Letnie warsztaty w Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach

6032.nsmed

Muzeum Przyrody i Techniki w Starachowicach serdecznie zaprasza dzieci i młodzież do udziału w letnich warsztatach odbywających się pod hasłem „Lato w Hucie 2014”. 

Warsztaty odbywać się będą w lipcu oraz w sierpniu od poniedziałku do piątku w godz: 10:00 – 14:00. W skład zajęć wchodzą dwa bloki tematyczne każdego dnia. Proponujemy zajęcia przyrodnicze, archeologiczne, historyczne, fizyczne. Będą też zabawy i gry na świeżym powietrzu. 

Koszt warsztatów to 5 zł/os. 

Prosimy o wcześniejszą rezerwację!

Poniżej prezentujemy harmonogram oraz opisy zajęć odbywających się podczas tegorocznej edycji „Lata w Hucie” 

1. „Wielkie ssaki minionych epok”. 

Epoka lodowcowa – to świat olbrzymich ssaków: mamutów, mastodontów, leniwców naziemnych i polujących na nie straszliwych tygrysów szablasto zębnych. Świat, który zniknął nieodwołalnie przed 10 tysiącami lat. Na zajęciach uczestnicy mają możliwość poznania gatunków zwierząt epoki lodowcowej, dzięki prezentacji multimedialnej. W części praktycznej odbędą się  zajęcia plastyczne. 

2. „Na tropie dinozaurów” 

Dinozaury są to jedne z najbardziej fascynujących i zagadkowych zwierząt, jakie kiedykolwiek żyły na ziemi, choć było to wiele milionów lat temu. Na zajęciach młodzi słuchacze będą mieli możliwość poznania tych fascynujących, prehistorycznych zwierząt. Dowiedzą się kim były te zwierzęta, jak żyły i dlaczego wyginęły. W części praktycznej zajęć przy zastosowaniu wielu ciekawych technik plastycznych uczestnicy ozdabiają przygotowane szablony dinozaurów oraz  mogą samodzielnie wykonać odlew gipsowy własnego „tropu”. 

3. „Jak odnaleźć własne korzenie?” 

Zajęcia poruszają zagadnienia z dziedziny genealogii. Podczas zajęć uczniowie w sposób doświadczalny poznają narzędzie służące poznaniu historii własnej rodziny – drzewo genealogiczne. Nauczą się gromadzić informacje potrzebne do jego powstania. Przekonają się, co oprócz nazwiska może łączyć osoby ze sobą spokrewnione. Dowiedzą się, jak wiele historii jest zapisane w rodzinnych pamiątkach. W części praktycznej warsztatów uczestnicy wykonają drzewo genealogiczne swojej rodziny. 

4.„W krainie legend i mitów” 

Skąd wzięły się mity i legendy? Historie o legendarnych bohaterach? Opowieści o groźnych bestiach, potworach i innych straszydłach? Odpowiedzi na te pytania uczestnicy poszukają poznając świat tych niezwykłych i ciekawych opowieści, gdzie historia przeplata się z legendą, a prawda z opowieścią. W części praktycznej odbędą się warsztaty plastyczne. 

5. „Jak powstało pismo?” 

Podczas warsztatów uczniowie w aktywny sposób przekonają się, gdzie i w jakich warunkach powstała jedna z najstarszych cywilizacji na świecie. Jedną z głównych aktywności będzie stworzenie makiety starożytnego Egiptu z papierowymi piramidami. Zajęcia pozwolą sprawdzić, dlaczego akurat w dolinie Nilu powstały pierwsze miasta.   

Dodatkowo uczniowie przekonają się i samodzielnie sprawdzą, czym były hieroglify i czy trudno jest odczytać ich znaczenie. Sami też stworzą wiadomość przy pomocy pisma obrazkowego. Dzięki tym doświadczeniom przekonają się, dlaczego obecnie używamy liter alfabetu i czy w dzisiejszych czasach spotkamy jeszcze jakieś komunikaty obrazkowe. 

6. Jak powstawał pierwszy papier, kto go wynalazł i z czego był tworzony? Czerpanie papieru 

Zajęcia warsztatowe podczas których każdy uczestnik samodzielnie stworzy swoją kartkę papieru. 

7. Malowanie na wodzie: 

Tworzenie papieru marmurkowego. Wspaniała zabawa z XIX wieczną techniką ozdabiania papieru. Zajęcia obejmują prezentację oraz część praktyczną 

8. Sznurki, pasy, tasiemki 

Zajęcia warsztatowe z podstaw tkactwa. Uczestnicy nauczą się jak splatać sznurki oraz ozdobne paski i bransoletki bez użycia narzędzi. 

9. O czym ziemia szepce czyli podstawy archeologii

Dzieci  zapoznają się z warsztatem archeologa. Zajęcia odbywają się w terenie gdzie wytyczamy wykop archeologiczny , dzieci uczą się zasad pracy terenowej. Odnajdując zabytki uczą się dokumentacji oraz zasad postępowania z zabytkami. 

10. Zielnik – czy łatwo go zrobić? 

Lekcja obejmuje prezentację multimedialną przedstawiająca najważniejsze informacje o tym, jak zrobić zielnik, w jakim celu robiono zielniki, jak zbierać rośliny, które rośliny można zrywać…. Następnie uczestnicy pod okiem prowadzącego pozbierają kilka okazów roślin pospolitych gatunków i rozpoczną robienie własnego zielnika. 

11. Kto tędy szedł? – sztuka rozpoznawania tropów zwierząt 

W pierwszej części lekcji przedstawiona zostanie krótka prezentacja multimedialna o tropach pozostawianych przez różne gatunki zwierząt żyjących na terenie Polski. W drugiej części uczestnicy zrobią gipsowe odlewy tropów różnych zwierząt oraz poszukają śladów i tropów na terenach zielonych Muzeum. Każdy uczestnik będzie mógł zabrać gipsowy odlew tropu do domu.

12. Gady z Polski 

Podczas prezentacji multimedialnej uczestnicy dowiedzą się, jakie gatunki gadów żyją w Polsce, które najłatwiej zobaczyć i gdzie, dlaczego są objęte ochroną i jaką rolę pełnią w przyrodzie. Następnie uczestnicy zrobią masę solną i wylepią z niej przedstawiciela rodzimej herpetofauny, np. jaszczurkę lub żółwia. W zależności od pogody i czasu uczestnicy będą także mogli poszukać gadów żyjących na terenie Muzeum. 

13. Czy owady dadzą się lubić? 

Lekcja obejmuje prezentację multimedialną o ciekawych, pospolitych i rzadkich gatunkach owadów, o tym, jaka role pełnią w przyrodzie i czy możliwe jest życie bez owadów. Na zakończenie uczestnicy zrobią figurki owadów metoda orgiami. W zależności od pogody i czasu uczestnicy będą także mogli poszukać owadów żyjących na terenie Muzeum. 

14. „Mali badacze – doświadczenia i eksperymenty” 

W czasie zajęć wykonamy proste doświadczenia za pomocą sody, octu czy proszku do pieczenia. Zobaczymy czy woda może znikać, czy balon może zachowywać się jak magnes. Stworzymy ukryte pismo, wybuch wulkanu czyli niewidzialne atramenty. Warsztaty mają na celu rozbudzenie ciekawości otaczającego świata, oraz nauczenie dzieci prowadzenia obserwacji i wyciągnięcia wniosków z doświadczeń i eksperymentów. 

15. „Układ słoneczny” 

Podczas prezentacji multimedialnej wyjaśnimy co to jest układ słoneczny, omówimy planety układu słonecznego,  powiemy co to są komety , orbita czy galaktyka. W części praktycznej każdy z uczestników zajęć będzie mógł stworzyć własnoręcznie  model układu słonecznego . 

