Obwodnica Starachowic. Stanowisko samorządów

17755.nsmed

Podczas poniedziałkowych obrad radni Rady Miejskiej dowiedzieli się, że jest stanowisko samorządów w sprawie wariantu obwodnicy Starachowic. Dokument podpisany przez prezydenta miasta Marka Materka, starostę starachowickiego Piotra Ambroszczyka, burmistrza Wąchocka Jarosława Samelę oraz wójta gminy Pawłów Marka Wojtasa.

Przypomnijmy, że na zamówienie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach wybrana w postępowaniu firma „Biuro projektowe Mosty Katowice Sp. z o.o.” przedstawiła trzy warianty przebiegu obwodnicy. Wiosną ubiegłego roku odbywały się spotkania informacyjne, w trakcie których chętni mogli wypełnić ankietę i za wybraną opcją przedstawić swoje argumenty. 

Wariant nr 1, to rozbudowa istniejącego przejścia DK 42 przez Starachowice. Trasa zostałaby rozbudowana do dwóch jezdni, a każda jezdnia miałaby dwa pasy. Skrzyżowania: ulic Kieleckiej i alei Niepodległości oraz alei Niepodległości z Rogowskiego byłyby rondami. Na skrzyżowaniu alei Niepodległości oraz Miodowej powstałaby estakada. Takie same rozwiązania zastosowano by na dwóch kolejnych krzyżówkach. Za stacją paliw droga weszłaby w nowy ślad, lasem omijając południową stroną Michałów i dalsze miejscowości, aż do włączenia w okolicy „Karpika” w DK 42. Wariant nr 2, to całkiem nowy ślad, tzw. południowy. Lasem za Lubianką, a wariant nr  3 to opcja przedłużenia północno-zachodniej obwodnicy Starachowic, północną stroną za cmentarzem przy ul. Radomskiej w stronę ulicy Iłżeckiej i drogi na Lubienię.

Obwodnica Starachowic jest na tzw. „Liście 100 obwodnic”. Jest rządowy program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030. W ramach programu obwodnicowego w całej Polsce powstanie 100 zadań o łącznej długości ok. 820 km. W naszym regionie inwestycją z tego programu jest powstająca obwodnica Wąchocka. Na realizację wszystkich rząd przeznacza 28 mld zł.

OBWODNICA STARACHOWIC - STANOWISKO SAMORZĄDÓW 

W związku z trwającymi pracami nad wyborem wariantu budowy obwodnicy Starachowic, w ciągu drogi krajowej nr 42, poniżej przedstawiamy stanowisko samorządów, których inwestycja ta dotyczy w największym stopniu. Po wnikliwych analizach wszystkich opcji, wnioskujemy o wybór wariantu nr 1 - przebiegającego w śladzie obecnej drogi nr 42. 

Przebudowa odcinka drogi krajowej nr 42 ujętego w rządowym programie „Budowy 100 obwodnic" jest dla Starachowic kluczowym zadaniem komunikacyjnym, które zakończy kilkudziesięcioletnie opóźnienie skomunikowania miasta i ważnego ośrodka przemysłowego Województwa Świętokrzyskiego. 

Jako samorząd miasta, do tej pory upatrywaliśmy dwie możliwości przebiegu drogi krajowej, odrzucając ze względów środowiskowych wariant południowy, tj: warianty: pierwszy przejście - przez miasto („starodroże") oraz wariant trzeci - północny (wykorzystujący w części budowaną obecnie obwodnicę w ciągu drogi wojewódzkiej nr 744). Wskazanie preferowanego przebiegu dla mieszkańców miasta nie jest jednoznaczne. Już na spotkaniu konsultacyjnym zorganizowanym w czerwcu w Urzędzie Miejskim, ścierały się poglądy na ten temat. Protestują, co zrozumiałe, mieszkańcy nieruchomości położonych w pobliżu istniejącego przebiegu drogi. Dlatego, w celu wskazania jak najbardziej optymalnego przebiegu należy spojrzeć przede wszystkim na czynniki związane z rozkładem ruchu tranzytowego i docelowo-źródłowego. 

Kwestie społeczne, po podjęciu odpowiednio wcześnie działań, mogą w znacznym stopniu zostać zniwelowane. Gmina Starachowice jest w stanie zaproponować działki budowlane, które mogą być nabyte przez osoby wywłaszczane. Obecnie na terenie miasta budowane są prywatne osiedla mieszkaniowe, ale również Starachowickie Towarzystwo Budownictwa Mieszkaniowego zwiększa swój zasób mieszkaniowy. TBS ma możliwość wprowadzenia preferencji podczas przydzielania mieszkań dla osób wysiedlanych.

Faktem jest, że wylot południowy (DW 756 w kierunku Nowej Słupi i Bodzentyna) ma nieco większe natężenie ruchu niż wylot południowo-wschodni (DK 42 w kierunku Ostrowca Św.). Przebieg przez miasto w dokumentach planistycznych funkcjonuje od dziesięcioleci i jest sytuacją zastaną. Również poprzednia koncepcja z uzyskaną decyzją środowiskową dla drogi GP zakładała przejście przez miasto. W świadomości mieszkańców droga równoległa do rzeki Kamiennej i linii kolejowej funkcjonuje od wielu lat. Mimo przebudowy, współczesne rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo oraz uciążliwości związane z hałasem spowodują, że droga mimo poszerzenia pasa drogowego i wzrostu ruchu miałaby mniej negatywny wpływ na środowisko przyrodnicze i społeczne, niż ma to miejsce obecnie. 

Wariant północny nie rozwiązuje połączenia z drogą prowadzącą na Starachowic. Z prognozy ruchu, wiemy, że na wschód od ul. Radomskiej (DW 744) do ul. Iłżeckiej ruch byłby - jak na standardy drogi krajowej - niewielki. Jedynym argumentem za budową obwodnicy północnej byłoby uwzględnienie przedłużenia jej do ul. Ostrowieckiej (w rejon skrzyżowania DK 42 i DW 756) co wymagałoby budowy kolejnego wiaduktu nad linią kolejową i rzeką Kamienną. 

Oczywistym jest, że przebieg przez miasto będzie musiał wiązać się z wyburzeniami i wykupami nieruchomości, już dziś znajdujących się przy uciążliwej drodze. Budowa obwodnicy północnej w zakładanym kształcie niewiele poprawi środowisko przy ul. Kieleckiej i al. Niepodległości, ponieważ ruch docelowo-źródłowy, a także tranzytowy na południe będzie się odbywał właśnie tymi ulicami, zwłaszcza, że dwupasmowa obwodnica Wąchocka kończy się na granicy administracyjnej miasta, a w Starachowicach Dolnych w ciągu dwóch lat ma być wybudowany wiadukt nad linią kolejową co właśnie wzmocni atrakcyjność przejazdu tymi ulicami. Nie bez znaczenia jest fakt, że w wariancie „starodroża" wybudowana byłaby pełnoprawna obwodnica podmiejskich struktur osadniczych: dzielnicy Michałów oraz wsi Kuczów i Styków. Natomiast wariant północny odcinałby miasto od zasobów leśnych Puszczy Iłżeckiej w pobliżu największych osiedli mieszkaniowych, w tym nowego osiedla na ok 200 mieszkań. 

W imieniu lokalnej samorządowej społeczności prosimy, aby do dalszego opracowywania koncepcji uwzględniono wariant przebiegający „starodrożem”, czyli przejście przez Starachowice wykorzystując korytarz ulicy Kieleckiej, alei Niepodległości oraz częściowo ulicy Ostrowieckiej.

Dodane: 30.08.23 | Odsłony: 1914 | komentarze (24)
Tagi:

Komentarze użytkowników

Mieszkaniec Kuczów | 2023-08-30 08:41:05 napisał(a):

Ja się pytam po co było dawać pozwolenie na budowę domu skoro teraz po dwóch latach ma być zburzony ?

Bezmyślność... | 2023-08-30 08:58:19 napisał(a):

..to cech dzisiejszych władz gminy i powiatu. Co za obwodnica, która przebiega przez miasto ?????? Te propozycje działek zamiennych pan prezydent może sobie włożyć w buty , bo te najlepsze dawno już sprzedał. Teraz już wiadomo, dlaczego MM robił taka tajemnicę ze stanowiska "samorządów" , szkoda, ze nie zawiadomił o tym wcześniej radnych...

mieszkaniec ul.Kieleckiej | 2023-08-30 09:32:29 napisał(a):

W najbliższych wyborach samorządowych pokażmy tym ignorantom, że mamy już dosyć prywatnych folwarków włodarzy.Głos mieszkańców MUSI się liczyć.Jak będzie trzeba to zablokujemy inwestycję w sądach i na ulicy.Obwodnica przez miasto ---paranoja.

Adam | 2023-08-30 09:34:58 napisał(a):

Sami się wyburzcie i pobudujcie na tych atrakcyjnych działkach co dacie..

ewa | 2023-08-30 09:35:25 napisał(a):

Wreszcie jakas dobra decyzja. Brawa dla wladz powiatu

Archi | 2023-08-30 09:54:26 napisał(a):

to nie jest obwodnica tylko przejście przez Starachowice, tym ktorzy tak mocno się " pluja" wariantem nr.1 niech mocno przeanalizują swoje wypowiedzi, do was nie trafiają logiczne argumenty tylko wasze widzimisię. Tylko wariant nr.1 jest najlepszy.

Obel | 2023-08-30 09:59:30 napisał(a):

Wywłaszczyć i budować przejście przez miasto.

Inż. | 2023-08-30 10:19:06 napisał(a):

Przecież stanowisko mieszkańców którzy chcą obwodnicę pn a mieszkają w okolicach Kieleckiej i Niepodległości jest strzałem w kolano. Pokazane jest jak byk, że pies z kulawą nogą będzie jeździł dalej obwodnicą pn. Ci do strefy i tak pojadą tym co jest budowane teraz. Ale ci co jadą na odlewnię i Składową oraz w kierunku Pawlowa Nowej Slupi i Łagowa z kopalniami kruszyw będą wam jeździć pod oknami po niewyremontowanej drodze. To jest działanie na szkodę miasta

Piotr | 2023-08-30 10:35:33 napisał(a):

Czy wie ktoś, kogo wystawiła Lewica i Pan Kwiecień do sejmu z naszego regionu? Kolega z pisu śmiał się wczoraj do nas, że podobno żadnego kandydata z powiatu nie udało się znaleźć. Wychodzi że NL jest jednoosobowa . Mógłby się admin zainteresować?

Kierowca | 2023-08-30 17:00:28 napisał(a):

Brawo ,decyzja mogła być tylko taka.
Jeżeli ktoś ma wątpliwości niech sobie zobaczy ruch w godznach 13.30-do 15.30 na Alej wyzwolenia i Ostrowieckiej.

Nik | 2023-08-30 17:11:35 napisał(a):

A czy Pan kierowca uważa że ruch przy wariancie 1 się jakoś zmniejszy czy może odwrotnie?

Ordon | 2023-08-30 17:49:07 napisał(a):

Brawo, tym razem trzeba pochwalić władze z Materkiem i Ambroszczykiem na czele.
Gdyby wybrano wariant 2 lub 3, trzeba by było wyciąć mnóstwo lasu, a w dzisiejszych czasach, kiedy następują zmiany klimatyczne, to byłoby działaniem idiotycznym.
"Specjalny raport naukowy ONZ ostrzega: katastrofalne skutki zmiany klimatu nastąpią szybciej niż prognozowano. Musimy działać natychmiast! Wnioski specjalnego raportu naukowego ONZ są alarmujące! Klimatyczna katastrofa bliżej niż myśleliśmy!
Ten raport pokazuje, że wiemy jak ograniczyć globalne ocieplenie do 1,5 ℃ i możemy to zrobić, opierając się na sprawdzonych technologiach, takich jak znaczące zwiększenie energii odnawialnej i powstrzymanie wylesiania. Mamy cele, mamy rozwiązania, a różnica między niemożliwym a możliwym leży w rękach politycznych przywódców. WWF wzywa ich do natychmiastowego przyspieszenia działań na rzecz klimatu." POWSTRZYMANIE WYLESIANIA!
Przyroda służy wszystkim, nawet tym, którym nie podoba się wybór wariantu 1.

Misiek | 2023-08-30 17:59:27 napisał(a):

Tak się składa że człowiek też jest częścią przyrody i należy mu się równy szacunek jak w stosunku do lasów.Tymczasem wszyscy widzą lasy,zwierzęta a człowieka wywlaszczyc i kazać mu w wieku 70 lat budować nowe "gniazdko".Czynnik społeczny powinien być najważniejszy .

Do Misiek | 2023-08-30 18:43:39 napisał(a):

Liczy się interes całego społeczeństwa, a nie wąskiej grupki.
Dodatkowo, jeśli obwodnica miałaby ciągnąć się przez las, to i tak większość kierowców nie korzystałaby z niej, bo kto jadąc do Ostrowca ze Starachowic lub Skarżyska będzie wydłużał sobie trasę o 10 czy 20 kilometrów.
Paliwo nie jest tanie, toteż nie ma sensu, żeby wycinać las, bo wariant 2 i 3
nie zda egzaminu.

Do powyzej | 2023-08-30 19:34:32 napisał(a):

Wąska grupka to mieszkańcy Starachowic stanowiący społeczność miasta.Mają prawo do wypowiedzi i prawo do obrony własności prywatnej.Potrafisz być obroncą lasu a uważasz że człowieka należy wykluczyć bo ma swoje zdanie odmienne od twojego?

Sks | 2023-08-30 19:35:29 napisał(a):

To by miało sens gdyby wyburzyć wszystko od Skarżyska do Ostrowca.Kto za tym chorym pomysłem stoi czyżby znowu pan Materek bo już w Starachowicach nie ma co zabetonować.....tyle bo

Do Misiek | 2023-08-31 07:56:55 napisał(a):

A jadąc teraz ze Starachowic do Kielc to jedziesz przez Suchedniów bo trochę bliżej czy przez Skarżysko bo lepsza droga ?

Vox Populi | 2023-08-31 10:28:57 napisał(a):

I znowu głupota i krótkowzroczność tryumfuje, obwodnica przez środek miasta, chore i idiotyczne z takim myśleniem nigdy się nie podniesiemy a wszyscy młodzi uciekną i ogłosimy się największym domem starców w Polsce. Ludzie myślcie to nie boli, na prawdę !

Do vox populi | 2023-08-31 12:41:40 napisał(a):

Ciebie dotyczą te dwie cechy. Żadnych konkretów, tylko biadolenie.
W tym przypadku fragment obwodnicy, który
prowadzi przez miasto jest uzasadniony ekonomicznie, logicznie i ekologicznie.

Do powyzej | 2023-08-31 13:02:48 napisał(a):

Ha ha ha ,zwłaszcza ekonomicznie i logicznie,no trzymajcie mnie bo ktoś nie umie liczyć.

Do poprzednika | 2023-08-31 14:29:22 napisał(a):

Ekologicznie zwłaszcza dla mieszkańców ul Kieleckiej i Al. Niepodległości !!! To jest rozum.

Obywatel | 2023-09-01 08:29:35 napisał(a):

Oprócz czytania, trzeba wysuwać wnioski.
Ekonomicznie wariant północny dobry jest dla inwestora czyli GDDKIA. Później ktoś będzie musiał ładować w drogę którą GDDKIA porzuci, a po której ruch będzie taki sam jak dziś. I tu drugi wniosek. Skoro będzie tak jak jest to o żadnym eko rozwiązaniu nie ma mowy, bo las wycięty, a na kieleckiej smród i hałas. Więc droga przez miasto spowodowałaby że las nie będzie wycięty a droga w trakcie rozbudowy zyska zabezpieczenia.

Do Obywatel | 2023-09-01 11:20:56 napisał(a):

I to jest logiczne rozumowanie.
Wyda się pieniądze na północną obwodnicę,
wytnie się las, a kierowcy dalej będą jeździć Kielecką ze względu na oszczędność czasu i pieniędzy na paliwo.

Robert | 2023-09-09 21:40:53 napisał(a):

Jeżeli przez Kielce moze przebiegać S74 to przez Starachowice DK42

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie