Mieszkać 70 metrów od spalarni śmieci. Mieszkańcy mają prawo sprawdzać i dbać o własne interesy

16446.nsmed

Mimo trwających postępowań przed różnymi instytucjami, miejska spółka ciepłownicza rusza z budową Instalacji Odzysku Energii tzw. spalarni śmieci przy ul. Ostrowieckiej w Starachowicach. To co niepokoi członków Stowarzyszenia Inicjatywa dla Starachowic ma minimum trzy wymiary: społeczny, gospodarczy i finansowy. Ponadto dziwi ich fakt, że Zakład Energetyki Cieplnej nie chce odpowiadać na pytania w ramach dostępu do informacji publicznej i musi zajmować się tym sąd administracyjny.

Konferencja członków Stowarzyszenia Inicjatywna dla Starachowic odbyła się dzisiaj 7 września i była odniesieniem się do ubiegłotygodniowych wypowiedzi prezydenta Marka Materka i prezesa ZEC Marcina Pochecia [czytaj więcej]

Wymiar społeczny dotyczy prawa sąsiadów spalarni do dbania o własne interesy i sprawdzania tego, co jest im za płotem szykowane. - Nie zgadzam się, jako prawnik i mieszkaniec z tezami pana prezydenta, że  sąsiedzi inwestycji realizując swoje prawa działają na szkodę ZEC i miasta. Sąsiad nie jest stroną postępowania, żeby złośliwie utrudniać uzyskanie pozwolenia na budowę, a jest stroną postępowania by mógł na bazie przedstawionych dokumentów przez inwestora ocenić czy budowa na sąsiedniej działce nie będzie ograniczała jego możliwości działania w różnych kwestiach - mówił adwokat Piotr Capała - pełnomocnik osób występujących jako strony w postępowaniu przed Generalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska.  - Postępowania są w toku i mogą w przyszłości w różny sposób wpływać na realizację tej inwestycji. W skrajnym przypadku mogą wstrzymać jej wykonanie. W mniej radykalnym stopniu mogą wpłynąć na konieczność zmiany projektu budowlanego - dodaje Capała.

Aspekty gospodarczy dotyczy dostaw surowca, jaki miałby być spalany w Instalacji Odzysku Energii. Jarosław Łyczkowski przedstawił informację dotyczącą tego, ile odpowiednich śmieci produkowanych jest w najbliższych Starachowicom zakładach utylizacji odpadów i ile rocznie zużywają tego paliwa trzy cementowanie funkcjonujące w województwie świętokrzyskim.

Wymiar finansowy jest dla członków stowarzyszenia największą zagadką, ponieważ Zakład Energetyki Cieplnej nie udziela im odpowiedzi na wszystkie pytania. Na ten moment budowa Instalacji Odzysku Energii ma kosztować 102 miliony złotych, co jest pokrywane z pożyczki z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej oraz komercyjnego kredytu. ZEC otrzyma pieniądze pod zastaw wielu miejskich nieruchomości i realizuje inwestycję bez zewnętrznej dotacji - mówiono na spotkaniu z mediami. Dla przykładu podano instalację, która miałaby powstać w Nysie. Obiekt o połowę mniejszy niż w Starachowicach, w przetargu ta sama firma, która będzie budowała u nas, wyceniła realizację na blisko 190 milionów złotych. Członkowie stowarzyszenia mówią, że mieszkańcy mają prawo wiedzieć, ile ostatecznie pieniędzy pochłonie budowa spalarni odpadów w Starachowicach. 

Edward Płusa, zagorzały przeciwnik budowy Instalacji Odzysku Energii przy ul. Ostrowieckiej przypomniał, że niecałe 10 lat temu były plany budowy biogazowni przy ul. Radomskiej w Starachowicach. Rozmowy prowadził ówczesny prezydent Starachowic Sylwester Kwiecień. W między czasie doszło do zmiany władzy i ostatecznie prezydent Marek Materek wycofał się z tej inwestycji, a tam też były protesty mieszkańców, okolicznych firm.

- Jeśli prezydent myślałby o zdrowiu mieszkańców, to nigdy by nie budował takiej instalacji. Moim zdaniem to się wszystko może dobrze skończyć, jeśli ten prezydent zniknie z naszego miasta i to jest moim celem. Nie boję się tego publicznie powiedzieć - powiedział Edward Płusa. 

Zobacz NAGRANIE [kliknij] 

Portal Starachowice-NET.pl jeszcze w ubiegłym tygodniu pytał prezesa Pochecia, ile to jest dziennie dostaw śmieci / transportów do instalacji. Poniżej odpowiedź. 

- Zakładając transport odpadów zestawem kontenerów o jednorazowej ładowności około 17,5 tony oraz zapotrzebowanie instalacji termicznego przekształcania odpadów w ilości około 90 ton dziennie, konieczne będzie wykonanie od 5 do 6 transportów dziennie. Nadmieniam, że do tej pory na naszym zakładzie C2 przy Ostrowieckiej ważyliśmy ponad 10 ciężarówek asenizacyjnych dziennie oraz przyjmowaliśmy transporty węgla. Od ukończenia inwestycji na oczyszczalni nie ważone są już wozy asenizacyjne wobec powyższego ruch kołowy będzie mniejszy z IOE niż do tej pory.

RemondisReklama 

Dodane: 07.09.22 | Odsłony: 2628 | komentarze (25)
Tagi:

Komentarze użytkowników

Olek | 2022-09-07 13:51:55 napisał(a):

Z tego co mówił ten trzeci koleś na końcu to może nie być czym palić.No to po co to wogóle budować i wydawać 100 baniek a może i więcej?

chłopcy | 2022-09-07 14:20:40 napisał(a):

Zbysiu, Piotruś, Jarek... dajcie już spokój. Jesteście jak ten Pan Żabka, który na siłę chce swoimi działaniami i opowieściami zainteresować innych. Zajmijcie się czymś pożytecznym

Mnms | 2022-09-07 14:26:21 napisał(a):

Budowa tej spalarni to bankructwo miasteczka

Do chłopcy | 2022-09-07 14:31:26 napisał(a):

Właśnie pożytecznym się zajmują. Dobrze że chociaż oni.

Ewa | 2022-09-07 14:35:45 napisał(a):

Ta spalarnia powinna powstac pod oknami prezesa ZEC i Materka, tak zeby mogli dokladac do pieca zamiast isc wyrzucac smiecie do smietnika. Wtedy jestem za budowa.

Do chlopcy | 2022-09-07 18:01:45 napisał(a):

Ty "chłopcy" niech ci Materek wyjaśni esemesem who is who, bo nawet nie wiesz o kim piszesz. Kiedyś o nic nie znaczących osobach przy jakimś politycznym ludku mówiono "szable, albo" miecze", wasz ruch składa się z cepów, czego jesteś sztandarowym przykładem.

Ja | 2022-09-07 18:33:27 napisał(a):

W sytuacji kiedy brakuje węgla i gazu powinni się ludzie cieszyc

Do ja | 2022-09-07 18:51:21 napisał(a):

A ty się cieszysz ze masz deficyty w IQ?

do Ja | 2022-09-07 19:09:25 napisał(a):

Powiem Ci że kompletnie się z Tobą nie zgadzam.O tym że będzie brakować węgla nasi rządzący wiedzieli kilka miesięcy przed wybuchem wojny na Ukrainie. Nie przygotowali Polski i tego są dzisiaj efekty.Tak samo Materek z tym drugim mądralą nie mając pojęcia o czym mówią chcą budować spalarnie śmieci. Naopowiadali głupot ludziom że śmieci ze Starachowic będą zbierane i spalane w budowanej spalarni na Ostrowieckiej i przez to będą niższe ceny ciepła i śmieci. A to nie prawda i jak widać po tej konferencji może zabraknąć tego paliwa do spalarni i co w tedy? A 102 mln trzeba będzie spłacić do 2045 r. Tak rządzą nasze władze w Starachowicach.

Senior | 2022-09-07 21:00:36 napisał(a):

Wszystko fajnie i pięknie. Zgadzam się z powyższą wypowiedzią ta mowa trawa o tańszych śmieciach to piękne słówka Materka. Każdy inteligentny człowiek dawno rozszyfrował jak pięknym złotoustym mówca jest Prezydent. Jak sprytnie ubiera w słowa kłamstwa a ludzie to kupują. Spalarnia nie ma wpływu na cenę śmieci w mieście to gadka propagandowa. Śmieci zebrane w mieście musza jechać do Janika i tam miasto musi zapłacić za składowanie co jest w cenie śmieci. Dopiero w Janiku jak przesortują śmieci powstanie paliwo do spalarni. A z tego co jest wiadomym Janik chyba nie ma takiej sortowni. Dlatego spalarnia działają w ramach wolnego rynku biznesowo będzie przyjmowała wyselekcjonowane śmieci z całej Polski od tych, którzy dadzą większa cenę za to aby odebrali śmieci. I tak np. jakieś wysypisko z zachodniej części Polski powie, że zapłaci za przyjęcie śmieci 600 zł za tonę a w naszym województwie dadzą 400 to wybiorą lepszą cenę. Mogą nawet przyjmować z całej unii.

Obywatel | 2022-09-07 21:16:34 napisał(a):

Dość już tego dziadostwa-Materek musi odejść !

Agnieszka | 2022-09-08 08:44:36 napisał(a):

Będą palić co popadnie. Ci, co mieszkają dalej, niech się nie łudzą, że ich to nie dotyczy. Wiatr rozgoni zanieczyszczenia po mieście, i każdy będzie narażony na wdychanie rakotwórczych substancji. Nie myślcie sobie, że te filtry coś załatwią. Najpierw trzeba wiedzieć, co się w tych śmieciach znajduje, żeby móc jakoś to zneutralizować, a nawet wiedząc, i tak by się to nie udało, bo to bardzo kosztowne. Może zatrzymają mechanicznie jakieś grubsze zanieczyszczenia, reszta pójdzie do atmosfery. W tym mieście już teraz prawie nie ma młodych osób, za chwilę żadna sensownie myśląca osoba się tu nie osiedli, bo po co?

Wezyr | 2022-09-08 09:07:11 napisał(a):

W temacie spalarni wypowiadałem się wielokrotnie. I nadal uważam,że z ekonomicznego punktu widzenia jest to najbardziej poroniony pomysł z pomysłów Materka.
Ta inwestycja zniszczy finanse publiczne gminy i może doprowadzić do upadku ZECu. I może stać bezużyteczna, bo nie będzie czym są w niej palić.

Efekt będzie taki, że jako mieszkańcy wszyscy za ten poroniony pomysł zapłacimy wyższymi rachunkami za media,podatkami,bezrobociem, stagnacją.

Marian | 2022-09-08 09:12:50 napisał(a):

A teraz ktos sie tu osiedla? A ludzie w okol to nie pala w domach czym popadnie, gdzie nie ma zadnych filtrów? Ilosc sadzy jaka wysypala mi sie ostatnio z wywietrznika na oknie podczas remontu skojarzyla mi sie ze zdjeciami ludzi z Krakowa, gdzie maja problem smogu od lat. U nas ten problem jest duzy, tylko mało sie mowi o nim. Jak ktos mysli ze taka jedna instalacja bedziesz szkodzic wiecej niz setki domow, gdzie pali sie takim syfem to jest w bledzie. Zeby bylo czysto i tanie trzeba prowadzic kilka dzialan rownolegle. Ale jestem tez za tym, zeby w sprawie spalarni byla pelna jawnosc wszelkich danych, a tego nie ma, stad tyle kontrowersji.

Abrakadabra | 2022-09-08 12:34:46 napisał(a):

Koszt budowy trudno określić bo ceny rosną. Smieci będą spalane raczej nie ze Starachowic tylko z ofert, przetargów z całej UE. Filtry będą oszczędzane, syf w całej okolicy.... i spadek wartości nieruchomości. Ruchu MM tu już wtedy nie będzie bo rozwinie się dalej. Zostanie spłacanie kredytów przez resztkę mieszkańców. Co mądrzejsi przeniosą sie w zdrowsze okolice, albo do wieczności.

STS | 2022-09-08 20:29:26 napisał(a):

Przecież wałkowałem kolejną bzdurę Materka Z Pocheciem skoro do spalarni jest potrzebny RDF a nie śmieci jak leci a dziennie będzie potrzeba około 10 ton to wiadomo że trzeba go sprowadzać ć z UE. A naważniejsza sprawą nieopłacalności jest, że przy tak ogromnych nakładach pokryje tylko 20% zapotrzebowania na ciepło w mieście. I tyle w tym temacie ekonomia głupcy ekonomia.

do klakierów | 2022-09-08 22:15:44 napisał(a):

Posłuchajcie tych panów ze zrozumieniem! Jak można ufać zawodowemu nieudacznikowi, który tylko dzięki roznoszeniu ulotek został prezesem i populiście z manią wielkości, który wszystkie swoje działania podporządkowuje "po trupach" własnej karierze. Przerażająca jest naiwność i łatwowierność ludzi w naszym mieście.Posłuchajcie tych panów ze zrozumieniem!

Czy to prawda? | 2022-09-09 09:36:11 napisał(a):

Czy to prawda, że syn prezesa WFOS Ryszarda Gliwińskiego (były pracownik ZEC-u i kumpel Pochecia), który przyznał pożyczkę 70 mln ZECowi na budowę spalarni, jest szykowany na stanowisko dyrektora spalarni???

Komu ZEC sfinansował studia MBA?

Orbers | 2022-09-09 11:53:15 napisał(a):

Do STS >> ...a dziennie będzie potrzeba około 10 ton, << Często ludziom mylą się te liczby, więc pozwól że wyjaśnię jeszcze raz. 30 400 ton rocznie to 3,8 tony preRDF na godzinę czyli ponad 91 ton dziennie. Ale produkcję ciepła z tych 30 400 ton obliczano dla wartości energetycznej 12 MJ/kg a na to nie ma żadnej gwarancji. Janik na zapytanie ZEC odpisał jeszcze w 2020 roku że nie gwarantuje żadnych własności preRDF a ZEC może sobie pobierać próbki do badań. O ile wygra przetarg. (Jak nie wygra to próbki będzie sobie pobierał całkiem kto inny) Więc jeżeli okaże się że to "paliwo" ma 8 MJ/kg to albo musimy zdobyć i spalić dodatkowe 15 tys ton albo zrobi się chłodno. Fajnie ?

Orbers | 2022-09-09 12:41:33 napisał(a):

Do:Czy to prawda? Nie zdziwiłbym się, skoro nawet dla kogoś takiego jak były prezes - emeryt służb, Ci Panowie okazali się za mocni.
Zapewne też nie przeszkodzi im ustawowy obowiązek posiadania przez zarządzającego uprawnień w zakresie gospodarki odpadami. Przez te dwa-trzy lata zrobi jakiś kurs. Gorzej z wiedzą techniczną.Warunkiem podstawowym funkcjonowania takiej instalacji jest zespół fachowców, wybitnych specjalistów z konkretnym doświadczeniem. Na przykład: inżynier systemów oczyszczania spalin metodą suchą – nie wiem skąd można go wziąć, bo żadna z polskich spalarni nie zastosowała metody suchej. Inżynier technologii termicznego przekształcania odpadów – to nie mogą być ludzie przypadkowi. Tym bardziej pod zarządem prezesa. który udowodnił że nie odróżnia komina elektrowni węglowej od wieży skraplacza.

STS | 2022-09-09 19:30:05 napisał(a):

Dziękuję za rzeczowe uzupełnienie mojego skrótowego przekazu, gd1zie w paru zdaniach chciałem uświadomić ludziom w co pakuje nas Materek z Pocheciem. Materek odejdzie i zostawi nas z wielkimi długami, pozwężanymi ulicami i ze 100 nepotrzebnymi rowerami miejskimi. Ostatnia Rzeczpospolita opisuje jak miasta odchodzą od row. m. nawet przy płaskich terenach

Starachowiczanin | 2022-09-09 20:26:12 napisał(a):

Całe to gospodarzenie miastem to totalna porażka. A mieszkańcy pozwalają na działanie dywersantów z Suchedniowa. Tatuś i synek to zagrożenie dla naszego miasta. Jak odejdą to inwestycje będą się sypać (Park Miejski już wali się w gruzy i zarasta zielskiem), nic dobrego nie pozostanie. Aha, miasta będzie tak zadłużone tak, że następni prezydenci miasta będą spłacać długi przez długie lata. Daliście dziecku "zabawkę" to nie miejcie żalu, że ją popsuło. Tragedia zwie się MATERKI

Iz | 2022-09-10 19:09:56 napisał(a):

Miasto zadłużone na lata, Marco ucieka, ale na Sejm szans nie ma

do Iz | 2022-09-11 15:47:38 napisał(a):

Oglądałam na fejsie jego konferencję z Echem no tylu bredni dawno nie słyszałam. Ten prezydent nie rozumie słowa samowystarczalność energetyczna i opowiada brednie że osiągniemy ją gdy powstanie spalarnia śmieci.Kolejną rzeczą są jego słowa o transparentności- odklejone od rzeczywistości bo przypomnę jak zatrudnił tatusia w powiecie jak wygrała konkurs dyrektor szpitala i jak został obsadzony na stanowisku prezes ZEC I Wodociągów.Kłamstwo goni kłamstwo a tym paniom które go lajkują na fejsie radzę najpierw poczytać nie tylko jego profil ale i inne bo tak to wychodzicie moje drogie delikatnie mówiąc na przysłowiowe "blondynki" nie obrażając wielu inteligentnych prawdziwych blondynek.

Fuck | 2022-09-12 11:16:05 napisał(a):

Szkoda że nikt nie wpadł na wybudowanie elektrowni jądrowej przynajmniej nikt by potem nie narzekał że śmierdzi tak jak to jest w Rzeszowie gdzie przy spalarni śmierdzi masakrycznie.I mam nadzieję że budowa nie dojdzie do skutku albo chociaż zostanie zablokowana.

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie