Na budowie obwodnicy Wąchocka [ZDJĘCIA]

17629.nsmed

Obwodnica Wąchocka, to część nowego śladu drogi, która powstaje od Skarżyska-Kamiennej do Starachowic. Jak informuje na swojej stronie internetowej Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad [GDDKiA] „Droga o długości około 11,7 km będzie przebiegać nowym śladem od granicy Skarżyska-Kamiennej do granicy Starachowic, omijając miejscowość Parszów po stronie północnej i Wąchock po stronie południowej. Dzięki inwestycji ruch tranzytowy zostanie wyprowadzony z miasta, przez co poprawi się bezpieczeństwo uczestników ruchu oraz komfort życia mieszkańców Wąchocka”.

Przypomnijmy, że w grudniu 2020 roku nastąpiło podpisanie umowy na realizację inwestycji z  wykonawcą - firmą Strabag. Wartość kontraktu to 283,7 mln złotych. Zakończenie inwestycji zaplanowano w listopadzie 2024 roku.

Portal Starachowice-NET.pl zapytał w GDDKiA o zaawansowanie prac. Poniżej odpowiedź rzeczniczki kieleckiego oddziału GDDKiA Małgorzaty Pawelec-Buras.

Ze względu na zróżnicowanie terenu i warunków gruntowych na poszczególnych fragmentach budowanej obwodnicy Wąchocka wykonywane są różne asortymenty robót czyli zarówno roboty ziemne jak i bitumiczne. Ogółem roboty ziemne zaawansowane są w prawie 60 procentach. Te najbardziej pracochłonne to wykopy w gruncie skalistym.

Na odcinkach trasy głównej o łącznej długości ok. 4 km ułożona została podbudowa zasadnicza z betonu asfaltowego pod warstwy nawierzchni. Pierwsza wiążąca warstwa nawierzchni ułożona została na fragmentach o łącznej długości ok. 3 km. Latem planowana jest kontynuacja robót bitumicznych, które prowadzone są od ub. roku.

W ramach inwestycji powstaje 11 obiektów mostowych i 4 przepusty ekologiczne. Wykonawca prowadzi już prace na 9 obiektach i dwóch przepustach. Na pięciu mostach i wiaduktach w  obrębie ustrojów nośnych. Ogólne zaawansowanie robót mostowych to ok. 3O procent.

Największym obiektem jest przejście dla zwierząt dużych na początkowym leśnym odcinku obwodnicy. To przejście nad trasą główną i nad drogami dojazdowymi typu zielony most. Aktualnie wykonywane są tam prace przy betonowaniu skrzynkowych konstrukcji obiektu.

W 90 procentach wykonane zostały przełożenia mediów czyli budowa i przebudowa sieci gazowniczych, energetycznych, kanalizacyjnych, wodociągowych czy teletechnicznych.

Ogólne zaawansowanie inwestycji to blisko 30 procent.  Zgodnie z umową prace planowane są do końca 2024 r.  Na obecnym etapie inwestycji kontynuowane będą zarówno roboty ziemne, bitumiczne jak i mostowe.

Północno-zachodnia obwodnica Starachowic

Po drugiej strony lokalnego odcinka drogi krajowej nr 42 powstaje północno-zachodnia obwodnica Starachowic. Będzie drogą główną ruchu przyspieszonego o szerokości 7 metrów z poboczami o całkowitej długości 3,5 km. Na skrzyżowaniu z drogą nr 744 wybudowane zostanie rondo. Nowa trasa od zachodniej strony będzie omijała miasto i tereny Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Koniec trasy to włącznie do drogi krajowej nr 42. Drogowcy zaplanowali m.in. ścieżkę rowerową; budowę: stacji meteo, zatok postojowych, zatoki autobusowej wraz z wiatą przystankową, ekranów akustycznych czy kanalizacji deszczowej. 

Na jednej z ostatnich konferencji prasowych informowano, że Zarząd Województwa Świętokrzyskiego będzie się starał o pieniądze z siódmej edycji Polskiego Ładu na wybudowanie łącznika między obwodnicami Wąchocka i północno-zachodnią obwodnicą Starachowic.

Droga ze Starachowic do Tychowa

Świętokrzyski Zarząd Dróg Wojewódzkich ogłosił przetarg i szuka wykonawcy robót drogowych dla zadania „Rozbudowa drogi wojewódzkiej Nr 744 na odcinku Tychów Stary – Starachowice”. Zakres inwestycji obejmuje w szczególności: poszerzeni jezdni do szerokości 7 metrów, budowy ronda na skrzyżowaniu w Tychowie Starym, budowy chodników oraz zatok autobusowych, a także co bardzo ucieszy rowerzystów ścieżki rowerowej. Firmy chętne wziąć udział w tym postępowaniu mają czas do 8 sierpnia 2023 r. na złożenie oferty.

Obwodnica Starachowic

Dla budowy obwodnicy Starachowic przygotowane zostały trzy warianty. Wariant nr 1, to rozbudowa istniejącego przejścia DK 42 przez Starachowice. Trasa zostałaby rozbudowana do dwóch jezdni, a każda jezdnia miałaby dwa pasy. Skrzyżowania: ulic Kieleckiej i alei Niepodległości oraz alei Niepodległości z Rogowskiego byłyby rondami. Na skrzyżowaniu alei Niepodległości oraz Miodowej powstałaby estakada. Takie same rozwiązania zastosowano by na dwóch kolejnych krzyżówkach. Za stacją paliw droga weszłaby w nowy ślad, lasem omijając południową stroną Michałów i dalsze miejscowości, aż do włączenia w okolicy „Karpika” w DK 42. Wariant nr 2, to całkiem nowy ślad, tzw. południowy. Lasem za Lubianką, a wariant nr  3 to opcja przedłużenia północno-zachodniej obwodnicy Starachowic, północną stroną za cmentarzem przy ul. Radomskiej w stronę ulicy Iłżeckiej i drogi na Lubienię.

Ponad rok temu GDDKiA przygotowała wizualizacje w formie wideo, jak wygląda przebieg każdego z wariantów. Zobacz więcej [kliknij].

- Wariant przebiegu obwodnicy Starachowic wskazany zostanie w decyzji środowiskowej. Złożenie wniosku o decyzję planowane w III kwartale br. - odpowiada na pytanie portalu Starachowice-NET.pl rzeczniczka GDDKiA Małgorzata Pawelec Buras.

RemondisReklama 

Fot. GDDKiA, obwodnica Wąchocka:

Obwodnica Wąchocka

Obwodnica Wąchocka

Obwodnica Wąchocka

Obwodnica Wąchocka

Obwodnica Wąchocka

Obwodnica Wąchocka

Dodane: 23.07.23 | Odsłony: 1348
Tagi:

Komentarze użytkowników

Skomentuj!
Aby dodać komentarz należy potwierdzić akceptację regulaminu
portalu www.starachowice-net.pl, klikając w kwadrat.
Wydawca portalu nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy.
System rejestruje adresy IP. Nadużycia związane z treścią
komentarzy można zgłaszać na: kontakt@starachowice-net.pl




Ostatnie komentarze w serwisie