16.„Bajki zachodniosłowiańskie” 

Podczas  zajęć posłuchamy bajek polskich (np.„O złotym Rysiu”), bajek słowackich („Stary burek i wilk”) czy czeskich („Łabędzianka”).  Powiemy co to jest bajka i skąd się wywodzi.  Co to jest morał? W części praktycznej odtworzymy postaci z przeczytanych bajek. 

17. „Podróż w czasie – czyli zabawy naszych babć” 

Odkrywamy na nowo zabawy z czasów naszych babć. Zaprezentujemy zabawy w jakie bawili się nasi rodzice i dziadkowie, gdy nie było komputera czy telewizji kablowej. Zagramy w gumę, kamyki, kapsle, klasy czy pobawimy się w starego niedźwiedzia. Zajęcia mają na celu współpracę w grupie oraz dobrą zabawę. W większej części będą odbywać się na świeżym powietrzu. 

Harmonogram zajęć na miesiąc lipiec 2014:

01.07.2014

10:00 – 12:00 – „Wielkie ssaki minionych epok” 

12:00 – 14:00 – „Czerpanie papieru”

02.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Zielnik – czy łatwo go zrobić” 

12:00 – 14:00 – „Jak odnaleźć własne korzenie” 

03.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Sznurki, pasy, tasiemki” 

12:00 – 14:00 – „Czy owady dadzą się lubić?” 

04.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Poznajemy kuchnię romską” 

12:00 – 14:00 – „Tradycje i obyczaje Romów w baśniach i legendach” 

08.07.2014 

10:00 – 12:00 – „W krainie legend i mitów” 

12:00 – 14:00 – „Gady z Polski” 

09.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Malowanie na wodzie”

12:00 – 14:00 – „Poznajemy kuchnię romską” 

10.07.2014 

10:00 – 12:00 – „O czym ziemia szepce czyli podstawy archeologii”

12:00 – 14:00 – „Kto tędy szedł? – sztuka rozpoznawania tropów zwierząt” 

11.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Jak powstało pismo” 

12:00 – 14:00 – „Sznurki, pasy, tasiemki” 

15.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Tradycje i obyczaje Romów w baśniach i legendach”

12:00 – 14:00 – „Bajki zachodniosłowiańskie”

16.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Zielnik – czy łatwo go zrobić” 

12:00 – 14:00 – „Wielkie ssaki minionych epok”

17.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Układ słoneczny”

12:00 – 14:00 – „Na tropie dinozaurów”

18.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Kto tędy szedł? – sztuka rozpoznawania tropów zwierząt”

12:00 – 14:00 – „Mali badacze – doświadczenia i eksperymenty”

22.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Podróż w czasie – zabawy naszych babć”

12:00 – 14:00 – „Jak odnaleźć własne korzenie”

23.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Gady z Polski”

12:00 – 14:00 – „Bajki zachodniosłowiańskie”

24.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Jak powstało pismo” 

12:00 – 14:00 – „Czy owady dadzą się lubić?”

25.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Układ słoneczny”

12:00 – 14:00 – „W krainie legend i mitów”

29.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Czerpanie papieru”

12:00 – 14:00 – „Zielnik – czy łatwo go zrobić”

30.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Mali badacze – doświadczenia i eksperymenty”

12:00 – 14:00 – „Malowanie na wodzie”

31.07.2014 

10:00 – 12:00 – „Podróż w czasie – zabawy naszych babć”

12:00 – 14:00 – „Kto tędy szedł? – sztuka rozpoznawania tropów zwierząt”

Prosimy o wcześniejszą rezerwację.

Informacja i rezerwacja biletów pod nr tel. 783 730 094 lub 41 275 40 83

Info: MPiT

Dodane: 27.06.14 | Odsłony: 472

Komentarze użytkowników

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie