Park miejski, czy może ogród botaniczny w Starachowicach?

3633.nsmed

Czy starachowicki Park Miejski stanie się w przyszłości ogrodem botanicznym? - To wymarzone miejsce do tego celu - mówi prof. Janusz Łuszczyński, kierownik Zakładu Botaniki Uniwersytetu im. Jana Kochanowskiego, jeden z współtwórców powstającego w Kielcach ogrodu botanicznego.

Profesor przebywał w Starachowicach na zaproszenie Stowarzyszenia Starachowice Moja Polska oraz mazowieckiego oddziału Towarzystwa Przyjaciół Lasu. Celem jego wizyty było zapoznanie się z Parkiem Miejskim, gdyż możliwość jego rewitalizacji była tematem prelekcji, którą wygłosił dla starachowickich samorządowców w Centrum Edukacji Przyrodniczej w Marculach. Wykład nosił tytuł „Skarby przyrody –ogrody botaniczne, arboreta , parki miejskie”. Z zainteresowaniem wysłuchali go m. in. starosta Andrzej Matynia, przewodniczący Rady Powiatu Jan Wzorek, zastępcy prezydenta miasta Małgorzata Szlęzak i Sylwester Kwiecień radni Rady Miejskiej Jadwiga Maciejczak, Krzysztof Zuba, Mirosław Adamus, Waldemar Tuz oraz pracownicy Urzędu Miejskiego i działacze TPL.

- Wbrew pozorom macie już bardzo dużo – bo wspaniałe miejsce do tworzenia takiego ogrodu. Pod tym względem wyprzedzacie Kielce o sto lat. My tworzymy go na ugorze. Wy dysponujecie znakomicie ukształtowanym terenem, który porasta las ze stuletnimi drzewami. Rzeźba terenu, starodrzew, źródlisko i strumyk to niewątpliwe atuty tego miejsca - podkreślał profesor.

Walory parku dostrzega również Radosław Koniarz, leśnik, kierownik Centrum Edukacji Przyrodniczej im bpa. Jana Chrapka w Marculach, który towarzyszył profesorowi podczas wizyty w parku. - Pięknie ukształtowany teren urozmaicają wychodnie skalne. Nie ma tu może wyjątkowych okazów drzew, ale latem tego roku znalazłem stanowisko, na którym rosła lilia złotogłów, roślina bardzo rzadka , znajdująca się pod ścisłą ochroną . Zapewne jest ich tu więcej – dodaje.

Zdaniem profesora niezbędne jest opracowanie koncepcji tworzenia parku. Potrzebna jest też grupa pasjonatów, która zechce ją realizować.

Naturalny drzewostan o charakterze leśnym warto wzbogacić o roślinność, która uzupełni i uatrakcyjni to miejsce.

- Przestrzegał bym przed sadzeniem roślin zielnych, gdyż opieka nad nimi jest czasochłonna, pracochłonna i kosztowna. Warto natomiast sadzić drzewa i krzewy. Byłby to więc precyzyjnie mówiąc ogród dendrologiczny – sugeruje profesor. Jego zdaniem doskonale nadawałyby się do tego rododendrony, które miałyby tu doskonałe miejsce, bowiem lubią półcień. Są przy tym piękne i kwitną od wiosny do jesieni. Warto tez tworzyć zbiory drzew i krzewów chronionych. Takich chociażby jak brzoza ojcowska.

Oczywiście jest to zadanie, którego realizacja zajęła by lata i musiałaby być wieloetapowa. Ale jest ono realne o czy świadczyć może przykład Raciborza. Gdzie taki ogród powstał dzięki staraniom tamtejszego samorządu.

Informacja: UM Starachowice

Dodane: 19.11.11 | Odsłony: 600

Komentarze użytkowników

Ja | 2011-11-19 09:11:30 napisał(a):

Dobrze gada dać mu wódki! Ale z tego nic nie będzie bo nie ma na to kasy. I za dużo jest chętnych do przytulenia paru złotych przy takich projektach.

Urizjel | 2011-11-19 10:11:24 napisał(a):

@Ja, nie znasz się to się nie odzywaj. Kogo obchodzą w parku miejskim gatunki drzew, krzewów, czy kwiatków? Od tego są ogrody botaniczne a nie park. Park musi być miejscem rekreacji - także czynnej, a nie enklawą m.in zagrożonych gatunków! Park musi być dla ludzi a nie wyłącznie roślinnym skansenem! Drzewostan w parku należy przetrzebić, i tak go zagospodarować żeby w końcu przychodzili do niego ludzie, jak jest wszędzie na całym świecie, tylko nie u nas. Im wcześniej to zrozumiesz, tym lepiej

Parkowicz | 2011-11-19 10:31:45 napisał(a):

W parku mają też swoją ostoję lisy, łaski, jeże, wiewiórki a także nietoperze. To że ktoś z zewnątrz to zobaczył i docenia walory zapuszczonego przez władze miasta od lat parku to jest żenada.Niech dalej trwonią pieniądze na drzewa na manhatanie, rondo przy ul.leśnej, fontanny na stawie. Władza w mieście jest od lat nie merytoryczna, mają tumanów doradców myślą jak chapną całą kadencję a Miasto Starachowice zupełnie im nie kojarzy z rodzinnym miastem- to nie są nawet gospodarze miasta nie mówię już o menadżerach.

Diuna | 2011-11-19 11:34:16 napisał(a):

Bardzo lubię przyrodę ale niestety w parku miejskim powinni przebywać ludzie a nie dzikie zwierzęta jak choćby lisy o czym pisze Parkowicz. Władza zmarnowała ciężkie pieniądze na plac po Manhattanie i nic z tego dla miasta i mieszkańców nie ma. Należało zrewitalizować park a nie nieudolnie próbowac robić to z placem Manhattan

Pan Ładny | 2011-11-19 13:14:16 napisał(a):

Tak jest rewitalizację powinno się zrobić w parku, a na manhatanie centrum,WB ty łysa pało, bez pojęcia.

popieram | 2011-11-19 13:51:53 napisał(a):

ogród botaniczny jest też miejscem wypoczynku dla mieszkanców, wspaniała inicjatywa !!! Starachowice to wprawdzie nie Warszawa ale tam Ogród Botaniczny
jest miejscem spacerów , relaksu, poznawania przyrody - POPIERAM !!!

Jagoda | 2011-11-19 17:44:02 napisał(a):

Super inicjatywa! Nareszcie ktoś mądrze pomyślał! Trzeba jechać do prywatnego ogrodu botanicznego "Na rozstajach" w Młodzawach Małych koło Pińczowa i zobaczyć jak się to robi!

troll | 2011-11-19 18:23:29 napisał(a):

wiedzialem ze park ma potencjal;D a co do tych krzywiacych sie na ogrod botaniczny m.in.do Urizjel ze nie nadaje sie do wypoczynku ze nikogo nie obchodza wyjatkowe gatunki ani nikogo nie interesuje co w nim zyje- jestes strasznie malostkowy i krotkowzroczny co za tym idzie zupelnie nie zorientowany w temacie. taki park moze pelnic wiele funkcji- moze byc zarowno miejscem wypoczynku i rekreacji jak i enklawa zagrozonych gatunkow. popatrzcie np na park jordana w krk a jak ktos nie zna go to polecam sie udac:) bogactwo gatunkow drzew i krzewow- nie raz pojedyncze egzemplarze nie raz jedyne w Polsce, kawiarnie, skatepark, oczka wodne, laweczki, polany. cos rewelacyjnego:)

Borys | 2011-11-19 21:03:44 napisał(a):

ogród botaniczny? hahaha przecież to jakiś idiotyzm. Dzieciaki starsze i młodsze które miałyby bawić się w parku musiałyby ciągle uważać żeby nie zdeptać tego, czy tamtego "okazu" ;) Przecież to jakiś chory oderwany od rzeczywistości pomysł, poza tym kosztowałoby to kupę pieniędzy w utrzymaniu. Nie należy brać takich bredni w ogóle pod uwagę

ALF | 2011-11-20 08:28:06 napisał(a):

Ogród botaniczny? co te stare dziady znowu wymyślają? Zrobić coś ciekawego dla młodych żeby mogli fajnie spędzać czas a ni starym dziadkom kwiatki sadzić. zresztą na manhatanie pokazali jak "umieją" zagospodarować teren hahaha Tragedia i

ALF | 2011-11-20 08:30:15 napisał(a):

Tragedia, kiła i mogiła... To samo z pomysłem ogrodu botanicznego. Niech dziadki sobie grządki pod blokami robią a park powinien służyć ludziom. MŁODYM! a nie starych dziadom

fipiflap | 2011-11-20 10:11:51 napisał(a):

głupie gadanie. zaraz by przyszli menele srali, żgali na ta kwiatki itd. Z resztą, po co to komu ? dwóm czy trzem fanatykom zieleni? Głupi pomysł i tyle

popieram | 2011-11-20 11:41:44 napisał(a):

trzeba smiałych pomysłów a ten do takich należy. Popatrzcie na Bałtów przeciez to była nie dawno biedna wioseczka choć dostrzegało sie jego niepowtarzalne połozenie a teraz cudo znane w całym kraju. My mamy więkrzy potencjał, Muzeum
Przyrody i Techniki to dobry początek myślę że są zapaleńcy i cos z tego będzie
w niedalekiej przyszłości

agnieszka | 2011-11-20 14:10:07 napisał(a):

ja pamietam park z muszlą koncertową, różnymi występami z amfiteatrem, mysle że należałoby wrócić do tego i wszystkie imprezy plenerowe organizowac tam. tak było kiedys i było fajnie ale to moje osobiste zdanie. pozdrawiam

Obserwator | 2011-11-21 09:21:59 napisał(a):

Jak zwykle... Iluż tu znawców i ekspertów! A jaka elokwencja i kultura języka! Dziwi mnie, że jeszcze nikt nie domaga się grzybka z piwkiem. Przecież tak fajnie byłoby posiedzieć... To się nazywa rekreacja!
Ogród botaniczny? Łeee.. Ciekawe jaki procent mieszkańców miasta był w takim ogrodzie i wie jaka jest idea takich miejsc?
@ Alf, "watahy" odnoszą się do wilków, a nie do starszych ludzi. Ciekawe jak określiłbyś siebie?

magda | 2011-11-21 10:56:15 napisał(a):

Wiecie co jak czytam to co niektorzy tu piszą to żal mi jest ich po porostu
bo jaki pomysł pojawi sie na zagospodarowanie jakie kolewiek tego miasta które ma duży potencjał ale nie wykorzystany zawsze jest negowany do tego stopnia, że szkoda pisać
może lepiej nic nie robić przynajmniej nie bedzie takich głupich komentarzy...

@ magda | 2011-11-21 11:09:23 napisał(a):

Zgadzam się z Tobą. Pozostaje jedynie niesmak po tych wypowiedziach. W Internecie anonimowo byle kto może napisać byle co. Plotą o demencji i starości.
Gdyby chociaż pojawiła się jedna sensowna propozycja. Właściwie to nie ma po co tu zaglądać.

M | 2011-11-21 11:18:00 napisał(a):

W parku już były pięknie oświetlone alejki.
I co? były kilka tygodni. Po ławkach również tylko ślad został. Uważam, że przede wszystkim to powinien być zlikwidowany las miejski, a dopiero wtedy można myśleć o właściwym wykorzystaniu tego terenu. Muszla koncertowa jak na pewno pamięta większość mieszkańców miała w tym miejscu świetną lokalizację.

M | 2011-11-21 11:40:40 napisał(a):

Nowy ogród botaniczny jest już rośnie na terenie dawnego "manhatanu".
Na pewno po wycięciu lasu na terenie parku miejskiego świetnie wyglądałby park linowy dla młodych, dla dzieci plac zabaw z nawierzchnią bitumiczną, dla starszych fontanelka z ławeczkami. Wykorzystując ukształtowanie trenu doskonale sprawdziły by się różnego rodzaju tory zjazdowe

Heniek z WAKu | 2011-11-21 11:44:17 napisał(a):

Magda, pokazałaś swoją naiwność i całkowity brak rozsądku. Przez takie idiotyczne pomysły plac Manhattan zamienił się w pustynię, a przy fontannie postawiono dziwoląga w postaci bistro wyglądającego jak kopiec kreta. Proponowane tu rozwiązanie jest idiotyczne inaczej tego niemożna nazwać. To ma być park , gdzie można czynnie spędzać czas a nie ogródek, ale zapewne do ciebie nic nie trafi i nadal będziesz upierała się przy swoim.
Z parku trzeba wykarczować znaczną część roślinności a nie sadzić nowe rośliny. Poroniony pomysł ot, co

@ M | 2011-11-21 11:58:14 napisał(a):

To prawda, były alejki pięknie oświetlone. Ale prawdą też jest, że park był nieogrodzony, a patologia jest wszędzie. W przypadku ogrodu botanicznego teren musi być ogrodzony, jest dozór, bilety wstępu. Mogliby przyjeżdżać zwiedzający. Kolejne piękne miejsce obok Wielkiego Pieca. Kielce potrafią - my nie?
Twój pomysł jest świetny, ale nie na teranie, gdzie rosną 100 letnie drzewa!

M | 2011-11-21 12:12:08 napisał(a):

Nie piszę o całkowitym wycięciu wszystkich drzew tylko o tzw. samosiejkach, które przez x lat się same rozsiewały.
Może jest to i pomysł aby teren ogrodzić.
Ogrody botaniczne mają racje bytu jak wspomniał prof. tylko przy instytutach jak w np. w Lublinie gdzie są pod ręką pasjonaci. Może ogród + uruchomienie działalności tzw. miejskiej zieleni. My ślę , że należy podejmować wszelkiego rodzaju inwestycje w naszym mieście pod jednym warunkiem wydawać na tworzenie nowych miejsc pracy jak mamy wszyscy pracować do 67 roku.

Enter | 2011-11-21 14:59:53 napisał(a):

- rozbudowany plac zabaw dla dzieci - na pewno TAK
- skatepark dla starszych - na pewno TAK
- park linowy na drzewach - TAK
- kilka ławek dla starych tetryków - OWSZEM
- jeśli by były pieniądze na mały amfiteatr - JAK NAJBARDZIEJ
- ogród botaniczny - NIE! to jakiś niedorozwinięty pomysł, bez żadnych logicznych przesłanek, któremu tu przyklaskuje kilku awanturników. Ludzie zejdzie na ziemię i przestańcie ośmieszać się wypisując takie bzdury. Co za naród?!

budżet | 2011-11-21 15:09:58 napisał(a):

nie martwmy się. ani ogród botaniczny, ani żadne alejki, place zabaw, itp. na pewno w najbliższych latach nie powstaną w parku. jest już projekt budżetu na 2012 r., w którym inwestycji jest tylko co kot napłakał.

Enter | 2011-11-21 15:13:32 napisał(a):

@budżet, czy coś konkretnego prócz Runku ma być realizowane?

budżet | 2011-11-21 15:16:21 napisał(a):

jedyną ulicą, która będzie przebudowywana w 2012 r. będzie ul. Kanałowa. jeśli chodzi o resztę to co najwyżej dziury zakleją. Na rynek pójdzie 10 baniek w tym roku czyli 1/13 wydatków całego budżetu.

M | 2011-11-21 16:00:02 napisał(a):

No tak to wszystko jest zaplanowane w budżecie. Już WB się o wszystko postarał.
Więc po co w ogóle pisać i rozmawiać na tak oczywiste zagadnienia.
Kasa załatwia każdy temat.

gość | 2011-11-21 19:19:08 napisał(a):

Park jak wygląda, wszyscy widzimy. A jak dzisiaj wyglądają przystanki autobusowe? Potłuczone szkła, zniszczone dokumentnie. Wygląda jakby ktoś planowo dokonał dewastacji. Przystanki są w miejscach widocznych, może nawet ujetnych przez miejski monitoring. I tak dla wandali to zaden problem ani kłopot. Juz widzę "infrastruktrurę" w naszym parku- trzeba by każdą ławkę czy alejkę wyposażyć w strażnika z dużym porządnym pasem, co by mu jeszcze było wolno okładać tym pasem chętnych do dokonywania demolki!!!

M | 2011-11-21 21:24:43 napisał(a):

Jaki prezydent takie miasto. Cóż się dziwić.
Przykład z góry. Brak miejsc pracy jak powszechnie wiadomo sprzyja patologiom.
Wydane pieniądze na wizerunek , promocje w krajach UE teraz procentują. Tylko w tworzeniu bezrobocia.

brrstar | 2011-11-22 07:55:07 napisał(a):

takie iniciatywy powstają oddolnie a tu zawsze gdy czytam ze ktoś coś zaproponował to żle bo nie są to miejsca pracy ocknąć się urzednicy nie są pracodawcami a administratorami i inwestorami zwiedźcie puławy mielec kilka miast na śląsku, w okolicach poznania i wrocławia tam parki jakoś funkcjonują odnowione rynki miast teżjest ok jest gdzie wyjść a tu skałki fontanna-nie bo kasa park-nie bo kasa rynek-nie bo kasa basen-nie bo kasa jak tak czytam to cieszę sie że wyjechałem

M | 2011-11-22 09:15:46 napisał(a):

A czy korupcja i chłam są w tych miastach.
Np. poprzedni prezydent Wrocławia jak wiesz
jest Ministrem kultury. Ogród botaniczny czy zoologiczny itp we Wrocławiu są poniemieckie. A po za tym to ww miastach są instytuty naukowe. Mieszkają ludzie wykształceni, uczciwi i z pasją.

Jedynytaki | 2011-11-22 18:02:35 napisał(a):

W park bez konkretnych pieniędzy ( a takich miasto nie ma)nie warto pompować pieniędzy. Warto natomiast przypilnować aby bezmyślnie nie wycinano drzew- alejki, latarnie zawsze można zrobić,póki co najcenniejszy jest w parku drzewostan. To bogactwo powinno być pod szczególną ochroną!!!

M | 2011-11-22 20:22:56 napisał(a):

Że wycinka jest konieczna to nawet dziecko o tym wie. Szkoda , że przez tyle lat nie widział tego WB. Z zielenią to tak jak z wszystkim .... aby zawsze pięknie wyglądało należy systematycznie , codziennie o to dbać. Pewnie nie miał z parku kasy????

M | 2011-11-22 21:18:21 napisał(a):

Nie wiem kto?
anomim i już !!
Ale jak mieszkańcy,wrażliwi i miłośnicy zieleni którzy widzieli, pisali i mówili , że "Park Miejski" wymaga !!!
I co ? nic 0 reakcji nawet w mowie!!
I to było ok?

uczestnik spotkania | 2011-11-24 14:42:00 napisał(a):

Funkcjonowanie ewentualnego ogrodu botanicznego, czy ogrodu dendrologicznego w niczym nie przeszkadza aby był on miejscem rekreacji i wypoczynku dla młodszej części społeczeństwa, wręcz przeciwnie, dobrze gdy na terenie ogrodu sytuowane są różnego rodzaju nazwijmy to instalacje służące aktywnym formom wypoczynku. Nowoczesne Ogrody Botaniczne czy Ogrody Dendrologiczne idą w tym kierunku. Radzę więcej poczytać, przed wpisywaniem opinii.

________________________________________
Zgodnie z regulaminem portalu komentarze zupełnie odbiegające od treści artykułu zostały usunięte.

Moderator

tukan | 2011-11-24 19:08:33 napisał(a):

Fakt, zagospodarowanie "Manhatanu" jest pozbawione sensu i logiki, taki teren w centrum miasta przeznaczyć na nieudolnie zaprojektowany deptak, który jeszcze całe dziesięciolecia nie będzie spełniał swej funkcji, przyznajcie WB powinien mieć lepszych doradców, gdyby część tych pieniędzy mądrze przeznaczona na park a część na zagospodarowanie manchatanu, ale pod kątem rozwoju gospodarczego miasta bylibyśmy w zupełnie innym miejscu rozwoju miasta.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie