu do informacji publicznej? - Dopytuje w swoim felietonie Edward Płusa

17211.nsmed

W kolejnym swoim felietonie starachowicki przedsiębiorca Edward Płusa zaangażowany na rzecz niepowstania przy ulicy Ostrowieckiej Instalacji Odzysku Energii tzw. spalarni śmieci, komentuje ostatnie wydarzenia związane z decyzją wojewody w sprawie uchylenia pozwolenia na budowę dla tej inwestycji, odnosi się do słów prezydenta miasta Marka Materka w tej kwestii, a także przedstawia sytuację dotyczącą dostępu do informacji publicznej i sądowej batalii z Zakładem Energetyki Cieplnej we wszystkich instancjach. 

Treść poniżej: 

Prezydent Materek skomentował na łamach lokalnych mediów decyzję Wojewody Świętokrzyskiego, który unieważnił pozwolenia na budowę spalarni odpadów wydane przez Starostę Powiatu. Prezydent wyraził oburzenie: „Prosiłem moich politycznych oponentów: Jeżeli nie chcecie pomóc- nie przeszkadzajcie. Nie posłuchali. Nieustannie próbują torpedować prace związane z budową IOE”. Następnie potwierdził swoją determinację: „Niezależnie od kłód rzucanych nam pod nogi zamierzamy dokończyć budowę Instalacji, tak by mieszkańcy mogli korzystać z tańszego ciepła w przyszłości”. 

Inaczej ujmując: On działa dla dobra wspólnego a przeciwnicy tej budowy ze względów politycznych. Więc nie zrezygnuje. 

Proponuję więc jeszcze raz przyjrzeć się, co takiego Prezydent i Prezes ZEC tak bardzo chcą nam podarować za nasze pieniądze.

Otóż chcą nam wybudować w miejsce ciepłowni OC2 (ul. Ostrowiecka 3) spalarnię odpadów i spalać w niej śmieci. Ale nie nasze, starachowickie, bo te zgodnie z ustawą o odpadach muszą trafić do RIPOK Janik K/Ostrowca do przetworzenia. U nas byłaby spalana ich frakcja nadsitowa zwana preRDF, zwożona w tym celu z całego naszego  województwa oraz kilku ościennych. W ilości ponad 30 000 ton/rok. Po co ? Prezydent : „Dla bezpieczeństwa mieszkańców!  Budowa tej instalacji w Starachowicach jest inwestycją strategiczną dla przyszłości miasta.  »„..celem jest zabezpieczenie niskich cen dla mieszkańców i działających w mieście firm na kolejne dziesiątki lat.«”

A jakie są fakty? 

Po pierwsze: niezbędna ZEC moc cieplna wg opracowania CRB to 63,66 MW (ostatnio, przy łagodnych zimach jest to znacznie mniej). Ciepłownia OC1 (ul. Kościelna) ma moc 54,5 MW, plus zainstalowany w 2022 r. za ok. 5 mln zł.  zespół kotłów gazowo-olejowych o mocy 11,5 MW. Razem to 66 MW. Wystarczyło z nawiązką, by prezes ZEC mógł sobie pozwolić na wyłączenie z eksploatacji ciepłowni OC2 o mocy cieplnej  29 MW, aby wspólnie z Prezydentem uroczyście rozpocząć  budowę Spalarni odpadów. Przy okazji lekceważąc fakt, że pozwolenie na budowę nie jest prawomocne a zaskarżona decyzja Prezydenta o lokalizacji inwestycji uchylona. 

Poza tym, że Spalarnia ma mieć moc cieplną  tylko 7,83 MW (oraz 1,86 MW mocy elektrycznej, częściowo na potrzeby własne) więc jej udział w bilansie mocy ZEC byłby nieznaczny (ok. 12%) za to oddziaływanie na otoczenie byłoby ogromne. 

Wybrana lokalizacja, to teren ciepłowni OC2, którą mieszkańcy sąsiadujących posesji tolerowali, ponieważ była uruchomiana sporadycznie. Ale ta lokalizacja jest nie do przyjęcia dla instalacji emitującej 22 548 m³ spalin na godzinę przez 8000 godzin rocznie (24 godziny na dobę). Spaliny te mają być wysokoczyszczone, ale dziś wiadomo, że nawet najnowocześniejsze systemy oczyszczania są skuteczne tylko przy ustabilizowanym spalaniu i tylko w takich warunkach prowadzony jest monitoring. Każda awaria czy usterka powodująca konieczność wyłączenia pieca oznacza wdrożenia wielogodzinnej procedury wygaszania a potem ponownego rozruchu, aż do ustabilizowania procesu. 

Badanie prowadzone od lat w Europie przez niezależne organizacje dawno udowodniły, że emisja najgroźniejszej grupy toksyn, czyli dioksyn i furanów podczas jednego cyklu wygaszania i rozruchu spalarni może być większa niż przez rok spokojnej pracy. Ale w tym czasie wyłączany jest monitoring. Przykład w Bielsku Białej sprzed kilku lat. Operator „cwaniak” usunął z bloku oczyszczania filtry węglowe. Sprawę ujawniono i pomiary wykazały przekroczenie norm emisji dioksyn o 3700%  a cały okoliczny teren wymaga rekultywacji.

Sąsiedzi starachowickiej spalarni czują się okpieni. Prezes ZEC załatwił sobie w CRB DORAGO „Raport wpływu na środowisko”, który praktycznie odebrał im możliwość sprzeciwu. Fałszywe dane lokalizacji ich domów: wg Raportu najbliższe są oddalone o 204 m – w rzeczywistości ok. 70 m. W dodatku szeregiem „niezgodności z faktami” a nawet bzdur Prezesowi udało się przekonać RDOŚ do umieszczenia w Decyzji Środowiskowej wymogu raportowania o poziomie emisji dioksyn dopiero po 12-tu a nawet 15-tu miesiącach. Jest to sprzeczne z Obwieszczeniem Ministra Środowiska z dnia 15.10.2019 r. :§ 3. 2. Okresowe pomiary emisji do powietrza, o których mowa w ust.1, prowadzi się przez pierwszy rok eksploatacji - co najmniej raz na trzy miesiące.

Nasz Prezydent gra w innej orkiestrze: „Eko Spalarnia będzie emitowała zdecydowanie mniej zanieczyszczeń do atmosfery niż aktualnie działająca ciepłownia”. Ale ona nie musi niczego emitować – po prostu jest zbędna! Prezes wtóruje: „spalanie jest poddane rygorystycznym przepisom, a brak groźnych dymów i gazów, to efekt stosowanych zabezpieczeń i filtrów.”

Ale wezwany do udostępnienia, jako informacji publicznej m.in. dokumentacji projektu tych „zabezpieczeń i filtrów” odmawia, nawet wezwany do tego przez sąd. Składa apelację, przegrywa. I co? Wnosi o kasację do NSA. To wszystko oczywiście za pełnym poparciem Prezydenta, który jako polityk  już deklaruje pełną transparentność! Oczywiście to prowokuje do pytań: co ukrywają? Bo sprawa nie jest błaha. Przyjęty w założeniach projektu suchy system oczyszczania spalin nie występuje w żadnej z polskich spalarni. Jest rozwiązaniem najtańszym, ale jego skuteczność  jest jeszcze przedmiotem badań i dyskusji. Poza tym Prezes podpisał umowę wykonawstwa w formule „zaprojektuj i zbuduj”, która  prowokuje wykonawców do szukania oszczędności już na etapie projektu.

W imię czego Prezydent i Prezes tak bardzo chcą wydać 102 mln zł (a naprawdę przynajmniej 200 mln zł.) na coś co może powiększyć moc ZEC o niecałe 8 MW?  W dodatku obaj nie mają pojęcia co mieliby włożyć do tego pieca. Ale transparentność działań obu Panów przejawia się w odmowie wszelkich informacji o jakichkolwiek negocjacjach cenowych z wykonawcą. W Starachowicach raczej  nie ma nikogo tak głupiego, aby uwierzył, że Control Process podtrzyma cenę sprzed dwóch lat. Ale ZEC nadal broni dostępu do tych informacji jak Kmicic Częstochowy – przegrali w II instancji, to wnoszą do NSA  o kasację wyroku. A Kancelaria HAGEN zaciera ręce.

Płusa i przyjaciele

Artykuł sponsorowany

Fot: Stowarzyszenie Inicjatywa dla Starachowic

Dodane: 22.03.23 | Odsłony: 3864 | komentarze (64)
Tagi:

Komentarze użytkowników

W punkt | 2023-03-22 07:33:09 napisał(a):

Pamiętajcie o tym , kiedy będziecie w lokalu wyborczym...Co innego mówi , co innego myśli a jeszcze co innego robi.. Polityk w 100 % .

Gość | 2023-03-22 07:42:24 napisał(a):

Od początku cała ta inwestycja to jedna wielka brednia,Robią to ludzie którzy nie mają o tym pojęcia.Na koniec to my mieszkańcy za to zapłacimy

Orbers | 2023-03-22 07:51:36 napisał(a):

>>"niezgodności z faktami” a nawet bzdur.."< Rzeczywiście, jak inaczej nazwać stwierdzenia tego Raportu powtarzane przez Prezesa: - >>"Wszelkie oddziaływania wynikająca z budowy i funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia zamykają się w granicach działki nr ew. 769/2 obręb 07 gmina m.Starachowice"<< Emisja 22 548 m³ spalin na godzinę pozostanie za płotem na działce ? Bo dozorca zamknie bramę ? A sama instalacja będzie bezgłośna i bezwonna ? Mówiąc kolokwialne - "Oni robią sobie z nas jaja ?!!

Marcin | 2023-03-22 07:55:14 napisał(a):

Skoro budowa instalacji została wstrzymana przez Wojewodę , dlaczego cały czas trwają prace ?

Miasto jest nasze | 2023-03-22 07:56:29 napisał(a):

I to są konkrety...
A nie mydlenie oczu naiwniakom

A | 2023-03-22 08:02:49 napisał(a):

kto, zarządza tą inwestycją iczy pobiera za to wynagrodzenie.

Do Gość | 2023-03-22 08:04:23 napisał(a):

Jak to " nie mają pojęcia ? Przecież Prezes ZEC od dawna prezentuje nam swoją wysoką wiedzę! Na przykład (cytat ze strony ZEC): » „Szkodliwość dymu wydobywającego się z instalacji odzysku energii to mit podobny do tego, że niebezpieczne dla zdrowia są kłęby dymu z komina elektrowni węglowej. (w rzeczywistości jest to para wodna)”<<
A już poważnie - wygląda na to że facet nie odróżnia wieży skraplacza pary od komina.

Wezyr | 2023-03-22 08:15:37 napisał(a):

Budowa spalarni to najdurniejszy pomysł Materka w historii jego rządów w naszym mieście. Nie trafiają do niego żadne argumenty. Zastawił pół miasta w bankach pod kredyt na budowę spalarni. Wybrał do jej budowy firmę tak naprawdę bez doświadczenia w ich budowie. Za chwilę o czym pisze od wielu miesięcy trzeba będzie do kontynuowania budowy dołożyć kilkadziesiąt milionów złotych. Skąd weźmiemy te pieniądze?
Biznes plan tej inwestycji też jest moim zdaniem zbyt optymistyczny. Może się okazać,że wybudują spalarnie i nie będą mieć paliwa do niej. Do tego spalarnia może być groźna dla zdrowia i życia mieszkańców na co wskazywać może postawa inwestora w dostępie do informacji na temat systemu oczyszczania spalin.
No i jak będzie spłacany kredyt na jej budowę? Bo opóźnienie jej budowy wydaje się pewne a RDF jest poszukiwany na rynku a w pobliżu działają cementownie którym za odbiór płaci się połowę mniej niż zakłada biznes plan naszej spalarni.
Do tego moc jej jest żadna przy tych nakładach finansowych. No i 30 000 ton śmieci trzeba zdobyć,przywieść do Starachowic, składować by następnie spalić.
No i co ważne podkreślenia ten chory pomysł nie jest finansowany przez UE i w niedalekiej przyszłości może być przez nią zakazany.
Ta inwestycja może doprowadzić do bankructwa ZECu i przejęcia spółki a to może odbić się dotkliwiej na kieszeniach mieszkańców Starachowic!

Do A | 2023-03-22 08:34:24 napisał(a):

Do A. Inwestorem jest ZEC, wykonawcą Control Process S.A. znany nam z właśnie ukończonej - parę lat po terminie i nadal "wykazującej uciążliwość odorową", (inaczej mówiąc - śmierdzi) Oczyszczani Ścieków. Ale zgodnie z zasadami Prezes Pocheć wynajął do pełnienia Nadzoru Inwestorskiego Inżyniera Kontraktu. Wyłoniony w trybie przetargu Andrzej Grzesiek, znajomy Prezesa z CRB Energia od początku pomysłu tej inwestycji był jedynym startującym. Może dlatego że czas na złożenie ofert Prezes określi na 1 tydzień ( w tym sobota i niedziela) a kiedy ktoś tam jeszcze próbował się wciąć, prosząc o wydłużenie terminu, Prezes odpisał: - "Odmawiam". I podpisał kontrakt zgodny z ofertą na 1 500 000,00 PLN. (Jeden milion pięćset tysięcy zł). To kwota niezależna od ceny wykonawstwa

Rabe | 2023-03-22 08:57:34 napisał(a):

Pożyczkę na inwestycję pod zastaw miejskich nieruchomości przyznał Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska w Kielcach, którego prezesem jest pupil poseł Wojtyszek (PIS), niejaki Gliwiński, który był (lub jest nadal ? - ZEC odmawia informacji) pracownikiem ZEC-u ...

Rabe | 2023-03-22 09:01:23 napisał(a):

Tutaj informacja o rozpoczętej inwestycji na oczyszczalni ścieków w Starachowicach https://starachowice.eu/aktualnosci/3320-rozpoczecie-prac-budowlanych-modernizacji-czesci-osadowo-biogazowej-oczyszczalni-sciekow-w-starachowicach (na zdjęciu m.in. Gliwiński, Wojtyszek, Materek). Wykonawcą była firma Control Proces, która aktualnie usiłowała zacząc budowę spalarni odpadów...

Do Rabe | 2023-03-22 09:30:27 napisał(a):

A która to Control Process oskarżana o błędy wykonawcze na Oczyszczalni pozywała autorów projektu zamiast przystąpić do naprawy szkód.
I która podczas przetargu na budowę IOE, wzywana do udowodnienie kompetencji w zakresie budowy systemów oczyszczania spalin powołała się na podwykonawcę, który ma na koncie dwie takie realizacje. W Tajlandii, gdzieś 200 km od Bangkoku. I spełniają one normy - tajlandzkie !!

TST | 2023-03-22 09:41:14 napisał(a):

Ze śmieciami będą przeożone szczury a smrodem że spalarni śmieci będą się ,,delektować,, odpoczywający na pobliskim kąpielisku Piachy. O co tu chodzi WFOŚ z Kielce rodzina prezesa w ZEC jakoś podejrzanie te karty są układane?

do Obers | 2023-03-22 09:47:20 napisał(a):

To tłumaczenie prezesa na temat zasięgu oddziaływania spalarni świadczy o jego nikłej wiedzy a jednocześnie bardzo rozbudowanej bezczelności..

do TST | 2023-03-22 10:21:20 napisał(a):

Powiem Ci więcej. Zasięg oddziaływania "tego co wyjdzie z komina tej spalarni to według sprawdzonych badań około 2-4 km w zależności od siły i częstotliwości wiatrów /tzw róży wiatrów/ No to mamy całe osiedle Południe aż po Lubiankę,Piachy a na rzece kończąc.Pozdrawiam i życzę dużo zdrowia odpoczywającym z dziećmi nad wyremontowanym zbiornikiem Lubianka oraz mieszkańców bloków i domków na południu.

Emenems | 2023-03-22 10:22:03 napisał(a):

Smrodliwy ten sosik starachowicki...

Agnieszka | 2023-03-22 10:23:49 napisał(a):

Niech Materek wybuduje sobie to 70 metrów za swoim płotem. Wtedy będę za. Skoro to jego oczko w głowie, to niech się cieszy jego widokiem codziennie, napawa aromatem śmieciuszków i inhaluje tym, co będzie się wydobywać z kominów. Przefiltrowane, to nie ma się czego bać. I niech mu dostawy śmieci przejeżdżają koło domu o dowolnej porze w dzień i w nocy. W końcu takie sąsiedztwo to skarb, tyle na niego wydamy.

Fuck | 2023-03-22 10:29:11 napisał(a):

Mam nadzieję że budowa nigdy nie zostaje wznowiona i że mieszkańcy nie będą truci, miałem okazję również być w Rzeszowie w jednej firmie która somsiaduje przez ogrodzenie z spalarnią pytałem ludzi tam pracujących jaki % w roku śmierdzi a ile da się wytrzymać większość osób odpowiedziała że w większości śmierdzi i nie da się wytrzymać tak więc niech prezydent nie opowiada baniek jak to u nas będzie dobrze bo lepsza technologia ta na pewno.

Marcin | 2023-03-22 10:54:53 napisał(a):

..."Mam nadzieję że budowa nigdy nie zostaje wznowiona" .... przede wszystkim to ona nie została zatrzymana . Wojewoda wydał decyzje a budowa trwa nadal . Samochody jeżdżą, koparki kopią, dźwig pracuje od rana do 15 praktycznie każdego dnia

SR | 2023-03-22 11:02:39 napisał(a):

“Ekologiczna” i bezemisyjna spalarnia to mit
Spalarnia, nawet funkcjonując zgodnie z przepisami, wyemituje tony pyłów, metali ciężkich oraz innych niezwykle toksycznych związków organicznych, szkodliwych dla naszego zdrowia i środowiska. Jako że spalanie jest procesem utleniania i spalarnia musi pobrać tlen z atmosfery oraz zużyć chemikalia do neutralizacji emisji, to w sumie wyemituje wagowo do 45% więcej zanieczyszczeń w postaci gazowej i stałej niż wynosi masa spalanych odpadów. Zapewne nie wybudują spalarni z filtrami CO2, bo byłoby to zresztą nadzwyczaj kosztowne i energochłonne.

do Marcin | 2023-03-22 12:12:50 napisał(a):

Mylisz się kolego.Prowadzone były jedynie roboty zabezpieczające to co zrobili , teraz nie ma tam nikogo.

mm | 2023-03-22 12:40:33 napisał(a):

Świat jest cudowny. Jak kilku gości z kasą może namieszać w naszej codzienności. W latach sześćdziesiątych jakby chłopy na wsi mieli więcej kasy to elektryfikacja wsi była by pod dużym znakiem zapytania.

Do mm | 2023-03-22 13:15:27 napisał(a):

Jak widać, lepiej wychodzi się gdy można dysponować wielką kasą, ale cudzą i nie ponosić konsekwencji w razie wpadki. Prawda, Panie mm ?
Ale wszystko ma granice, za którymi może pojawić się odpowiedzialność np. z art. 296 kk §1

misiek fazi | 2023-03-22 13:27:46 napisał(a):

czy sprawa wyczyszczenia dna LUBIANKI już została wyjaśniona koszty to jeden milin złotych ?

Orbers | 2023-03-22 13:33:10 napisał(a):

Do do mm. No i wtedy można prowadzić promocję swoich przedsięwzięć, nawet najbardziej chybionych, przy pomocy obszernych artykułów, zawsze zakończonych:
"Komunikat prasowy płatny: UM Starachowice"
jednocześnie praktycznie za darmo promując własną OSOBĘ

do mm | 2023-03-22 13:42:48 napisał(a):

Jeżeli jeszcze do tej pory nie zrozumiałeś/aś idiotyzmu budowy tej spalarni śmieci to szkoda.Użyte przez ciebie sarkastyczne porównanie do skoku cywilizacyjnego jakim była elektryfikacja wsi jest kompletnie nie na miejscu.Budowa spalarni w Starachowicach to nie skok w przyszłość ale głupie naśladownictwo przestarzałych europejskich rozwiązań z przed 30-40 lat.Nigdzie na świecie nie istnieje spalarnia śmieci dla tak małego miasta które nie ma własnego paliwa bo nasze starachowickie śmieci nie nadają się do spalania.Po drugie nigdzie nie ma spalarni śmieci która nie ma swojego RIPOK czytaj wysypiska śmieci lub umów z 20-30 producentami preRDF lub RDF.Po trzecie nikt na świecie nie budował spalarni po to aby produkować ciepło ale po to aby nie musiał "zakopywać śmieci na hałdach a samo ciepło jest tylko odpadem ze spalania. Nasuwa się pytanie czyje śmieci będziemy spalać,i komu kosztem naszych mieszkańców załatwimy sprawę zalegających na wysypisku odpadów.Mieszkańcy Starachowic "zapłacą za to zdrowiem " ale również poczują to we własnych portfelach bo ogromne kredyty trzeba będzie spłacać i to przez ponad 20 lat .Koszt budowy tej spalarni to ponad 100 mln /na dzisiaj/ a robi to spółka komunalna której kapitał zakładowy wynosi ok.25 mln czyli 4-krotnie mniejszy niż koszt inwestycji.Zadam w tym miejscu pytanie czy my jako mieszkańcy Starachowic mamy problemy z ciepłem czy może mamy problem z nieodpowiedzialnymi ludżmi na różnych stanowiskach w naszym mieście ?

jas | 2023-03-22 14:38:06 napisał(a):

będziemy spalać niemieckie śmiecie. O to już zadbała róża.

Do powyżej | 2023-03-22 17:08:09 napisał(a):

Róża nie ma nic do gadania. Pisiory rządzą i zwożą śmieci

Starachowiczanin. Na emigracji inz. | 2023-03-22 17:45:32 napisał(a):

Dajcie dokończyć spalarnie.Jestem inżynierem od instalacji ...m.in.spalania.W Starachowicach powstaje zakład spalania o najnowszej możliwej dzisiaj technologii.Nirmcy mają czynne spalarnie w/g.starych rozwiązań...i żyją.Nowa spalarnia nie będzie miała istotnego wpływu na jakoś. Powietrza.Niech ktos tu włączy rozum. Litości.

do Starachowiczanin | 2023-03-22 18:29:05 napisał(a):

Kolego kłamiesz jak z nut. Czytałem projekt tej instalacji, program funkcjonalno użytkowy i decyzję środowiskową i nie jest to spalarnia o najnowocześniejszej technologi ale badziewie z lat 90-tych . Na dowód system odpylania jest tzw suchy czyli najtańszy z możliwych i nigdy nie stosowany w spalarniach polskich. Więc po prostu nie opowiadaj bajek panie inżynierze od siedmiu boleści.

mm | 2023-03-22 18:49:27 napisał(a):

Super, że wywiązuje się dyskusja nie zawsze merytoryczna ale zawsze coś. Świat się rozwija i trzeba podjąć działania, nic nierobienie jest gorsze od podjęcia niepewnych decyzji. Ciekaw jestem jeśli to będzie trafiona inwestycja, czy ci wszyscy wszechwiedzący posypią głowy popiłem.

za | 2023-03-22 19:21:13 napisał(a):

to ,że tzn. śmieci są w naszym życiu i coś z tym trzeba zrobić -to wiadomo. Szwedzi sobie dali radę z tym ,budując w swoich miastach /tak w miastach/ ekologiczne spalarnie śmieci wszelkiego rodzaju /nie śmierdzi, nie ma gryzoni itd. Widziałam i widzę to na bieżąco.

Robert | 2023-03-22 19:41:51 napisał(a):

Ja nie mam problemu z faktem, ze ma powstac spalarnia, ale przede wszystkim mam wrazenie, ze brakuje transparentnosci ze strony miasta/ZEC, ze cos ukrywaja, oraz widze troche brak sensu w zalozeniach, tzn. skoro chcemy przede wszystkim miec zrodlo energii/ciepła, to czemu wydajemy 100 mln i uzyskujemy tak mała moc? Mialoby to sens, jesli glownym celem byloby pozbycie sie lokalnych smieci i przy okazji produkcja energii, ale skoro nie mamy problemu ze smieciami i nie ma ich na tyle, by odpowiednio zasilic spalarnie, to czemu akurat spalarnia?

Robert | 2023-03-22 19:49:46 napisał(a):

Czyli wyszło, ze jednak mam problem z tym, ze ma powstac spalarnia :) chodzi mi o to , ze nie jestem wrogiem spalarni ogolnie, rozumiem ze na zachodzie one funkcjonuja, u nas czesc osob ma taki ogolny lęk przed tego typu instalacjami, bo wiemy ze jak sie bedzie dzialo (hałas, smród, etc.) to organy panstwa i samorzadu nam nie pomoga, ale to chyba trzeba w 1. kolejnosci przekonac ludzi do takich pomyslow, a nie wdrazac je na sile i to -jak wspomnialem- przy odczuciu braku transparentnosci, tu samorzad poległ ale dalej brnie, i dlatego coraz wiekszy sprzeciw ludzi

do Robert | 2023-03-22 20:42:36 napisał(a):

Najgorsze w tym wszystkim jest to że ktoś na siłë bez żadnych argumentów chce nas obuć w tą spalarnię i zadłużyć na ponad 100 mln na wiele lat.

do za | 2023-03-22 20:47:13 napisał(a):

Ale w Szwecji spalarnię są w dużych miastach ,któfe mają swoje wysypiska i obsługują co najmniej 350 tys ludności.A u nas jest 40 tys i wywozimy śmieci na wysypisko pod Ostrowcem.Zrozumiałeś różnicę ?

do mm | 2023-03-22 20:52:39 napisał(a):

Ryzykowanie zdrowia i 100-200 mln złotych by przekonać się czy ktoś jest nieudolnym cwaniakiem? Myślë że to słaby argument

Marcin | 2023-03-23 06:38:26 napisał(a):

Dlaczego Pan EP nie jest stroną w postępowaniu? Przeciez ogłoszenie budowy IOE miało miejsce w 2016 r, dlaczego wtedy nie dołączył do stron postępowania? Tylko nie piszcie, że nie wiedział.

mm | 2023-03-23 07:39:58 napisał(a):

Dużo słów, dużo gestów, inwektyw i różnic poglądów. Tylko kołacze mi się po głowie takie pytanie. Jaka jest różnica między spalarnią odpadów a spalarnią miału węglowego.

do mm | 2023-03-23 08:23:44 napisał(a):

Więcej religii w szkołach, mniej przedmiotów ścisłych, i oto jest produkt edukacji, który nie wie czym różnią się odpady od miału węglowego.

Orbers | 2023-03-23 08:30:06 napisał(a):

A to ja powiem, a raczej zacytuję fragment oceny inż W. Klimka w "Energetyce" - >> "Odpady nie są paliwem. Spalarnie mają częste awarie, ponieważ spalany material jest niejednorodny. Wieloraki pod wzgl. pierwiastkowym, zróżnicowany chemicznie, nieprzewidywalny pod względem ilości i jakości gwałtownych reakcji utleniania. Problem w tym że nie znamy do końca ilościowego i jakościowego składu spalanego materiału i nie wiemy czy zespół filtrów i adsorbentów jest danego dnia właściwie dobrany do wsadu." << Dodam że paląc preRDF musimy wypalić dwa lub trzy razy tyle tej masy na jednostkę energii w porównaniu z węglem, który zazwyczaj spalamy jako paliwo jednorodne certyfikowane.

CDN | 2023-03-23 08:32:29 napisał(a):

Spalarnie śmieci śmierdzą tak jak wszystkie interesy śmieciowe, to tylko kwestia czasu kiedy ten smród wyjdzie na miasto.

Marcin | 2023-03-23 09:28:51 napisał(a):

"Mylisz się kolego. Prowadzone były jedynie roboty zabezpieczające to co zrobili , teraz nie ma tam nikogo."
Nie mylę się , skoro nie ma tam nikogo dlaczego dziś 23.03.2023 od rana pracuje dźwig podjeżdżają kolejne samochody z których wypakowywane są rzeczy, a ludzie ~ 15 osób uwijają się jak w ukropie .

do Marcin | 2023-03-23 10:00:25 napisał(a):

Pozwolenie na budowę uchylone czyli formalnie go nie ma.A jak pisze kolega nadal budowa trwa - czyli dzisiaj można budować bez aktualnego pozwolenia- gdzie my żyjemy co za burdel w tym kraju?

za /do | 2023-03-23 12:44:05 napisał(a):

Napisałam ,że widziałam i widzę spalarnie śmieci rozsiane po całej Szwecji w dużych i małych miastach -dużych np.na południu Szwecji i małych ~`5-20 tys. mieszkańców w środkowej i północnej Szwecji. Tylko do tego potrzebna jest prawidłowa w szerokim pojęciu gospodarka odpadami m/n prawidłowa i uczciwa segregacja śmieci , odbiór i składowanie edukacja społeczeństwa itd.i itd

Mieszkanka | 2023-03-23 13:01:32 napisał(a):

Porównywać to sobie można. Problem z utrzymaniem czystości altan śmietnikowych, miasta. Wszędzie brud. Człowiek wyjdzie z domu na spacer wraca zakurzony. I tak od lat. Mówić , pisać można. Aż strach pomyśleć co to będzie jak jeszcze dowalą śmieci. Kto nad tym zapanuje.

do Mieszkanka | 2023-03-23 13:12:17 napisał(a):

No kto najwybitniejszy piekarz,kucharz i prezes nad prezesami Marcin Pocheć

Mieszkanka | 2023-03-23 14:03:57 napisał(a):

Najprawdopodobnie pierwszy czmychnie potajemnie, a my mieszkańcy Starachowic zostaniemy zasypani wszelkimi śmierdzącymi odpadami wraz z insektami i szczurami. Gdzieś to świństwo przed spaleniem trzeba rozładować. Dziw bierze, że mieszkańcy z okolicznych dzielnic z takim stoickim spokojem przyglądają się temu.

Łańcuch niekompetencji | 2023-03-23 15:21:48 napisał(a):

ZEC wnioskuje,WFOŚ przyznaje,dietetyczni radni zgadzają się programowo no pieniądze publiczno-unijne idą sobie w ,,siną dal dla ...,,

emeryt | 2023-03-23 15:35:29 napisał(a):

Spalarnia potrzebna , ma być postawiona a wy sobie gadajcie i piszcie co chcecie .

do emeryt | 2023-03-23 16:20:20 napisał(a):

Tak się dzieje gdy rozum śpi

za/ Mieszkanka | 2023-03-23 19:00:43 napisał(a):

,,utrzymania czystości altan śmietnikowych wszędzie brud''
Przecież te altany są przypisane, umiejscowione w pobliżu siedlisk/bloki/ ludzi.
Zawożąc rzeczy zbędne /meble ,opony/ itd na na strefę ,następuje sprawdzane ,czy jest się zameldowanym w tym mieście , ograniczenia ilości w zbyciu rzeczy zbędnych. itd
A jak jest jest za morzem.
W miastach oprócz cyklicznego odbioru śmieci z miejsca zamieszkania ,są w kilku miejscach miasta ustawione szeregowo kontenery koloru zielonego z otworem z boku na wrzucanie do środka według selekcji tj. papier ,szło, ubrania, puszki . itd Dodatkowo są utworzone stałe punkty odbioru śmieci, które dostarczają swoim transportem mieszkańcy-coś podobnego jak TST na strefie ekonomicznej -tylko na wyższym poziomie to urządzone znowu kontenery- ścisła selekcja. Nikt nie spr. czy jesteś mieszk. danego miasta. Wychodzą z założenia ,że co jest zbędne u mieszkańca muszą dla m/n ochrony środowiska to odebrać i zagospodarować m/n poprzez spalarnie.
Imam pytanie ;i co dalej, gdy wysypisko Janów się zapełni -może wtedy do lasu

do za/Mieszkanka | 2023-03-23 19:30:37 napisał(a):

Po pierwsze wysypisko nazywa się Janik a nie Janów.Po drugie ma koncesję jeszcze na 20 lat i najpierw należy zainwestować w unowocześnienie usprzętowienie tego wysypiska aby mogło prowadzić odpowiedni recykling i segregację śmieci. Dzisiaj jest ono w stanie wyprodukować 5-8 tys ton preRDF czyli około 1/4 potrzeb budowanej spalarni pod warunkiem że ZEC wygra przetarg na te odpady.W tym miejscu przypomnę ci że trzy wielkie cementownie w naszym województwie spaliły w tamtym roku około 650 tys ton RDF więc zgarniają całość tych palnych śmieci z kilku województw/ marne szanse aby zec przebił ofertą te cementownie/ Wracając do Janika jeżeli dostanie unijną kasę na unowocześnienie/ bo na razie ma tylko 2 taśmy przesiewowe/ to będzie w stanie odzyskać więcej do recyklingu i tym samym zmniejszy wielkość produkcji śmieci do spalania. Więc radzę ci nie martw się "śmieciami w lesie" ale głupim i niczym nieuzasadnionym pomysłem budowy spalarni śmieci w Starachowicach.

Mieszkanka | 2023-03-23 20:10:18 napisał(a):

I słusznie. Jak można przy tak milionowej inwestycji unikać transparentności. Budowa rozpoczęta. Teraz zatrzymana. Jakieś milionowe kredyt. Kto i kiedy będzie spłacać? Jaki interes w tym mają mieszkańcy posesji? Czy faktycznie mieszkańcy bloków będą mieć niższe opłaty? To wszystko brzmi jak bajka.

Cd | 2023-03-23 20:17:47 napisał(a):

W sytuacji gdy wydane już zostały ogromne pieniądze na zatrzymaną budowę czy nie powinna być natychmiast powołana zewnętrzna komisja do szczegółowego zbadania obecnej sytuacji. Dla laika wygląda to na klasyczną budowlaną samowolkę

starachowiczanin | 2023-03-23 20:56:44 napisał(a):

Niestety w tym grajdole nie ma niezależnych mediów, a już marzeniem byłby lokalny dziennikarz śledczy. Tematów jest multum, chociażby ten powyżej. Radnych też niestety nie ma, pomyliły im się role i zamiast kontrolować władze to jej służą. Smutne to.

Do za /do | 2023-03-24 08:05:13 napisał(a):

Kiedy to było ?! Teraz Szwecja sprowadza odpady z Norwegii a w UE obowiązuje Rozporządzenie Parlamentu i Rady (UE) 2020/852 z dn.18.06.2020 r. w >> Art. 17. -„Poważne szkody dla celów środowiskowych „ << uznaje spalanie odpadów za "wyrządzające poważne szkody gospodarce o obiegu zamkniętym.” A już wcześniej zakazała członkom ich finansowania z funduszy publicznych. Wprowadzenie taksonomii UE, oprócz ujednolicenia pojęć, ma również walczyć ze zjawiskiem tzw. greenwashingu, czyli “ekologicznego pseudomarketingu”, w którym inwestorzy i konsumenci są wabieni na fałszywe deklaracje producentów o przyjazności produktów czy usług dla środowiska przyrodniczego.

Aga | 2023-03-24 08:24:57 napisał(a):

Czego nie rozumiecie? Że Pocheć z Materkiem na siłę dopychając kolanem chcą zbudować spalarnie, która jest potrzebna Starachowicom jak k... majtki??? Czego nie rozumiecie? co jest niezrozumiałe w tym? hahahahahah

do Aga | 2023-03-24 09:52:11 napisał(a):

Rozumiem co piszesz ale rodzi się pytanie dlaczego tak dopychają tą budowę ? Dlaczego unikają dyskusji,odmawiają dostępu do dokumentów ,Nie odpowiadają na stawiane im wielokrotni zarzuty o błędach i pomyłkach. Czyżby pokutował tu kompletny brak wiedzy ze strony tych panów czy jest drugie dno tej sprawy i oto jest pytanie?

do starachowiczanin | 2023-03-25 08:22:27 napisał(a):

Należy jak najszybciej pogonić to towarzystwo z ZEC

gość | 2023-03-26 14:09:49 napisał(a):

Czy ci ludzie z ZEC i prezydent Materek nie wiedzą że w 2026 wszystkie spalarnie objęte zostaną opłatą za emisję CO2 ? .A przecież aby wyprodukować taką samą ilość ciepła jak z węgla trzeba spalać 2 razy więcej śmieci czyli emitować 2 razy więcej CO2. A kto za te ich głupie pomysły zapłaci -my mieszkańcy.

Mieszkanka | 2023-03-26 20:13:57 napisał(a):

Widocznie faktyczny szczytny cel jest gdzieś dobrze ukryty, skoro słyszymy, że jest totalny brak transparentności. Czy tak ma być w wydatkowanych publicznych finansach?

Komentarz | 2023-04-03 21:22:58 napisał(a):

Większość osób złośliwie czepia się najdrobniekszych nieprawidłowości żeby zaszkodzić pomysłowi budowy spalarni. Widać że nie mają podstawowej i aktualnej wiedzy na ten temat. Jak można się tak ośmieszać takimi komentarzami. Przecież były konsulatacje społeczne i wyjaśnienia. Przeciwko spalarniom są lobbyści innych mniej wydajnych rozwiązań. W Polsce spalarni będzie brakować a odpadów komunalnych przybywać. Trzeba redukować ilość odpadów porecyklingowych na wysypiskach. Unia ich już nie finansuje bo na zachodzie jest ich dosyć. Kilkaset. Zanieczyszczenie mniejsze niż ze spalania węglem. Zysk z przyjmowania odpadów pewny. Te spalarnie na zachodzie budowało się nawet w centrum miast. Nawet kawiarnie otwierano na dachach spalarni. Technologia coraz nowocześniejsza. To najważniejsze. Żeby technologia była taka która wyłapuje większość zanieczyszczeń. Nie wierzę że w tak ważnym projekcie nie będzie najnowszych rozwiązań które nie zaszkodzą zdrowiu na lata. Ta spalarnia będzie dochodowa nawet bez dofinansowania z Unii i jeśli to miasto jej nie wybuduje to wybuduje ją inne miasto. Składu odpadu nigdy nie można być pewnym ale to jest możliwe do kontrolowania. Gdyby zakładać że będą częste awarie to nic by się nie wybudowało. Może lepiej poczytać coś na ten temat a nie pisać jakieś prostackie niemerytoryczne komentarze i straszyć ludzi. Najlepiej nic nie budować i palić ,,polski węgiel'' który przez dotacje z budżetu i podwyżki pensji dla górników już ma ceny takie jak na zachodnich giełdach

A jednak będzie niebezpiecznie | 2023-04-03 21:52:40 napisał(a):

Skoro będą zwożone śmieci do Starachowic z całego województwa, skoro będą w gatisie szczury i wszelkie robactwo przywożone z innych składowisko, skoro jest o wiele większe zagrożenie dla środowiska niż z węgla, skoro lokalizacja jest najgorsza z możliwych dla Starachowic, skoro efekt energetyczny jest mierny .... To dlaczego tak na siłę wpychanie ten smród do miasta?!

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie