Plany na nowe ścieżki rowerowe przy ulicach: Radomskiej oraz Wojska Polskiego

18178.nsmed

Budowa ścieżek rowerowych w Starachowicach, to niełatwy temat, zarówno w sferze infrastruktury, jak w kwestii społecznej. Gmina Starachowice budując trakty dla rowerów ma ograniczone pole działania, ponieważ w grę wchodzą: zwężanie jezdni, wycinka drzew, likwidacja pasów zieleni. Co budziło i budzi wielokrotnie wątpliwości mieszkańców.

Miasto planuje wybudowanie ścieżki rowerowej na ulicy Radomskiej, od ronda śp. Lecha Kaczyńskiego do ulicy Fabrycznej. Głos w tej sprawie zabrał radny Włodzimierz Orkisz i napisał interpelację do włodarza miasta: 

„Niniejszym zwracam się do Pana Prezydenta z uprzejmą prośbą, aby uwzględnił moją uwagę, która dotyczy planowanej budowy ścieżki rowerowej na odcinku drogi od skrzyżowania ul. Radomskiej i ul. 1 Maja ciągnąca się od ronda Lecha Kaczyńskiego do ul. Fabrycznej. Moim zdaniem, jak i wielu mieszkańców, budowa ścieżki na tym odcinku nie jest potrzebna. Umieszczenie ciągu pieszego i rowerowego na wysokości budynku „Parku kultury" będzie zagrażało bezpieczeństwu mieszkańców ро zakończonych spektaklach.

Ponadto, przy rondzie Lecha Kaczyńskiego jest zjazd odciążający rondo. W związku z budową ścieżki konieczne byłoby zdjęcie potężnej warstwy ziemi ze Skweru Pracowników Fabryki.

Wobec tego, korzyści z wybudowanej ścieżki rowerowej będą znikome.

Bardzo proszę Pana Prezydenta o uwzględnienie mojej uwagi co do zamierzonej budowy ścieżki na ww. odcinku drogi” – czytamy w piśmie radnego do prezydenta Marka Materka. 

Odpowiedzi udzieliła zastępczyni prezydenta miasta ds. gospodarczych Elżbieta Gralec.

W odpowiedzi na Pana interpelację z dnia 15 grudnia 2023 r. w sprawie rezygnacji z budowy ścieżki rowerowej na odcinku drogi od skrzyżowania ul. Radomskiej i ul. 1 Maja do ul. Fabrycznej informuję, że w ciągu kilku ostatnich lat Gmina Starachowice praktycznie „od zera” wybudowała kilkanaście kilometrów ścieżek rowerowych. Proces projektowania i realizacji, który był utrudniony ze względu na różnych zarządców dróg, a także wąskie pasy drogowe, został poprzedzony konsultacjami społecznymi w 2018 r., które pokazały szkielet systemu dróg rowerowych pod nazwą "StarVelo".

W tym systemie wyznaczono dwie główne trasy: R1 (Szpital - Batalionów Chłopskich – Oświatowa - Armii Krajowej - Wyszyńskiego - Miodowa) i R2 (Szpital - Radomska - Starachowice Dolne - Pasternik - Moniuszki - Jana Pawła II – Miodowa).

Odcinek przy ul. Radomskiej, pomiędzy rondem im. Prezydenta Lecha Kaczyńskiego a ul. Fabryczną jest jednym z istotnych elementów trasy R2, zwłaszcza że jest położony przy zrewitalizowanym Parku Miejskim, ogrodem Tadeusza Bilicza oraz największą miejską instytucją kultury Parkiem Kultury. Nie bez znaczenia jest to, że w ramach budowy wiaduktu będzie wybudowana droga rowerowa, która zakończy się przy ul. Fabrycznej. Przy rondzie Prezydenta Lecha Kaczyńskiego powstała droga dla rowerów wschód zachód (oznaczona jako T3 we wspomnianym wcześniej systemie), a obecnie trwają prace projektowe związane z modernizacją ul. Radomskiej, w ciągu której będzie zaprojektowana droga dla rowerów.

W związku z powyższymi uwarunkowaniami rezygnacja z realizacji kluczowego odcinka, jednego z najważniejszych ciągów systemu tras rowerowych spowodowałaby powstanie przerwy, która skutkowałaby skierowaniem rowerzystów na jezdnię ulicy Radomskiej o dużym nachyleniu. Spowodowałoby to uciążliwość i komplikacje nie tylko samym rowerzystom, ale także kierującym pojazdami. Analizowaliśmy alternatywny przebieg omijający wskazany odcinek - ulicą Fabryczną lub Pileckiego. Niestety są to odcinki, gdzie występują większe spadki podłużne, w pasie drogowym nie ma miejsca na usytuowanie wydzielonej drogi dla rowerzystów, a także użytkownicy rowerów musieliby nadkładać wiele dodatkowych metrów, żeby omijać brakujący odcinek o długości 250 m. Żeby wyeliminować zagrożenia, o których Pan Radny wspomniał, droga dla rowerów będzie usytuowana od strony jezdni, a chodnik będzie zlokalizowany od strony budynku Parku Kultury oraz ogrodu, w związku z czym wyeliminowane będą punkty kolizyjne. Obecnie przystępujemy do przebudowy schodów przed Parkiem Kultury. Zostały one tak zaprojektowane, aby nie ukierunkowywać zejścia wprost na chodnik z drogą dla rowerów.

Wobec powyższych argumentów, ale przede wszystkim w trosce o bezpieczeństwo rowerzystów realizacja drogi rowerowej, skutkująca odseparowaniem od ruchu samochodowego, jest zasadna.

***

W budżecie miasta zostało zarezerwowane 150 tysięcy złotych na wykonanie dokumentacji technicznej dla remontu ulicy Wojska Polskiego. Tutaj też zakładana jest budowa ścieżki rowerowej. 

Dodane: 05.01.24 | Odsłony: 1368
Tagi:

Komentarze użytkowników

Senior cyklista | 2024-01-05 16:32:05 napisał(a):

Skończcie z tymi idiotycznymi ścieżkami pod górę bo przecież nikt nie będzie nimi jeżdził tak jak Kopalnianą zcy Szlakowiskiem. Obecne udziwnione nie nadają się do jazdy rowerami, nie oznakowane np ! Maja wyjazdy z MANa są blokowane przez samochody. Nie przekonsultowane robicie głupotę za głupotą Orkisz ma rację stop Marnowaniu pieniędzy. poszerzyć ulice a nie blokować ruch w mieście.

TAK | 2024-01-06 10:52:44 napisał(a):

Wielu się śmieje że nikt nie korzysta ze ścieżek rowerowych i tak będzie przez najbliższe kilka lat. Starachowice powoli uczą się że rower to nie tylko sposób na rekreacje ale tez sposob na szybki i ekologiczno ekonomiczny transport. Dla wielu malkontentow jest to nie do pomyślenia że coś niezrozumialego w ich ocenie zostaje budowane ale patrzac na Holandię, widzę świetlaną przyszłość ścieżek rowerowych w Stcach. Tak dla ścieżek rowerowych! Pozdrawiam!

Liner | 2024-01-06 12:00:08 napisał(a):

Popatrz na teren w Holandii.
Już widzę te tabuny rowerzystów jadących z nad Lubianki do pracy na strefę, dobry kabaret.
Starachowickie ścieżki rowerowe to jakieś chore pomysły, sen wariata.

Fred | 2024-01-06 12:15:06 napisał(a):

Holandia płaska jak stół, a w Starachowicach są tylko dwie opcje, albo z górki albo pod górkę. Unijni fanatycy CO2 chcą nas pozbawić aut, dlatego już niedługo będzie nas stać tylko na rowery. Komuna 2.0 będzie jeszcze gorsza niż pierwowzór..

Wezyr | 2024-01-06 14:52:18 napisał(a):

Ścieżki rowerowe to dobry kierunek, choć jesteśmy miastem położonym na wzgórzach. Jednak budowa ich nie powinna odbywać się kosztem zwężania ulic i wycinania drzew. Rowery miejskie to też pomyłka, bo rok w rok będziemy dokładać nie małe pieniądze do tego projektu.

Do Liner | 2024-01-06 15:45:23 napisał(a):

Jak mieszkałem na Południu to wiosną i latem codziennie jeździłem do pracy do RRD. Codziennie! Obecnie przy ładnej pogodzie często jeżdżę z synem z Majówka przez szpital i 1go Maja nad staw i spowrotem. Jak dziewięciolatek da radę i ma z tego frajdę to znaczy że trasa nie jest tak wymagająca Jak ją opisujesz.

Mieszkanka | 2024-01-06 15:50:30 napisał(a):

Ścieżki rowerowe ok. Jeśli ktoś ma odrobinę kondycji takie podjazdy jak ul Pochyła to betka.A jeśli się nie ma kondycji to elektrykiem. Proszę budować i dobrze te trasy skomunikować. Obecna komunikacja beznadziejna. Co rusz trzeba zsiadać z roweru i przeprowadzać przez mega krawężniki bo dalaj ścieżki brak. Dlaczego nie ma projektu trasy rowerowej, którą bez problemu tzn. bez zsiadania z roweru można by było przejechać np. przez całe miasto. Widzę, że tu jest problem.

Mieszkanka | 2024-01-06 15:53:20 napisał(a):

Trzeba ćwiczyć a nie jęczeć, że teren pagórkowaty. Wstyd.

Mieszkanka | 2024-01-06 15:58:34 napisał(a):

A co lepiej po ulicy przy takim natężeniu ruchu ulicznego. Oj niektórzy nie widzą, że bez trasy rowerowej nie sposób bezpiecznie na rowerze, chyba, że po chodniku.

Liner | 2024-01-06 16:06:26 napisał(a):

Ja, rowerem robię trasy po 60-150 km w zróżnicowanym terenie, jeżdżę cały rok, a po Starachowicach jeśli jeżdżę to żadnymi ścieżkami rowerowymi, które są tragiczne - wiele z nich nie ma początku, inne kończą się w czarnej d.....

Po mieście jeżdżę autem, rower dla przyjemności poza miastem.

Mieszkanka | 2024-01-06 16:19:20 napisał(a):

Super, piękna widokowa trasa rowerowa , podjazd Moniuszki, ale cóż jak dalej trasy brak. A szkoda, bo gdyby była mogłabym z wnuczkami bezpiecznie dojechać nad zalew, tam rundka i z powrotem. I tak mamy wiele tras nie skomunikowanych czyli do nikąd.

Do Liner | 2024-01-06 18:16:20 napisał(a):

Aha, czy to oznacza że jeden z tych matołów którzy mają ścieżkę rowerową obok a jadą ulicą to Ty? No cóż, takie to życie...

Do DoLiner | 2024-01-07 17:41:51 napisał(a):

A czy wiesz ty matole ,że ścieżki są skopane nieoznakowane i nie zfrezowane krawężniki i w wielu miejscach nie da się z nich korzystać tylko trzeba zsiadać i prowadzić rower. A ulicą na tej samej trasie jedzie się bez zsiadania co jest zasadniczą cechą jazdy rowerem po mieście. Albo kierowcy stoją na ścieżkach przed skrzyżowaniami tak jest zawsze na Pileckiego czy 1 Maja no i jak tam ty matole pjedziesz.

Skomentuj!


Ostatnie komentarze w serwisie